Zespół
Inhalt:
Zarządzenia Prezesa 1956-1989 (4 j.a.), Plany prac 1961-1980 (2 j.a.), Sprawozdania z działalności 1956-1989 (11 j.a.), Sprawozdania statystyczne 1974-1986 (3 j.a.), Kontrole zewnętrzne 1979-1989 (1 j.a.), Postępowanie arbitrażowe 1956-1991 (236 j.a.)
Die Geschichte der Provenienzstelle:
Okręgowa Komisja Arbitrażowa (OKA) w Opolu rozpoczęła działalność 01.01.1956 r. na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29.10.1955 r. Wcześniej spory między jednostkami z terenu województwa opolskiego objęte właściwością komisji arbitrażowych rozpoznawała Okręgowa Komisja Arbitrażowa w Katowicach. Okręgowa Komisja Arbitrażowa w Opolu rozpoznawała: -sprawy w przypadku, gdy na terenie województwa opolskiego znajdowała się siedziba strony pozwanej lub miejsce wykonania umowy -spory przedumowne z powództwa jednostki, która miała swą siedzibę na terenie województwa opolskiego -spory przedumowne przekazane przez Główną Komisję Arbitrażową. Orzeczenia Komisji wydawane były na rozprawach prowadzonych w siedzibie komisji lub w siedzibie uczestników sporu bądź też jednoosobowo bez wezwania stron na posiedzeniu Komisji. Komisja prowadziła też działalność pozaorzeczniczą polegającą głównie na opracowywaniu problemów życia gospodarczego w celu wyeliminowania nieprawidłowości oraz porządkowania procesów gospodarczych a przede wszystkim działania systemu umownego. Organizacja OKA w Opolu opierała się na zasadach określonych przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z 03.05.1960 r. Szczegółowe zasady organizacji wewnętrznej ustalone zostały zarządzeniem Prezesa OKA nr 2 z dnia 28.02.1966 r. Całokształtem prac Komisji kierował Prezes, który w ramach swoich obowiązków ustalał półroczne plany pracy, przyjmował i zwalniał pracowników, wydawał zarządzenia proceduralne ( o sprostowaniu orzeczeń, o wstrzymaniu ich wykonalności, zarządzenia egzekucyjne oraz w sprawie zabezpieczenia roszczeń). W ramach OKA działały ponadto: -Sekretariat prezydialny -Zespół Ogólny -Zespół Sporny Kolejne zarządzenie w sprawie organizacji i podziału pracy Komisji Prezesa OKA w Opolu wydał dnia 30.06.1973 r. Przewidywało ono podział w ramach OKA na: -Zespół Obrotu Towarowego -Biuro OKA Zarządzenie nr 1/76 Prezesa OKA w Opolu z dnia 15.05.1976 r. w sprawie organizacji i podziału pracy Komisji dokonało podziału na: -Wydział Orzecznictwa i Profilaktyki -Wydział Administracyjno-Budżetowy Zarządzenie nr 3/78 Prezesa OKA w Opolu z dnia 30.08.1978 r. w sprawie organizacji i zakresu działania komórek organizacyjnych Komisji dodało Samodzielne stanowisko pracy ds. obsługi prawnej Zgodnie z zarządzeniem nr 5/87 Prezesa OKA w Opolu z dnia 23.12.1987 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego OKA w Opolu kierował Prezes przy pomocy wiceprezesa i głównego księgowego. W skład OKA wchodziły: -Wydział Orzecznictwa i Analiz Gospodarczych -Wydział Administracyjno-Budżetowy. OKA prowadziła stosownie do swej właściwości działalność orzeczniczą, profilaktyczno-sygnalizacyjną, opracowywała analizy gospodarcze, upowszechniała znajomość prawa w zakresie stosunków między jednostkami gospodarki uspołecznionej, prowadziła aplikację radcowską i listę radców prawnych, współpracowała z jednostkami gospodarki uspołecznionej oraz terenowymi organami administracji państwowej. Okręgowa Komisja Arbitrażowa w Opolu zakończyła działalność w 1989 r.
Laufzeit:
1956-1989 [1991]
Klassifikation:
Name der Provenienzstelle:
Daten:
1956-1989, 1956-1989, 1991-1991, 1991-1991.
Alter Name:
Name der Fremdsprache:
Sprachen:
Zugänglichkeit:
Akten insgesamt:
257
Bearbeitete Akten insgesamt:
257
Akten insgesamt ohne Verzeichnis:
0
Laufende Meter insgesamt
2.0
Bearbeitete laufende Meter insgesamt
2.2
Laufende Meter insgesamt ohne Verzeichnis
0.0
Akten insgesamt:
0
Dateien insgesamt:
0
Größe insgesamt (in MB):
0.0
Dokumente insgesamt
0
Sachen insgesamt
0
Klassen insgesamt
0
Akten insgesamt:
0.0
Gesamtzahl laufender Meter:
0.0
Extreme Daten der nicht archivierten Dokumentation:
Name | Stückzahlen-Inventar | Anmerkungen |
---|---|---|
Vorläufiges elektronisches Archivinventar | Nie | |
Genehmigtes Findbuch | Tak | |
Vorläufiges elektronisches Archivinventar | Nie | |
Genehmigtes Findbuch | Tak |
Baza danych IZA 5.0.