Urząd Miasta i Gminy we Wschowie

Reference code
34/491/0
Number of series
0
Number of scans
0

Content:

Akta zachowane w zespole w pełni obrazują funkcjonowanie Urzędu Miasta i Gminy we Wschowie /strukturę organizacyjną, podział kompetencji i zakres działania Wydziałów /. Zawierają również wiele informacji z życia społeczno-gospodarczego w mieście i gminie. W Biurze Organizacyjno-Prawnym znajdują się m.in. statuty i regulaminy wewnętrzne Urzędu, zarządzenia Naczelnika Miasta i Gminy, roczne plany pracy, protokoły narad pracowniczych, dane statystyczne o pracownikach / w tym spisy kadrowe i roczne sprawozdania /, protokoły posiedzeń Komisji Społeczno-Opiniodawczej z lat 1978-1984, informacje o realizacji uchwał RNMiG i odpowiedzi na interpelacje radnych, akta dotyczące samorządu wiejskiego / protokoły zebrań wiejskich i wybory sołtysów /, wycinki prasowe, roczne analizy i oceny skarg i wniosków oraz protokoły kontroli kompleksowych przeprowadzonych przez Urząd Wojewódzki w Lesznie / zawierające oceny poprawności funkcjonowania Urzędu oraz stan realizacji zadań /.Ponadto do akt Biura dołączono arkusze ocen i analizy dotyczące udziału gminy Wschowa w konkursie " Mistrz Gospodarności ". W aktach Wydziału Budżetowo-Finansowego zachowano roczne budżety i sprawozdania z ich realizacji oraz bilanse. Wydział Społeczno-Administracyjny zawiera m.in. roczne sprawozdania i analizy z działalności Wydziału i Kolegium ds. Wykroczeń przy Naczelniku Miasta i Gminy, protokoły posiedzeń i sprawozdania z działalności Zarządu Miejsko-Gminnego Ochotniczej Straży Pożarnej we Wschowie oraz plany obrony cywilnej miasta i gminy. Akta Wydziału Przemysłu,Handlu i Usług pochodzą wyłącznie z lat 1976-1981. Są to: ewidencja placówek handlowych, gastronomicznych i usługowych, plany i programy rozwoju oraz sprawozdania i analizy rynku. W Wydziale Geodezji, Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska zachowały się akta dotyczące nazewnictwa ulic z lat 1983-1988. W aktach Wydziału Rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej i Leśnictwa / z lat 1976-1984 / znajdują się następujące materiały: protokoły posiedzeń Gminnego Zespołu Rolnego, informacje o użytkach zielonych na terenie gminy Wschowa i protokoły kontroli stanu zabezpieczenia pomników przyrody. Akta Wydziału Zatrudnienia i Spraw Socjalnych, pochodzące z lat 1976-1980, liczą zaledwie 5 j.a. Są to: analizy stanu zatrudnienia, bilanse siły roboczej, roczne sprawozdania z realizacji planów pracy oraz protokół kontroli przeprowadzonej przez Wydział Zatrudnienia Urzędu Wojewódzkiego w Lesznie. W Wydziale Budownictwa, Urbanistyki i Architektury znajdują się plany i programy rozwoju budownictwa oraz analizy i oceny ruchu budowlanego z lat 1976-1985. Materiały Stanowiska ds. Planowania zawierają roczne i wieloletnie plany społeczno-gospodarcze z lat 1977-1989 oraz analizy z ich wykonania. Jest to cenny materiał do dziejów miasta i gminy. Ponadto zachowały się także plany czynów społecznych. Z akt wytworzonych przez Stanowisko ds. Młodzieży, Kultury,Kultury Fizycznej i Turystyki zachowały się jedynie 2 j.a. z lat 1976-1983 dotyczące kierunków rozwoju kultury. W 2013 r. przejęto koperty dowodów osobistych.

About the Creator:

Urząd Miasta i Gminy we Wschowie / UMiG / rozpoczął działalność z dniem 1 stycznia 1976 r. Do jego utworzenia doszło w wyniku połączenia miasta Wschowy i gminy Przyczyna Dolna w jedną jednostkę administracyjną o nazwie "Miasto i Gmina we Wschowie". Terenowym organem administracji państwowej nowej jednostki / zgodnie z ustawą o dwustopniowym podziale administracyjnym Państwa oraz o zmianie ustawy o radach narodowych z dnia 28 maja 1975 r., Dz.U. nr 16, poz. 91 / został Naczelnik Miasta i Gminy, a jego organem pomocniczym UMiG. Naczelnicy byli powoływani przez Wojewodę Leszczyńskiego po zasięgnięciu opinii Rady Narodowej Miasta i Gminy we Wschowie. Funkcję tę pełnili: Aleksander Rogoziński / 1976-1977 /, Leon Żukowski / 1977-1981 /, Stanisław Dziubaty / 1981-1982 / i Stanisław Kowalski / 1983-1990 /. Do obowiązków naczelników jako terenowych organów administracji państwowej należało przede wszystkim opracowywanie i realizacja planów oraz koordynowanie działalności wszystkich jednostek organizacyjnych na swoim terenie. W ich gestii były m.in. różne sprawy z zakresu zagospodarowania przestrzennego, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, handlu, usług, przemysłu, oświaty, kultury, sportu, ochrony porządku publicznego, służby zdrowia, rolnictwa, budownictwa, komunikacji, ewidencji ludności i zatrudnienia. Pełnili również funkcję organu zarządzającego i wykonawczego rady narodowej, w związku z czym realizowali także inne zadania wynikające z uchwał podejmowanych przez radę. Urząd Miasta i Gminy we Wschowie działał w oparciu o kilkakrotnie zmieniany statut organizacyjny. Pierwszy został wprowadzony w styczniu 1976 r. / zarządzenie NMiG nr 1/76 /.Na jego podstawie utworzono w Urzędzie następujące Referaty: 1. Ogólny , 2. Finansowy , 3. Oświaty i Wychowania , 4. Spraw Wewnętrznych , 5. Gospodarki Terenowej i Komunikacji , 6. Handlu i Usług. W skład Urzędu wchodziły ponadto Urząd Stanu Cywilnego, Służba Rolna oraz samodzielne stanowiska pracy ds. Obrony Cywilnej, Obsługi Rady, Rolnych oraz Kultury i Kultury Fizycznej. Na czele referatów stali kierownicy bezpośrednio odpowiedzialni przed Naczelnikiem. Powołano także zastępcę naczelnika, którego kompetencje ulegały wielokrotnie zmianom. W tym samym roku /zarządzenie NMiG nr 18/76/ utworzono dodatkowo samodzielne stanowisko pracy ds. zatrudnienia i spraw socjalnych. Z kolei w 1979 r. /zarządzenie NMiG nr 12/79 / samodzielne stanowisko pracy ds. rolnych zastąpiono Referatem Rolnym. W 1980 r. został wprowadzony nowy statut organizacyjny /zarządzenie NMiG nr 25/80/. Na jego podstawie powołano w Urzędzie następujące Referaty: 1. Ogólny , 2. Planowania, Budżetu i Podatków , 3. Społeczno-Administracyjny , 4. Gospodarki Terenowej i Komunikacji , 5. Handlu, Usług, Zatrudnienia i Spraw Socjalnych , 6. Rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej i Leśnictwa , 7. Oświaty, Wychowania, Kultury i Kultury Fizycznej. W skład Urzędu weszły także samodzielne stanowiska pracy ds.Obrony Cywilnej i Obsługi Rady Narodowej oraz Urząd Stanu Cywilnego i Służba Rolna. Ponownych zmian w strukturze organizacyjnej dokonano na podstawie statutu z 1982 r. /zarządzenie NMiG nr 20/82 /. Tym razem utworzono Wydziały: Ogólny, Społeczno-Administracyjny, Finansowy, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej oraz Handlu, Usług, Zatrudnienia i Spraw Socjalnych. W ramach Urzędu działały ponadto: Inspektorat Oświaty i Wychowania, Gminna Służba Rolna, Urząd Stanu Cywilnego oraz samodzielne stanowiska pracy ds. Obrony Cywilnej, Planowania i Statystyki, Komunikacji, Obsługi Rady Narodowej, Kultury,Kultury Fizycznej i Sportu. Statut ten obowiązywał zaledwie dwa lata. W 1984 r. uchwalono Regulamin Organizacyjny Urzędu / zarządzenie NMiG nr 24/84 /, na podstawie którego utworzono: 1. Wydział Ogólno-Organizacyjny , 2. Wydział Finansowo-Budżetowy , 3. Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej , 4. Wydział Geodezji i Gospodarki Gruntami , 5. Wydział Handlu, drobnej Wytwórczości i Usług , 6. Wydział Oświaty i Wychowania , 7. Wydział Rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej i Leśnictwa , 8. Wydział Społeczno-Administracyjny , 9. Wydział Urbanistyki, Architektury i Nadzoru Budowlanego , 10. Wydział Zatrudnienia i Spraw Socjalnych , 11. Wydział Zdrowia i Opieki Społecznej , 12. Biuro Rady Narodowej Miasta i Gminy , 13. Urząd Stanu Cywilnego , 14. Samodzielne stanowisko pracy ds. Komunikacji , 15. Samodzielne stanowisko pracy ds. Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki , 16. Samodzielne stanowisko ds. Planowania , 17. Samodzielne stanowisko pracy ds. Obrony Cywilnej . Ostatnie zmiany w strukturze organizacyjnej Urzędu wprowadzono na podstawie statutu z 1989 r. / zarządzenie NMiG nr 1/89 /. Tym razem utworzono : 1/ Inspektorat Oświaty i Wychowania , 2/ Urząd Stanu Cywilnego , 3/ Biuro Organizacyjno-Prawne , 4/Wydziały : Finansowo-Budżetowy, Społeczno-Administracyjny, Przemysłu, Handlu i Usług, Geodezji, Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej i Leśnictwa, Zatrudnienia i Spraw Socjalnych , Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej , Budownictwa, Urbanistyki i Architektury , 5/ Samodzielne stanowiska pracy ds. Planowania, Zdrowia i Polityki Społecznej , Komunikacji oraz Młodzieży,Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki. W skład Urzędu weszły także Biuro Rady Narodowej Miasta i Gminy oraz Stanowisko ds. Budowy, Modernizacji, Utrzymania i Ochrony Dróg Gminnych. Urząd Miasta i Gminy we Wschowie zakończył działalność jako urząd terenowego organu administracji państwowej w czerwcu 1990 r. Na podstawie Ustawy o samorządzie terytorialnym z dnia 8 marca 1990 r. / Dz.U. nr 16, poz. 95 / odtworzono samorząd gminny. Urząd Miasta i Gminy stał się organem administracji samorządowej.

Border dates:

1976-1990

Classification:

Creator's name:

Dates:

1976-1990, 1976-1990.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

Availability:

Total archival files:

220

Total archival files processed:

220

Total archival files without records:

0

Total linear metres

2.0

Total linear metres processed

2.5

Total linear metres without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Quantity Inventory uwagi
Approved book inventory Tak
Approved book inventory Tak