Starostwo Powiatowe w Lubaczowie

Reference code
56/28/0
Number of series
21
Number of scans
0

Content:

Referat Ogólny: sprawozdania z działalności starostwa, księga wewnętrznych zarządzeń starosty, protokoły z zebrań naczelników urzędów niezespolonych, akcje społeczne, instrukcje i okólniki władz zwierzchnich, sprawozdania dotyczące stanu bezpieczeństwa i sytuacji gospodarczej pow., wewnętrzna organizacja starostwa, organizacja biurowości, nadzór ogólny nad urzędowaniem podległych urzędów i organów, protokół czynności referatu, książka protokołów z zebrań gminnych i miejskich rad narodowych; 1944-1950; sygn. 1-15; Referat Administracyjny: organizacja miejskich i gminnych rad narodowych, wybory sołtysów i ich zastępców, granice powiatu, gmin i gromad, zmiany nazw miejscowości, wykazy ludności gmin, opuszczonych gospodarstw, osób pomordowanych przez Niemców, wykazy zniszczeń wojennych, walka z alkoholizmem i sprawy kultury i sztuki, obwody łowieckie, publiczne przedsięwzięcia rozrywkowe, sprawy graniczne, potwierdzenia obywatelstwa, zmiany obywatelstwa, wyznania, statystyka naturalna ruchu ludności, protokół czynności referatu; 1944-1950; sygn. 16-50; Referat Społeczno-Polityczny: instrukcje i okólniki władz zwierzchnich, wykazy miast, miasteczek, wybory do Sejmu Ustawodawczego, głosowanie ludowe, sprawy narodowościowe, ewidencja stowarzyszeń, spółdzielń, związków, sprawy ogólnego bezpieczeństwa, przestępczości, opinie moralności, lojalności, paszporty zagraniczne, sprawy osiedleńcze, ewidencja obcokrajowców i cudzoziemców, sprawozdania sytuacyjne i meldunki, grobownictwo wojenne, sumaryczny spis ludności, zmiana wyznania, protokół czynności referatu; 1944-1950; sygn. 51-85; Referat Aprowizacyjny: instrukcje i zarządzenia władz zwierzchnich, sprawozdania z działalności referatu, świadczenia rzeczowe, aprowizacja wojskowa, protokoły i wykazy zniszczeń i rekwizycji dokonanych przez wojsko; 1944-1945; sygn. 86-92; Referat Aprowizacji i Handlu: schematy organizacyjne referatu – instrukcje i zarządzenia władz zwierzchnich, przemysł gastronomiczny, spożywczy, spółdzielczy, hotelarski, sprawozdania z działalności referatu, handel prywatny, ceny, zaopatrzenie ludności; 1945-1950, [1951-1952]; sygn. 93-124; Referat Przemysłowy: okólniki i zarządzenia władz zwierzchnich, sprawozdania z działalności referatu, rzemiosło i jego organizacja, podania o udzielenie uprawnień przemysłowych, statystyka przemysłowa – wykazy; 1944-1948, 1950; sygn. 123-130; Referat Karno-Administracyjny: instrukcje i okólniki władz zwierzchnich, zbiór ustaw i przepisów, rejestry spraw karnych, sprawozdania z przebiegu czynności referatu, statystyka karno-administracyjna, sprawy porządku publicznego; 1945-1949; sygn. 131-141; Referat Opieki Społecznej: zarządzenia i okólniki władz nadrzędnych, sprawozdania z działalności referatu, nadzór nad zakładami opieki społecznej, karty rejestracyjne sierot, wykazy sierot, podania o pomoc, punkt opieki nad matką i dzieckiem, wykazy sytuacyjne zakładów opieki, opieka nad grobami wojennymi; 1944-1950; sygn. 142-153; Referat Sanitarny: okólniki i zarządzenia władz zwierzchnich, choroby zakaźne, sprawozdania dezynfektorów, statystyka lekarzy, położnych, farmaceutów, zakłady lecznicze, uzdrowiska, letniska, nadzór sanitarny nad szkołami, zakładami opiekuńczymi, więźniami, stan sanitarny miast i osiedli, apteki, składy apteczne; 1944-1950; sygn. 154-173; Referat Odszkodowań Wojennych: zarządzenia władz nadrzędnych, ankiety dotyczące przebiegu działań wojennych na terenie gminy, kwestionariusze szkód i odszkodowań wojennych; 1944-1946; sygn. 174-178; Referat Kultury: zarządzenia i okólniki władz zwierzchnich w sprawie zabezpieczenia bibliotek, parków podworskich i drzewostanu; 1944-1947; sygn. 179; Referat Świadczeń Rzeczowych: sprawozdania z przebiegu świadczeń rzeczowych, wnioski i podania o obniżkę nałożonego kontyngentu, plany zasiewów, imienne wykazy gospodarstw rolnych, plany operatywne świadczeń rzeczowych, wykazy mienia i kontyngentu oddanego lub wziętego przez wojska radzieckie i polskie; 1945-1946; sygn. 180-188; Referat Powierniczy – wykazy nieruchomości; 1945; sygn. 189-210; Referat Weterynaryjny: instrukcje i okólniki władz nadrzędnych, nadzór nad zakładami produkcji przetworów pochodzenia zwierzęcego, zestawienia wyników badań zwierząt rzeźnych i mięsa, sprawozdania chorób zakaźnych, cywilny kurs kucia koni; 1945-1949; sygn. 211-222; Referat Odbudowy: okólniki i zarządzenia władz zwierzchnich, sprawozdania finansowe dla miast zniszczonych działaniami wojennymi, grobownictwo wojenne, plany remontów budynków, sprawozdania z działalności referatu, nadzór policyjno-budowlany, odbudowa zniszczonych wsi, rozdział materiałów budowlanych, wykazy szkód wojennych, pozostawionych majątków; 1945-1949; sygn. 223-241; Referat Budownictwa: okólniki i zarządzenia władz zwierzchnich, nadzór nad działalnością władz budowlanych, sprawozdania referatu z wykonania czynności, odbudowa zagród, obrót materiałami budowlanymi, sprawozdania z wykonania remontów kapitalnych, wykazy członków Czynszowej Komisji Odwoławczej; 1949-1950; sygn. 242-250; Referat Aprowizacji: zarządzenia i okólniki władz zwierzchnich, zaopatrzenie ludności w artykuły spożywcze, przemysłowe, sprawozdawczość referatu z sytuacji aprowizacyjnej powiatu, rozliczenia z rozprowadzonych artykułów reglamentowanych; 1947-1949; sygn. 251-256; Referat Przemysłu i Handlu: zarządzenia i okólniki władz zwierzchnich, akta Komisji Notowań, wydawanie kart rejestracyjnych na rzemiosło, przemysł wolny, wytwórczy, przetwórczy, ludowy, domowy, rzemiosło koncesjonowane, przemysł gastronomiczny i hotelarski, Powiatowa komisja Usprawnienia Zaopatrzenia, Komisja Cennikowa; 1947-1950; sygn. 257-278; Referat Rolnictwa i Reform Rolnych: okólniki i zarządzenia władz zwierzchnich, akta dotyczące przebudowy ustroju rolnego – komasacja gruntów, wykazy rozparcelowanych majątków, wykazy gromad wytypowanych do regulacji, sprawozdania z akcji wpisywania do ksiąg hipotecznych prawa własności na rzecz Skarbu Państwa, ewidencja majątków opuszczonych przez Ukraińców, spisy ludności przesiedlonej z powiatu, akta dotyczące nieruchomości ziemskich w przejściowej administracji, protokoły z ustalania granicy polno-leśnej, plany prowizorycznego urządzenia Nadleśnictwa Narol, protokoły posiedzeń Powiatowej Komisji Siewnej, plany zasiewów i zbiorów oraz sprawozdania z przebiegu akcji; 1946-1950; sygn. 279-314; Referat Budżetowo-Gospodarczy: instrukcje i okólniki władz zwierzchnich, Dzienniki Urzędowy Ministra Skarbu i Odbudowy; 1948-1949; sygn. 315; Referat Handlu: instrukcje i zarządzenia władz nadrzędnych, sprawozdania z działalności referatu, organizacja i działalność Powiatowej komisji Usprawnienia Zaopatrzenia, ankiety w sprawie sieci detalicznej i produkcji mięsnej, obrót artykułami rolnymi, analiza rynku, sprawy dotyczące podkomisji mięsni-wędliniarskiej, organizacja i działalność Powiatowej Komisji Cennikowej, kontrola sieci przedsiębiorstw handlu hurtowego i detalicznego oraz zwalczanie nielegalnego obrotu towarowego i spekulacji; 1948-1950; sygn. 316-335. Kat. „B-50” 9 j. a. – 0,17 m.b. Referat Ogólny: teczki personalne pracowników Starostwa (1944-1946), sprawy osobowe urzędników i praktykantów (1947, 1949); Referat Społeczno-Polityczny: sprawy personalne (1947-1948), rejestr wydanych obywatelstw (1945-1948), ewidencja sołtysów i podsołtysów (1946-1951), Referat Świadczeń Rzeczowych: sprawy personalne (1945-1946); Referat Odbudowy: sprawy personalne (1948); Referat Rolnictwa i Reform Rolnych: ewidencja nieruchomości poukraińskich i ich dyspozycje (1949), przydziały budynków poukraińskich (1949).

About the Creator:

Na podstawie zachowanych akt dowiadujemy się, że Starostwo Powiatowe w Lubaczowie zaczęło się organizować pod koniec sierpnia 1944 r. Zapisy w dziennikach podawczych świadczą, że pierwsze pisma wpłynęły 1 IX 1944 r. Starosta, Andrzej Bednarz, rozpoczął pracę 3 IX 1944 r. Organizacja Starostwa i zakres jego działania opierały się formalnie na rozporządzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 19 I 1928 r. oraz na dekrecie PKWN z dnia 21 VIII 1944 r. o trybie powoływania władz administracji ogólnej. Na podstawie materiału aktowego ustalono, że struktura organizacyjna w początkach działalności Starostwa przedstawiała się następująco: 1. Referat Ogólny, 2. Referat Administracyjny, 3. Referat Społeczno-Polityczny, 4. Referat Aprowizacyjny, 5. Referat Przemysłowy, 6. Referat Karno-Administracyjny, 7. Referat Opieki Społecznej, 8. Referat Sanitarny, 9. Referat Odszkodowań Wojennych, 10. Referat Kultury i Sztuki. Wydane w 1945 r. przez wojewodę rzeszowskiego zarządzenie nr 1 z dnia 1 lutego wprowadzające tymczasowy statut i szczegółowy zakres czynności dla starostw województwa rzeszowskiego, określiło bliżej charakter i funkcje starosty. Starosta był przedstawicielem Rządu i szefem administracji ogólnej, tzn. sprawował ogólne kierownictwo powierzonego mu powiatu zgodnie z przepisami prawa, interesem publicznym i rzeczowymi dyrektywami wojewody. Zwoływał on periodyczne konferencje przedstawicieli władz niezespolonych, a z ogólnej linii swego postępowania składał sprawozdanie Powiatowej Radzie Narodowej. Do zadań starosty należało: • reprezentowanie Rządu podczas uroczystych wystąpień, • uzgadnianie działalności całej administracji na terenie powiatu z linią działania Rządu, • sprawowanie nadzoru nad sprawami osobowymi funkcjonariuszy państwowych, • uzgadnianie działalności całej administracji cywilnej i interesów gospodarczych powiatu. Wspomniany statut powoływał następujące komórki organizacyjne: 1. Referat Ogólny, 2. Referat Administracyjny, 3. Referat Wojskowy, 4. Referat Aprowizacyjno-Handlowy, 5. Referat Przemysłowy, 6. Referat Karno-Administracyjny, 7. Referat Opieki Społecznej, 8. Referat Sanitarny, 9. Referat Weterynaryjny, 10. Referat Powierniczy, Szkód Wojennych i Odszkodowań, 11. Referat Spraw Inwalidów Wojennych (w Starostwie Przemyskim i Rzeszowskim), 12. Referat Kultury i Sztuki. Zarządzenie Wojewody Nr 1 określało wyraźnie kategorie spraw wchodzących w zakres działania poszczególnych referatów, przy czym poszczególne punkty wymienione w podziale czynności stanowiły zarazem tytuły teczek. Zmiany w statucie organizacyjnym starostw wprowadzają nowe zarządzenia Wojewody Rzeszowskiego, a wśród nich: 1. zarządzenie z dnia 10 VIII 1945 r. w sprawie utworzenia referatów pomiarów, 2. zarządzenie z dnia 20 VIII 1945 r. w sprawie referatów budownictwa, 3. zarządzenie z dnia 24 XI 1945 r. w sprawie organizacji referatu odszkodowań wojennych, 4. zarządzenie z dnia 1 I 1947 r. w sprawie utworzenia referatu motoryzacji, 5. zarządzenie z dnia 11 I 1947 r. zmieniające zakres czynności referatu administracyjnego i społeczno-politycznego przez wydzielenie spraw wyznaniowych, spraw obywatelstwa, stanu cywilnego i ewidencji ruchu ludności z referatu politycznego i przydzielenie ich do referatu administracyjnego, 6. zarządzenie z dnia 1 VII 1947 r. w sprawie reorganizacji referatu przemysłowego, który przejął agendy handlu z dotychczasowego referatu aprowizacyjno-handlowego i zmienił nazwę na referat przemysłowo-handlowy, 7. w związku z poprzednim zarządzenie wchodzi nowe z dnia 15 VIII 1947 r. w sprawie powołania referatu aprowizacji, 8. zarządzenie z dnia 1 IX 1947 r. w sprawie powołania referatów odbudowy, 9. zarządzenie z dnia 1 IX 1947 r. w sprawie referatów samochodowych, 10. zarządzenie z dnia 19 IX 1947 r. ustalające szczegółowy podział czynności dla referatów z działu służby Ministerstwa Administracji publicznej, a to referatu ogólnego, społeczno-politycznego, administracyjnego, wojskowego, 11. zarządzenie z dnia 15 XII 1947 r. w sprawie ustalenia szczegółowego podziału czynności i rzeczowego podziału akt dla referatu pomiarów, 12. zarządzenie z dnia 1 V 1948 r. w sprawie organizacji referatów budżetowo-gospodarczych, 13. zarządzenie z dnia 1 V 1948 r. w sprawie zmiany w organizacji referatów kultury i sztuki, tzn. zlikwidowania dotychczasowych referatów, a utworzenia referatów obejmujących kilka powiatów, 14. zarządzenie z dnia 1 II 1949 r. w sprawie zlikwidowania wszystkich dotychczasowych referatów, a utworzenia Powiatowych Referatów Kultury i Sztuki w Jarosławiu, Krośnie, Przeworsku i Sanoku. W Starostwie Powiatowym w Lubaczowie sprawa przedstawiała się następująco: Referat Kultury i Sztuki został zlikwidowany z dniem 1 IV 1947 r. (Zarządzeniem Ministra Kultury i Sztuki z dnia 1 XIII 1946 r., L.dz. 25/86). Na mocy zarządzenia Wojewody Rzeszowskiego z dnia 1 V 1948 r. Org. II/5/12/48 w sprawie reorganizacji referatów kultury i sztuki w starostwach powiatowych, teren powiatu lubaczowskiego został przydzielony Referatowi Kultury i Sztuki w Jarosławiu. Zarządzenie z dnia 1 II 1949 r. nie zmieniło stanu rzeczy. 15. zarządzenie z dnia 1 III 1949 r. w sprawie utworzenia i organizacji referatu drogowego, 16. zarządzenie z dnia 25 VII 1949 r. w sprawie reorganizacji referatu odbudowy, który zostaje przemianowany na referat budownictwa, 17. zarządzenie z dnia 15 VIII 1949 r. w sprawie zmiany struktury organizacyjnej starostw powiatowych przez zniesienie referatów aprowizji, 18. zarządzenie z dnia 1 VIII 1949 r. w sprawie szczegółowego podziału czynności i rzeczowego podziału akt dla referatów handlu. W zespole brak akt referatu pomiarów, motoryzacji, drogowego oraz referatu przysposobienia rolniczo-wojskowego. Ostatni referat został zorganizowany w Starostwie w Lubaczowie 15 XII 1949 r., o czym informuje sprawozdanie z wykonania zaleceń poinspekcyjnych z dnia 15 XII 1949 r. akta jednak nie zachowały się. Starostwo Powiatowe w Lubaczowie zostało zlikwidowane z końcem maja 1950 r. Niezałatwione sprawy Starostwa przejęło Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Lubaczowie i akta spraw włączono do zespołu Prezydium. [Na podstawie wstępu do inwentarza, oprac. L. Domaradzka, Przemyśl 1988]

Border dates:

1944-1950 [1951,1952]

Classification:

administracja ogólna

Creator's name:

Dates:

1944-1950, 1951-1951, 1952-1952.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

polski

Availability:

Available in full

Total archival files:

345

Total archival files processed:

335

Total archival files without records:

0

Total linear metres

4.68

Total linear metres processed

4.5

Total linear metres without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Quantity Inventory uwagi
Approved book inventory No data
Delivery and acceptance list No data
Draft electronic archive inventory No data
Guide to fonds No data