Zespół
Content:
Akta zachowane w zespole pozwalają w miarę kompleksowo poznać strukturę i organizację pracy Urzędu Miasta i Gminy w Poniecu oraz niektóre zagadnienia z życia społeczno-gospodarczego na terenie miasta i gminy. Najlepiej zachowały się akta Referatu Organizacyjno-Gospodarczego i Kadr. Są w nim m.in. regulaminy i statuty Urzędu Miasta i Gminy, zarządzenia Naczelnika, roczne plany pracy Urzędu, protokoły narad pracowniczych, dane statystyczne o pracownikach, analizy i oceny skarg i wniosków, protokoły kontroli kompleksowych i problemowych przeprowadzonych w Urzędzie oraz wycinki prasowe. W aktach Referatu Finansowo-Budżetowego znajduje się komplet budżetów miasta i gminy na lata 1973-1990 oraz niektóre roczne sprawozdania finansowe. Sprawy z zakresu rolnictwa, leśnictwa i ochrony środowiska prowadził Referat Rolnictwa, Leśnictwa, Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska. Zachowały się tylko nieliczne materiały dotyczące gospodarki wodnej oraz sprawozdania statystyczne z zakresu zagospodarowania gruntów i struktury zasiewów. Względnie dobrze zachowały się materiały Samodzielnego stanowiska ds. Planowania. Są to m.in. plany społeczno-gospodarczego rozwoju miasta i gminy oraz sprawozdania z ich wykonania, sprawy realizacji czynów społecznych oraz arkusze sprawozdawcze dla potrzeb konkursu "Gmina-Mistrz Gospodarności". Z akt wytworzonych przez Samodzielne stanowisko ds. Urbanistyki, Architektury i Nadzoru Budowlanego w zespole zachował się jedynie plan budownictwa jednorodzinnego na lata 1981-1985. W materiałach Samodzielnego stanowiska ds. Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej znajdują się : wykazy urządzeń komunalnych i cmentarzy na terenie miasta i gminy oraz roczne sprawozdania statystyczne. W zespole są także 3 j.a. wytworzone przez Samodzielne stanowisko ds. Handlu, Drobnej Wytwórczości i Usług. Są to plany rozwoju usług oraz wykaz placówek handlowych i gastronomicznych na terenie miasta i gminy. W większym stopniu zachowały się akta Samodzielnego stanowiska ds. Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki. Dotyczą one m.in. działalności placówek kulturalnych i klubów sportowych oraz opieki nad miejscami pamięci narodowej. Na końcu zespołu umieszczono 1 j.a. , która została wytworzona przez Samodzielne stanowisko ds. Zdrowia i Opieki Społecznej. Dotyczy ona działalności Zarządu Miejsko-Gminnego Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej w Poniecu.
About the Creator:
Urząd Miasta i Gminy w Poniecu /UMiG/ rozpoczął działalność w dniu 1 stycznia 1973 r. Do jego utworzenia doszło w wyniku połączenia miasta i gromady Poniec w jedną jednostkę administracyjną o nazwie " Miasto i gmina w Poniecu ". Terenowym organem administracji państwowej nowej jednostki został Naczelnik Miasta i Gminy, a jego organem pomocniczym UMiG. Jednocześnie likwidacji uległy / zgodnie z ustawą z dnia 29 listopada 1972 r. o utworzeniu gmin i zmianie ustawy o radach narodowych / Prezydium Miejskiej Rady Narodowej i Prezydium Gromadzkiej Rady Narodowej w Poniecu. Naczelnika powoływał wojewoda po zasięgnięciu opinii Rady Narodowej Miasta i Gminy. Funkcję tę kolejno pełnili: Stanisław Mikulski / 1973-1979 /, Zenon Kryś /1979-1982/ i Stanisław Bzdęga /1982-1990/. Do obowiązków naczelnika jako terenowego organu administracji państwowej należało przede wszystkim opracowywanie i realizacja planów oraz koordynowanie działalności jednostek organizacyjnych na swoim terenie. W jego gestii były m.in. różne sprawy z zakresu zagospodarowania przestrzennego, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, handlu, usług, przemysłu, oświaty, kultury, sportu, służby zdrowia, rolnictwa, budownictwa komunikacji, ochrony porządku publicznego, obrony cywilnej, ewidencji ludności i zatrudnienia. Pełnił on również funkcję organu zarządzającego i wykonawczego Rady Narodowej, w związku z czym realizował także inne zadania wynikające z uchwał podejmowanych przez Radę. Urząd Miasta i Gminy w Poniecu działał w oparciu o kilkakrotnie zmieniany statut organizacyjny. Pierwszy został wprowadzony w styczniu 1973 r. /zarządzenie nr 1/73 NMiG/. Na jego podstawie w Urzędzie utworzono: I. Biuro Miasta i Gminy, które obejmowało 1. Sekretarza Biura, 2. Głównego księgowego, 3. Księgowego podatkowego, 4. Kierownika USC, 5. Stanowisko pracy ds. podatków i opłat, 6.Stanowisko pracy ds. rolnych, 7. Stanowisko pracy ds. organizacyjnych, 8. Stanowisko pracy ds. oświaty, kultury, zdrowia, kultury fizycznej, 9. Stanowisko pracy ds. budownictwa, 10. Stanowisko pracy ds. kancelaryjno-technicznych . II. Służbę Rolną, której pracę koordynował kierownik. Za sprawne funkcjonowanie Biura Urzędu odpowiadał przed Naczelnikiem Miasta i Gminy sekretarz. Na podstawie zachowanych w zespole akt można odtworzyć kolejne zmiany organizacyjne dopiero z 1986 r. Zgodnie z regulaminem Urzędu Miasta i Gminy z dnia 15 kwietnia tr. powołano: 1. Referat Ogólno-Organizacyjny, 2. Referat Finansowo-Budżetowy, 3. Referat Rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej, Leśnictwa i Gospodarki Gruntami, 4. Referat Społeczno-Administracyjny i Obrony Cywilnej, 5. Samodzielne stanowisko pracy ds. Rady Narodowej i Samorządu Mieszkańców, 6. Samodzielne stanowisko pracy ds. Handlu, Drobnej Wytwórczości i Usług, 7. Samodzielne stanowisko pracy ds. Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki, 8. Samodzielne stanowisko pracy ds. Zdrowia i Opieki Społecznej, 9. Samodzielne stanowisko pracy ds. Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej i Planowania, 10. Samodzielne stanowisko pracy ds. Komunikacji, 11. Samodzielne stanowisko ds. Oświaty i Wychowania, 12. Samodzielne stanowisko pracy ds. Urbanistyki, Architektury i Nadzoru Budowlanego. Ponadto działał Urząd Stanu Cywilnego oraz radca prawny. Zarówno kierowników referatów jak i samodzielnych pracowników powoływał Naczelnik Miasta i Gminy. Sekretarz Urzędu odpowiadał za jego sprawne funkcjonowanie. Ponownych zmian w strukturze organizacyjnej Urzędu dokonano w 1988 r. Na podstawie statutu wprowadzonego 25 października tr. utworzono w Urzędzie następujące Referaty: Organizacyjno-Gospodarczy i Kadr , Finansowo-Budzetowy , Rolnictwa,Leśnictwa, Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska , Społeczno-Administracyjny i Obrony Cywilnej. Działały ponadto: Biuro Rady Narodowej Miasta i Gminy, Inspektor Oświaty i Wychowania oraz samodzielne stanowiska pracy ds.: 1/ Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki, 2/ Komunikacji, 3/ Urbanistyki,Architektury i Nadzoru Budowlanego, 4/ Handlu,Drobnej Wytwórczości i Usług, 5/ Planowania,Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej , 6/ Zdrowia i Opieki Społecznej, 7/ Budowy, Modernizacji i Ochrony Dróg Gminnych. Ostatnie zmiany wprowadzono w 1989 r. Dokonano rozdziału stanowiska pracy ds. Planowania ,Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej na dwa - ds. Planowania i ds. Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Urząd Miasta i Gminy w Poniecu zakończył działalność jako urząd terenowego organu administracji państwowej w czerwcu 1990 r. Na podstawie ustawy o samorządzie terytorialnym z dnia 8 marca 1990 r. odtworzono samorząd gminny. Urząd Miasta i Gminy stał się organem administracji samorządowej.
Border dates:
1973-1990
Classification:
Creator's name:
Dates:
1973-1990, 1973-1990, 1973-1990.
Former name:
Foreign language name:
Languages:
Availability:
Total archival files:
187
Total archival files processed:
187
Total archival files without records:
0
Total linear metres
1.0
Total linear metres processed
1.0
Total linear metres without records
0.0
Total archival files:
0
Total files:
0
Total size (in MB):
0.0
Total documents
0
Total cases
0
Total classes
0
Total archival files:
0.0
Total running meters :
0.0
Dates of non-archival documentation :
Name | Quantity Inventory | uwagi |
---|---|---|
Approved book inventory | Tak | |
Approved book inventory | Tak | |
Approved book inventory | Tak |