Zespół
Zawartość:
1) Sesje GRN: sesje, sprawy organizacyjne, realizacja uchwał GRN, spotkania posłów i radnych z wyborcami (sygn. 1-19; 1955-1972). 2) Komisje GRN (sygn. 20-28; 1955-1972 [1973]). 3) Prezydium GRN: protokoły z posiedzeń, sprawy organizacyjne (sygn. 29-48; 1955-1972). 4) Zebrania wiejskie, sołtysi: protokoły narad z sołtysami, protokoły zebrań wiejskich, organy kolegialne (sygn. 49-52; 1961-1972). 5) Plany gospodarcze (sygn. 53-54; 1959-1969). 6) Kontrole zewnętrzne: sprawozdania, zarządzenia pokontrolne (sygn. 55-57; 1957-1971). 7) Urząd Stanu Cywilnego: akta zbiorcze urodzeń (sygn. 58; 1972). 8) Ewidencja ludności: książki meldunkowe (sygn. 59-69; [1951] 1954-1961). 9) Sprawy własnościowe: uwłaszczenia, sprzedaż gruntów
Dzieje twórcy:
Ustawą z dnia 25 września 1954 r. o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych zniesiono podział na gminy i dotychczasowe gromady-wsie a wprowadzono w ich miejsce nowe jednostki – gromady – jako jednostki podziału terytorialnego na tych terenach. Rady gminne zostały zlikwidowane a powołane w ich miejsce gromadzkie rady narodowe przejęły zakres ich działania. GRN były powoływane przez ludność na 3 lata i pełniły rolę organów władzy państwowej. Powoływały one ze swojego grona prezydium i komisje. Komisje powoływane dla poszczególnych dziedzin działalności GRN zajmować się miały kontrolą społeczną. Prezydium GRN spełniało rolę organu administracyjnego, tzn. do jego zadań należało: zapewnienie wykonania uchwały rady oraz zarządzeń i poleceń organów nadrzędnych, przygotowanie sesji rady, współdziałanie z komisjami rady i rozpatrywanie ich wniosków, opracowywanie projektu budżetu i sprawozdań z jego wykonania, kierowanie działalnością przedsiębiorstw, zakładów i instytucji podległych danej GRN. Dla poszczególnych wsi wchodzących w skład gromady powołano tzw. zebrania wiejskie, pełnomocnika GRN zastępujące dotychczasowego sołtysa. Ich zadaniem było utrzymywanie więzi między mieszkańcami wsi a prezydium GRN, a wybierani byli w każdej wsi liczącej przynajmniej 15 gospodarstw. Na szczeblu administracji gromadzkiej nie powoływano wydziałów lub referatów, a ich funkcję przejęło biuro gromadzkie. Na czele biura stał sekretarz. W skład biura mieli ponadto wchodzić referent administracyjny, rachmistrz i w miarę potrzeby inni pracownicy i praktykanci. Z biegiem czasu w miarę wzrostu uprawnień GRN-ów zwiększano obsadę etatową biur, wprowadzając referentów podatkowych, starszych referentów, księgowych podatkowych. Do 1963 r. kompetencje pomiędzy poszczególnymi stanowiskami nie były rozdzielone, również między stanowiskiem sekretarza i przewodniczącego GRN, prezydium. Od tego czasu do zadań biura gromadzkiego należało: obsługa techniczno-biurowa organów GRN tj. m.in. opracowywanie projektów uchwał GRN i jej prezydium, opracowywanie protokołów sesji i posiedzeń prezydiów, obsługa techniczno-biurowa komisji branżowych, zebrań wiejskich, spotkań posłów i radnych z ludnością, opracowywanie projektów budżetów i planów, administracja mienia gromadzkiego, prowadzenie rachunkowości GRN, sprawy wymiaru i poboru podatków, opłat, sprawy organizacyjne biura, sprawy pracownicze i gospodarcze. Na podstawie art. 3 ust. 1 ww. ustawy o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych uchwałą Wojewódzkiej Rady Narodowej w Poznaniu Nr 21/54 z dnia 5 października 1954 r. utworzono w powiecie jarocińskim gromadę Jaraczewo z siedzibą gromadzkiej rady narodowej w Jaraczewie. W skład nowoutworzonej gromady weszły obszary dotychczasowych gromad: Gola, Jaraczewo, Ławęcice i Wojciechowo z gminy Jaraczewo. Uchwałą nr XI/58/1971 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Poznaniu z dn. 28 września 1971 r. zniesiono w powiecie jarocińskim gromady: Góra i Rusko a ich obszary włączono do gromady Jaraczewo. Ustawa z dnia 29 listopada 1972 r. zniosła z dniem 1 stycznia 1973 r. dotychczasowy podział terenów wiejskich na gromady i powołała gminy jako podstawowe jednostki podziału administracyjno-gospodarczego na tych terenach. Na jej podstawie WRN w Poznaniu uchwałą nr XVIII/98/1972 z dnia 5 grudnia 1972 r. utworzyła gminę Jaraczewo. [Na podstawie wstępu do inwentarza zespołu]
Daty skrajne:
[1951] 1954-1972 [1973]
Klasyfikacja:
Nazwa twórcy:
Daty:
1951-1954, 1954-1972, 1973-1973.
Nazwa dawna:
Nazwa obcojęzyczna:
Języki:
Dostępność:
Ogółem jednostek archiwalnych:
72
Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:
72
Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:
0
Ogółem metrów bieżących
1.0
Ogółem opracowanych metrów bieżących
1.4
Ogółem metrów bieżących bez ewidencji
0.0
Ogółem jednostek archiwalnych:
0
Ogółem plików :
0
Ogółem rozmiar (w MB):
0.0
Ogółem dokumentów
0
Ogółem spraw
0
Ogółem klas
0
Ogółem jednostek archiwalnych:
0.0
Ogółem metrów bieżących:
0.0
Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:
Nazwa | Inwentarz skarbowy | Uwagi |
---|---|---|
inwentarz książkowy zatwierdzony | Tak |