Akta miasta Sanoka

Reference code
60/135/0
Number of series
36
Number of scans
11641

Content:

Do 1918 r. do najważniejszych grup należą księgi uchwał Rady Miasta, protokoły posiedzeń Zarządu i Rady Miasta, sprawy personalne, szkół i oświaty, podatkowe, wojskowe, budowlane i drogowe, administracja majątkiem gminnym, policja miejska, propinacja, sanitarne, zatrudnienie. Z lat 1918-1944 do najważniejszych należą materiały Działu Ogólno-Organizacyjnyjnego, Działu Finansowo-Budżetowego, Działu Gospodarki Gminnej, Działu Administracji Społecznej, Działu Administracyjnego. Z okresu 1944-1954 do najważniejszych należą materiały Sekretariatu, Biura Ewidencji Ludności, Referatu Wojskowego, Referatu Aprowizacyjnego, Referatu Szkolnictwa, Oświaty, Kultury i Sztuki, Referat Sanitarnego, Oddziału Budowlanego i Przedsiębiorstw Miejskich, Rachuby, Referat Podatkowego, Referatu Mieszkaniowego, Referatu Powierniczego, Urzędu Zatrudnienia

About the Creator:

Stan zachowania materiałów archiwalnych miasta Sanoka nie pozwala na opracowanie jego dziejów ustrojowych do roku 1866. Zgodnie z zasadami autonomii Galicji nowa Rada Miejska w Sanoku objęła swoje czynności w r. 1867. Zakres jej działania był własny i poruczony. Własny zakres obejmował sprawy zarządu majątkiem gminnym i załatwianiem spraw odnoszących się do związku gminy, bezpieczeństwa osób i ich mienia, drogi, mosty, ulice i place, dozór sanitarny, nadzór nad zatrudnieniem, obyczajnością, pomoc ubogim, nadzór budowlany, szkolnictwo. W skład Rady wchodziło 30 radnych i 15 zastępców. Spośród członków Rady wybierana była Zwierzchność Gminna, w skład której wchodziło 5 osób (burmistrz, zastępca, trzech asesorów). Rada podejmowała decyzje w formie uchwał. Radzie przewodniczył burmistrz, a w razie jego nieobecności zastępca. Realizacją uchwał zajmował się burmistrz i jego aparat administracyjny (magistrat). W grupie urzędników zatrudnieni byli: sekretarz, kasjer, kontroler, kanceliści, budowniczy, inspektor policji, lekarz miejski. Biura Urzędu Miejskiego składały się z dwóch oddziałów: A/ oddział dla załatwiania spraw własnego i poruczonego zakresu działania, B/ urząd kasy miejskiej. W miarę rozwoju miasta biurowość urzędu znacznie się rozrosła – utworzone zostały działy zajmujące się problematyką gospodarki komunalnej. W okresie I wojny światowej Rada Miejska została rozwiązana a władze sprawował komisarz miasta, który powołał Radę Przyboczną, składająca się z 6-ciu członków. W okresie międzywojennym poważnie zmieniono administrację Zarządu Miejskiego, utworzono bowiem wydziały: Administracyjno-Prawny (obsługa posiedzeń Rady Miasta), Finansowo-Budżetowy (realizacja budżetu i nadzór finansowy, podatki), Techniczny (budownictwo, drogi, wodociągi, kanalizacja), Zdrowia Publicznego (sprawy sanitarne, opieka zdrowotna, nadzór weterynaryjny). Stan zachowania materiałów z okresu okupacji niemieckiej nie pozwala na opracowanie zagadnień ustrojowych władz miasta, struktury organizacyjnej i zmian występujących w tym okresie. Po zakończeniu II wojny światowej rozpoczął działalność Zarząd Miejski, którego prace początkowo obejmowały czynności najpilniejsze (grobownictwo, bezpieczeństwo). Z czasem przystąpiono do remontu szkół i odbudowy miejskich zakładów użyteczności publicznej. Podstawą organizacji pracy Zarządu był Statut Organizacyjny, który określał kategorie spraw należących do burmistrza oraz jego biura, a także zasady urzędowania. W skład Zarządu Miejskiego wchodzili burmistrz, wice burmistrz i 3 członków (ławnicy). W strukturze Magistratu działał Sekretariat (Biuro Ewidencji Ludności, Referat Wojskowy i Aprowizacyjny, szkolnictwo, oświata, kultura i sztuka), Referat Sanitarny (Oddział Budowlany i Przedsiębiorstw Miejskich - las miejski, elektrownia miejska), Rachuba (Referat Podatkowy, Referat Mieszkaniowy i Powierniczy), Urząd Stanu Cywilnego, Urząd Zatrudnienia, Opieka Społeczna, Zawodowa Miejska Straż Pożarna. Struktura organizacyjna Zarządu nie miała cech stabilności i w ciągu lat 1944-1950 kilkakrotnie ulegała zmianom. [Na podstawie wstępu do inwentarza, oprac. St. Dobrowolski, Sanok 2007]

Border dates:

1792-1950

Classification:

administracja ogólna

Creator's name:

Dates:

1792-1793, 1820-1950.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

polski, niemiecki

Availability:

Available in full

Total archival files:

864

Total archival files processed:

864

Total archival files without records:

0

Total linear metres

29.75

Total linear metres processed

29.75

Total linear metres without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Quantity Inventory uwagi
Approved book inventory Tak