Prezydium Gromadzkiej Rady Narodowej w Jarocinie

Sygnatura
11/345/0
Liczba serii
11
Liczba skanów
0

Zawartość:

1) Wybory (6 j.a.; 1961-1971). 2) Sesje GRN (11 j.a; 1961-1971). 3) Komisje GRN (15 j.a.; 1961-1972). 4) Prezydium GRN (8 j.a.; 1961-1972). 5) Zebrania wiejskie, sołtysi (1 j.a.; 1967-1972). 6) Sprawy organizacyjne (3 j.a.; [1955] 1967-1968, 1970). 7) Plany gospodarcze (4 j.a.; 1962-1966, 1969-1971). 8) Sprawozdawczość (8 j.a.; 1961-1971). 9) Kontrole zewnętrzne (6 j.a.; 1960-1972 [1977]). 10) Budżet (14 j.a.; 1961-1971). 11) Ewidencja ludności (20 j.a.; [1951] 1960-1970).

Dzieje twórcy:

Ustawą z dnia 25 września 1954 r. o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych zniesiono podział na gminy i dotychczasowe gromady-wsie a wprowadzono w ich miejsce nowe jednostki - gromady, jako jednostki podziału terytorialnego (Dziennik Ustaw, nr 43, poz. 191, rozdz. 1). Rady gminne zostały zlikwidowane a powołane w ich miejsce gromadzkie rady narodowe przejęły zakres ich działania. GRN były powoływane przez ludność na 3 lata i pełniły rolę organów władzy państwowej. Powoływały one ze swojego grona prezydium i komisje. Komisje powoływane dla poszczególnych dziedzin działalności GRN zajmować się miały kontrolą społeczną. Prezydium GRN spełniało rolę organu administracyjnego, tzn. do jego zadań należało: zapewnienie wykonania uchwały rady oraz zarządzeń i poleceń organów nadrzędnych, przygotowanie sesji rady, współdziałanie z komisjami rady i rozpatrywanie ich wniosków, opracowywanie projektu budżetu i sprawozdań z jego wykonania, kierowanie działalnością przedsiębiorstw, zakładów i instytucji podległych danej GRN. Dla poszczególnych wsi wchodzących w skład gromady powołano tzw. zebrania wiejskie, pełnomocnika GRN zastępujące dotychczasowego sołtysa. Instytucja sołtysa została przywrócona Ustawą z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz.U., nr 5, poz. 16, art. 72; Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 marca 1958 r. w sprawie zasad i trybu wyborów, zakresu działania oraz praw i obowiązków sołtysa, Dz.U., nr 15, poz. 67). Na szczeblu administracji gromadzkiej nie powoływano wydziałów lub referatów, a ich funkcję przejęło biuro gromadzkie. Na czele biura stał sekretarz. W skład biura mieli ponadto wchodzić: referent administracyjny, rachmistrz i w miarę potrzeby inni pracownicy i praktykanci. Z biegiem czasu w miarę wzrostu uprawnień GRN-ów zwiększano obsadę etatową biur, wprowadzając referentów podatkowych, starszych referentów, księgowych podatkowych. Do 1963 r. kompetencje pomiędzy poszczególnymi stanowiskami nie były rozdzielone, również między stanowiskiem sekretarza i przewodniczącego GRN, prezydium. Od tego czasu do zadań biura gromadzkiego należało: obsługa techniczno – biurowa organów GRN tj. m.in. opracowywanie projektów uchwał GRN i jej prezydium, opracowywanie protokołów sesji i posiedzeń prezydiów, obsługa techniczno – biurowa komisji branżowych, zebrań wiejskich, spotkań posłów i radnych z ludnością, opracowywanie projektów budżetów i planów, administracja mienia gromadzkiego, prowadzenie rachunkowości GRN, sprawy wymiaru i poboru podatków, opłat, sprawy organizacyjne biura, sprawy pracownicze i gospodarcze. W skutek trwającego procesu likwidacji słabszych ekonomicznie gromad, Uchwałą Wojewódzkiej Rady Narodowej w Poznaniu Nr 14/59 z dnia 8 września 1959 r. z obszarów zlikwidowanych wówczas gromad Cielcza i Wilkowyja utworzono gromadę Jarocin (Dziennik Urzędowy Wojewódzkiej Rady Narodowej w Poznaniu, 1959, nr 10, poz. 116.). Na podstawie uchwały nr XI/58/71 WRN w Poznaniu z dnia 28 września 1971 r. do gromady Jarocin został włączony obszar gromady Golina oraz część gromady Mieszków tj. miejscowości: Cząszczew, Kąty, Mieszków, Osiek i Radlin (Dz.Urz. WRN w Poznaniu, 1971, nr 15, poz. 234). Ustawa z dnia 29 listopada 1972 r. zniosła z dniem 1 stycznia 1973 r. dotychczasowy podział terenów wiejskich na gromady i powołała gminy jako podstawowe jednostki podziału administracyjno-gospodarczego (Dz.U., nr 49, poz. 312).

Daty skrajne:

[1951] 1960-1972 [1977]

Klasyfikacja:

administracja ogólna

Nazwa twórcy:

Daty:

1951-1977.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

polski

Dostępność:

Udostępniany w całości

Ogółem jednostek archiwalnych:

96

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

96

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

1.8

Ogółem opracowanych metrów bieżących

1.8

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
elektroniczny inwentarz archiwalny zatwierdzony Brak danych