Urząd Gminy w Piątku

Reference code
52/250/0
Number of series
10
Number of scans
0

Content:

Zarządzenia Organy kolegialne 1982-1990 od sygn. 1 do sygn. 7 Protokóły zebrań wiejskich, posiedzenia Kolegiów, Komisji, Zespołów narady pracowników własnej jednostki, Organizacja i zarzadzanie 1978-1988 od sygn. 8 do sygn.18 Zarządzanie terenowych organów administracji panstwowej -własne, Plany pracy i ich realizacja 1985-1990 od sygn. 19 dosygn.28 Długofalowe i roczne plany pracy, program działania Urzędu Gminy, sprawozdania z realizacji planów pracy,analizy i oceny skarg i wniosków, sprawozdania z kontroli kompleksowej, Budżet Planowani i wykonanie budżetów 1973-1989 od sygn. 29 do sygn.35 Budżet, Plany społeczno- gospodarcze 1985-1989 od sygn. 36 do sygn. 41 Sprawozdania i analizy dotyczace realizacji planów.

About the Creator:

Na terenach wiejskich jako podstawowe jednostki podziału administracyjno – gospodarczego powstały gminy na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1972 roku. Właśnie ta ustawa znosiła podział terenów wiejskich na gromady i osiedla jako odrębne jednostki podziału administracyjnego . Organem władzy państwowej i podstawowym organem samorządu społecznego na terenie gminy była gminna rada narodowa. Naczelnik gminy był organem administracji państwowej w gminie, a także organem wykonawczym i zarządzającym gminnej rady narodowej. W szczególności gminna rada narodowa zapewniała wykonanie zadań gospodarczych i społecznych wynikających z planu społeczno – gospodarczego rozwoju kraju. Również ustalała kierunki rozwoju gminy. Na terenie gminy koordynowała działalność jednostek państwowych, spółdzielczych oraz organizacji społecznych w zakresie realizacji zadań wynikających z planu społeczno – gospodarczego i zadań istotnych dla rozwoju gminy. Sprawowała kontrolę nad jednostkami państwowymi, spółdzielczymi i organizacjami społecznymi działającymi na terenie gminy. Gminna rada narodowa uchwalała na sesjach wieloletnie i roczne plany społeczno – gospodarczego rozwoju gminy, podatki, opłaty terenowe, zasady współpracy z innymi radami narodowymi oraz regulamin gminnej rady narodowej. Analizowała także sprawozdania z wykonania planów i budżetów, sprawy rolnictwa i oświaty. Powoływała i odwoływała swoje prezydium i komisje oraz inne organy podporządkowane szczególnymi przepisami. Prezydium gminnej rady narodowej stanowili przewodniczący i jego zastępca oraz przewodniczący stałych komisji. Prezydium gminnej rady organizowało pracę rady i reprezentowało ją na zewnątrz. Gminna rada narodowa mogła w każdym czasie odwoływać prezydium lub poszczególnych jego członków i dokonać nowego wyboru. Do zadań stałych komisji gminnej rady narodowej należało czuwanie nad prawidłowym wykonywaniem uchwał gminnej rady narodowej oraz organów nadrzędnych, sprawowanie kontroli społecznej nad państwowymi jednostkami i spółdzielczymi . Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1972 r. regulowało zakres działania naczelnika gminy, organizacji i zadań urzędu gminy oraz niektórych spraw pracowniczych. W gminie organem administracji państwowej oraz organem wykonawczym i zarządzającym gminnej rady narodowej był naczelnik gminy. Wykonywał zarządzenia organów nadrzędnych oraz podejmował działania, które miały na celu realizację na terenie gminy zadań państwowych, a w szczególności zadań wynikających z planu społeczno – gospodarczego rozwoju kraju i gminy. Naczelnik gminy działał zgodnie z przepisami prawa i realizował kierunki działania ustalone przez gminną radę narodową . Wykonywał swoje zadania przy pomocy podległego mu urzędu gminy i kierowników zakładów, którzy byli podporządkowani gminnej radzie narodowej natomiast w zakresie oświaty przy pomocy gminnego dyrektora szkół. W skład urzędu gminy wchodziły: 1.biuro urzędu gminy, 2.gminna służba rolna, 3.urząd stanu cywilnego. Biuro urzędu gminy obsługiwało gminną radę narodową, prezydium i komisje. Zbierało i opracowywało również materiały i informacje potrzebne wspomnianym organom oraz wykorzystywało zadania zlecone przez naczelnika gminy. Sekretarz biura kierował pracą biura. Natomiast służba rolna organizowała wykonanie wieloletnich i rocznych planów społeczno – gospodarczego rozwoju gminy w zakresie produkcji rolnej. Zapewniała prawidłowe wykorzystanie środków produkcji i właściwe zagospodarowanie ziemi. Działalność urzędu stanu cywilnego zadania i organizację regulowały odrębne przepisy . Ustawa z dnia 28 maja 1975 roku o dwustopniowym podziale administracyjnym Państwa oraz o zmianie ustawy o radach narodowych wprowadziła nowy podział administracyjny kraju tzn. na jednostki stopnia podstawowego i stopnia wojewódzkiego. Gminy i miasta oraz dzielnice większych miast były jednostkami podziału administracyjnego stopnia podstawowego. Województwa były jednostkami podziału administracyjnego stopnia wojewódzkiego . Rady narodowe były organami samorządu terytorialnego ludności w gminach, miastach, dzielnicach miast oraz województwa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 1983 roku o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego. Prowadziły działania mające na celu zaspokojenie potrzeb ludności. Urzeczywistniały zadania samorządu terytorialnego w jednostkach podziału terytorialnego państwa. W jednostkach osiedlowych, które wyodrębniono w ramach podstawowych jednostek terytorialnych zadania samorządu terytorialnego wykonywane były przez samorząd mieszkańców miast i wsi oraz jego organy. Właśnie rady narodowe ze wspomnianym samorządem mieszkańców tworzyły system samorządu terytorialnego. Organami zarządzającymi oraz wykonawczymi rad narodowych były terenowe organy administracji państwowej . Naczelnicy miast i gmin wydali pisma w sprawie powołania referatów oraz ustalenia regulaminu urzędu na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 1984 r. Z mocy ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym powstały gminy jako wspólnoty samorządowe. Wspólnotę samorządową z mocy prawa tworzyli mieszkańcy gminy. Gmina wykonywała zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Także posiadała osobowość prawną. Ochronie sądowej podlegała samodzielność gminy. Statut stanowił o ustroju gminy . W ramach akcji tworzenia gmin Wojewódzka Rada Narodowa w Łodzi w dniu 9 grudnia 1972 roku podjęła uchwałę w sprawie utworzenia gmin w województwie łódzkim. Mocą tej uchwały na obszarze powiatu łęczyckiego utworzone zostały gminy: Daszyna siedziba GRN Daszyna, Góra św. Małgorzaty siedziba GRN Góra św. Małgorzaty, Łęczyca siedziba GRN Łęczyca, Ozorków siedziba GRN Ozorków, Parzęczew siedziba GRN Parzęczew, Piątek, siedziba GRN Piątek, Świnice Warckie siedziba GRN Świnice Warckie, Witonia siedziba GRN Witonia. Gmina Piątek zajmowała obszar 433,3 km2 i w skład jej wchodziło 31 sołectw – stan na rok 1985. Naczelnikiem Gminy Piątek była Weronka Romek, Sekretarzem Urzędu - Jolanta Świątkiewicz, Przewodniczącym Gminnej Rady Narodowej- Edward Urbański (rok 1987). Zarządzeniem Nr 7/84 Naczelnika Gminy Piątek z dnia 31 lipca 1984 r. utworzono następujące referaty i stanowiska pracy: 1. stanowisko pracy do obsługi Gminnej Rady Narodowej, 2. referat gospodarki komunalnej, nadzoru budowlanego i komunikacji, 3. referat rolnictwa, gospodarki żywnościowej, geodezji i gospodarki gruntami, 4. referat planowania i finansów 5. stanowisko pracy do spraw handlu i usług, 6. stanowisko pracy do spraw kultury, zdrowia i opieki społecznej, 7. stanowisko do spraw zatrudnienia, 8. referat społeczno – administracyjny, spraw obronnych i ogólnych, 9. Urząd Stanu Cywilnego, 10. samodzielne stanowisko pracy do spraw oświaty i wychowania. Wyżej wymienionym zarządzeniem wprowadzono również Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Piątku, który się nie zachował. [Na podstawie inwentarza książkowego, opracowanego przez D. Łuczak, 2008 r.]

Border dates:

1973-1990

Classification:

Creator's name:

Dates:

1973-1990, 1973-1990.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

Availability:

Total archival files:

41

Total archival files processed:

41

Total archival files without records:

0

Total linear metres

0.0

Total linear metres processed

0.3

Total linear metres without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Quantity Inventory uwagi
Approved book inventory Tak 41 j.a.
Approved book inventory Tak 41 j.a.