Gminna Rada Narodowa w Górnie

Reference code
21/1206/0
Number of series
0
Number of scans
0

Content:

Sesje 1973-1990 sygn 1-19 protokóły Informacje o działalności GRN i wykazy członków 1974-1984 sygn 20 Komisje : Wychowania, Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych, Przestrzegania Porządku Publicznego, Kultury Fizycznej, Sportu, Turystyki i Wypoczynku, Rozwoju Społeczno Gospodarczego, Finansów i Ochrony Środowiska,Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Samorządu Wiejskiego i Spraw Socjalnych Mieszkańców, Społeczno -Pojednawcza 1973-1990 sygn 21-31 protokóły z posiedzeń, wnioski, rejestr wniosków Gminny Komitet Kontroli Społecznej 1978-1981 sygn 32 protokóły, plany pracy Posiedzenia Prezydium 1973-1990 sygn 33-47 protokóły Zebrania wiejskie 1982-1989 sygn 48 protokóły Uchwały i postanowienia Prezydium GRN 1973-1987 sygn 49-51 rejestr Roczne plany pracy 1973-1983 sygn 52-53 GRN i Prezydium GRN Informacje o działalności 1978-1983 sygn 54 Prezydium GRN Sprawozdania statystyczne 1977-1983 sygn 55 o zmianach w składach osobowych oraz o działalności społecznej Kontrola funkcjonowania GRN 1976-1980 sygn 56 Plan zbiorczy 1986-1990 sygn 57 ostateczna wersja

About the Creator:

Ustawa z dnia 29 listopada 1972r. o utworzeniu gmin i zmianie ustawy o radach narodowych (Dz.U.Nr 49 poz.312 ) była aktem prawnym regulującym wprowadzenie pierwszej etapu organizacji administracji, państwowej - Zniesiono dotychczasowy podział terenów wiejskich na gromady (zlikwidowano prezydia gromadzkich rad narodowych) tworząc jednocześnie gminy jako podstawowe jednostki podziału administracyjnego i gospodarczego na terenach wiejskich, w celu - takie było założenie - stworzenia korzystniejszych warunków dla rozwoju społeczno-gospodarczego wsi/intensyfikacji rolnictwa i poprawy warunków bytowych mieszkańców. Pierwsza inauguracyjna sesja Gminnej Rady Narodowej w Górnie została zorganizowana w dniu 17 grudnia 1973r. Dokonano na tej sesji wyboru pierwszego przewodniczącego, który został Stefan Lasota (uchwała Nr I/l/73, sygn.2, str.11) oraz powołano komisje stałe tj  Komisja Rozwoju Gospodarczego i Zaopatrzenia  Komisja Rolnictwa  Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych  Komisja Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego (uchwała Nr 1/3/73,sygn.2, str.13). Według statutowych założeń do zadań gminnej Rady narodowej jako organu władzy państwowych i podstawowego organu samorządu społecznego na terenie gminy należało:  zapewnienie wykonania zadań gospodarczych i społecznych wynikających z planu społeczno-gospodarczego kraju,  ustalanie zasadniczych kierunków rozwoju gminy i zapewnienia środków 'na realizację związanych z tym zadań,  organizowanie działalności społecznej dla wykonywania zamierzonych zadań,  zapewnienie rozwoju zakładów, instytucji i urządzeń służących zaspokajaniu potrzeb gospodarczych i socjalno-kulturalnych ludności,  koordynowanie na terenie gminy działalnością jednostek państwowych i spółdzielczych,  sprawowanie kontroli nad jednostkami państwowymi i spółdzielczymi oraz organizacjami społecznymi działającymi na terenie gminy, zwłaszcza pod względem ich gospodarności i właściwego podejścia do potrzeb obywateli, a także w zakresie przestrzegania dyscypliny, ładu i porządku,  wpływanie na rozwijanie zespołowych form gospodarowania na wsi i organizowanie współpracy między uspołecznionymi i indywidualnymi formami gospodarki. Na pierwszej sesji po wyborach gminna rada narodowa wybiera ze swego grona przewodniczącego i jego zastępcę oraz przewodniczących komisji stałych. Przedstawiciele ci stanowią prezydium gminnej rady narodowej. Prezydium Gminnej Rady Narodowej reprezentuje radę na zewnątrz i organizuje jej prace, a w szczególności:  przygotowuje i zwołuje sesje,  ustala projekt rocznego planu pracy GRN  udziela radnym pomocy w wykonywaniu mandatu,  organizuje działalność komisji w zakresie wykonywania kontroli społecznej oraz koordynuje ich pracę. Do zadań komisji stałych rady jako organów (kolegialnych) opiniodawczych, doradczych i kontrolnych należało:  czuwanie nad prawidłowym wykonywaniem uchwał GRN oraz organów nadrzędnych,  utrzymywanie stałej łączności z mieszkańcami gminy i organizacjami społecznymi,  kontrolowanie przestrzegania dyscypliny społecznej, porządku i bezpieczeństwa publicznego,  sprawowanie kontroli społecznej nad jednostkami państwowymi i spółdzielczymi oraz organizacjami społecznymi. Organem wykonawczym Gminnej Rady Narodowej był Naczelni Gminy(organ administracji państwowej w gminie) powoływany na czas nieograniczony przez WRN po zaopiniowaniu przez GRN. Zaprezentowany zakres kompetencji rzeczowej GRN oraz zadania organów kolegialnych i wykonawczych uległy pewnej ewolucji od 1975r. z chwilą wprowadzenia dwustopniowego podziału administracyjnego kraju. Gminna Rada Narodowa w Górnie funkcjonowała w ramach urzędów terenowych organów administracji państwowej w latach 1973-1990. Ostatnia sesja GRN w Górnie tzw. sesja kończąca odbyła się w dniu 25 kwietnia 1990r. Uchwałą Nr XII/58/90 GRN z dnia 25.04.1990r. zakończono działalność GRN i wszystkich jęj organów społecznych ustalając ostateczny termin na dzień 30 kwietnia 1990r. Fakt ten wynikał z ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym (Dz.U.NŁ 16 poz.95). Przez cały okres funkcjonowania GRN w Górnie, proces aktotwórczy dokumentacji był według wykładni systemu kancelaryjno rzeczowego- bezdziennikowego (rejestracja w spisach spraw prowadzonych w teczkach rzeczowych wyszczególnionych w obowiązujących rzeczowych wykazach akt). Pierwszym przepisem normującym całokształt spraw kancelaryjnych w nowo powstałych urzędach gmin (GRN) była instrukcja kancelaryjna dla urzędów gmin, opracowana w listopadzie 1972r.przez Urząd Rady Ministrów - Biuro ds. Prezydiów Rad Narodowych, której integralną część stanowił rzeczowy wykaz akt. W 1975r. rzeczowy wykaz akt został poważnie znowelizowany. nr 36 Ministra Administracji Gospodarki Terenowej i Ochrony środowiska z dnia 12 grudnia 1975r.wprowadzono jednolity rzeczowy wykaz akt dla urzędów terenowych organów administracji państwowej, który posiada odniesienie zarówno do dokumentacji urzędów gmin jak również GRN. Wprowadzona w 1975r. nowa instrukcja kancelaryjna dla urzędów terenowych organów administracji państwowej precyzowała również założenia systemu kancelaryjno rzeczowo - bezdziennikowego. W 1986 roku Rada Państwa wprowadziła do stosowania nowy rzeczowy wykaz akt w radach narodowych wszystkich stopni, który obowiązywał do 1990r. czyli do wprowadzonej reformy administracji i samorządowej.

Border dates:

1973-1990

Classification:

Creator's name:

Dates:

1973-1990, 1973-1990.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

Availability:

Total archival files:

57

Total archival files processed:

57

Total archival files without records:

0

Total linear metres

1.0

Total linear metres processed

0.7

Total linear metres without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Quantity Inventory uwagi
Delivery and acceptance list Tak
Delivery and acceptance list Tak