Miejska Rada Narodowa w Grodzisku Mazowieckim

Reference code
73/246/0
Number of series
0
Number of scans
0

Content:

protokóły z posiedzeń MRN, wykazy czlonków MRN, Komisji Radzieckich, Komitetów Blokowych i Zarządu Miejskiego, plany pracy, sprawy personalne, sprawy rolnictwa, przemysłu, handlu, oświaty i zdrowia

About the Creator:

Organizacje i zakres działania rad narodowych określa ustawa z 11 września 1944 r. W myśl tej ustawy udział w tworzeniu rad narodowych biorą wszystkie organizacje i stowarzyszenia demokratyczno-niepodleglościowe. Do kompetencji terenowych rad narodowych należy w zakresie ich właściwości terytorialnych: -planowanie działalności publicznej w szczególności: ustalanie budżetu oraz planu świadczeń w naturze, - kontrola działalności organów wykonawczych/państwowych i samorządowych/ z punktu lojalności, celowości i zgodności z zasadniczą linią KRN, - powoływanie samorządowych organów wykonawczych, -zawieranie umów w sprawie zaciągania pożyczki /zbycia, zmiany lub obciążenia majątku nieruchomego/. W myśl dekretu PKWN z 23.XI.1944r. O organizacji i zakresie działania samorządu terytorialnego do jego kompetencji należały następujące sprawy: - do zakresu działania samorządu terytorialnego należą sprawy zagraniczne i handlowe, wojskowe, wymiaru sprawiedliwości, lasów, górnictwa, komunikacji, poczty i telekomunikacji, waluty i ubezpieczeń oraz państwowych podatków, opłat , ceł, akcyz i monopoli, - samorząd terytorialny reprezentowany przez terenową rade narodową stanowi korporację prawa publicznego i posiada osobowość prawną -organem wykonawczym powiatowej rady narodowej jest wydział powiatowy. Rada narodowa odbywała posiedzenia zwyczajne co najmniej raz w miesiącu, natomiast posiedzenie nadzwyczajne mogło być zwoływane w każdym czasie na wniosek Prezydium Powiatowej Rady Narodowej lub co najmniej 1/4 radnych. Rada wybierała ze swego grona prezydium, które składało się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 3 członków. Do zakresu działania prezydium należało: - ustalanie porządku obrad i zwoływanie posiedzeń rady, - podejmowanie uchwał z ramienia rady narodowej w sprawach przekazanych prezydium przez plenum rady, - czuwanie nad prawidłową działalnością wszystkich komisji radzieckich, a szczególnie komisji kontroli, - dopilnowanie wykonania uchwał rady przez powołane do tego organy - nadzór nad radami niższych stopni /kontrola/, zatwierdzanie i wstrzymywanie wykonania uchwał, , -wykonywanie kontroli i uprawnień nadzorczych nad działalnością organów wykonawczych samorządu niższego stopnia /kontrola i wstrzymanie wykonania uchwał, - nadzór nad frekwencją na posiedzeniach rady i pozbawienie mandatów członów rady, opuszczających bez uzasadnionej przyczyny posiedzenia rady, -sprawowanie funkcji wykonawczych wydziału powiatowego w wypadku zawieszenia w urzędowaniu lub rozwiązania tego organu. Oprócz prezydium organami rady były także komisje radzieckie. Powołane komisje dzieliły się na stałe i doraźne. Wskaład komisji wchodzili nie tylko radni, lecz także osoby z poza jej grona. W styczniu 1945 roku na wyzwolonych terenach województwa warszawskiego zaczęły wychodzić z konspiracji oraz organizować się liczne rady narodowe. 30 I. 1945 r. powstała Powiatowa Rada \Narodowa w Grodzisku Mazowiecki, czas w pierwszych dniach lutego ukonstytuowała się Miejska Rada Narodowa w Grodzisku Maz. W skład jej Prezydium weszli: Bojarski Jan - przewodniczący, Caban Tadeusz - zastepca przewodniczącego, Frejdlich Jerzy, Śliwiński Antoni i Łasicz Władysław - członkowie. 28 II 1945 r. na posiedzeniu Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Grodzisku Maz. Ukonstytuowały się następujące komisje radzieckie: Rewizyjna, Opieki Społecznej, Oświatowa, Finansowo-Budżetowa, Gospodarczo-Aprowizacyjna i Urbanistyczna. Po przeprowadzonych reorganizacjach w 1948 roku przy MRN w Grodzisku Maz. Zostały powołane następujące Komisje:Estetyczno-Budowlana, Sanitarna, Oświatowa, Zdrowia i Opieki Społecznej, Finansowo-budżetowa, Kontroli Społecznej i Lokalowa. Wydatnie rozwijający się wpływ rad narodowych na działalność organów administracji spowodował powolne, ale zasadnicze przekształcanie się modelu administracji jednolitej. Należy podkreślić cechę charakterystyczną rozwoju organizacji administracji wokół organów pomocniczych i organizacji społecznych, tworzących dodatkowe ogniwa między organami administracji a społeczeństwem np.. Komitety blokowe, komitety sklepowe. W tych warunkach doszła do skutku zasadnicza reforma polskiej administracji terenowej, przeprowadzona mocą ustawy z 20.III.1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej. Ustrój administracji ustalony ustawą z 20. III.1950 r. utwierdziła Konstytucja PRL z 22 .VII .1952 r. Ustawa z dnia 20.III.1950 r. zniosła organy samorządu terytorialnego, organy administracji ogólnej i szereg urzędów terenowych administracji nie zespolonej, przekazując całość kompetencji zniesionych urzędów terenowych radom narodowym i ich organom wykonawczym. Tego rodzaju rozwiązanie ustrojowe oznaczało prawne zerwanie z dualistyczną organizacją administracji i przejście do modelu administracji jednolitej.

Border dates:

1945-1950

Classification:

Creator's name:

Dates:

1945-1950.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

Availability:

Total archival files:

26

Total archival files processed:

20

Total archival files without records:

0

Total linear metres

0.0

Total linear metres processed

0.2

Total linear metres without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Quantity Inventory uwagi
Approved book inventory Tak 20ja
Delivery and acceptance list Tak 6ja