Zespół
Content:
akta dotyczące założenia zakładu i utworzenia nowych klas 1908-1927 (1 j.a.), sprawy dotyczące grona nauczycielskiego i woźnego, zmian w składzie osobowym, zaprzysiężenia, konferencje nauczycielskie, uposażenia, podatki sprawy emerytalne, osobowe personelu 1803-1941 (37 j.a.), sprawy dotyczące uczniów, sprawy dyscyplinarne, imienne wykazy uczniów, maturzystów, uczniów opuszczających szkołę, protokoły z egzaminów maturalnych, sprawy językowe i narodowościowe 1776-1937 (42 j.a.), akta dotyczące biblioteki szkolnej 1802-1905 (1 j.a.), akta różne 1668-1812 (2 j.a.), akta personalne 1776-1941 (367 j.a.); przes. 2347/2015: wynagrodzenia nauczycieli, świadectwa szkolne, dziennik klasowy, plany tematów zajęć, opinie o uczniach, świadectwa chrztu i urodzeń uczniów, akta osobowe nauczyciela Reinscha, egzamin maturalny z języka łacińskiego 1815-1944 (10 j.a.); nab. 8651/2016: akta osobowe, egzamin maturalny z łaciny 1911-1926 (2 j.a.).
About the Creator:
Datę założenia gimnazjum opolskiego przyjmuje się dzień 24 lutego 1668 roku - przybycie członków Zakonu Jezuitów na uroczystość zwołaną do starego ratusza opolskiego. Celem jej było utworzenie rezydencji, przekształconej następnie w collegium. Inicjatywa założenia w Opolu placówki zakonnej, a zarazem naukowej wyszła od collegium jezuickeigo w Nysie, powstałego już w 1624 roku. Collegium opolskie w 1673 roku obejmowało 6 klas z 3 zwyczajnymi wykładowcami i 3 koadiutorami. W tym samym roku objął urzędowanie dotychczasowy superior opolskich Jezuitów urzędowanie jako rektor uczelni. Liczyła ona wówczas 190 uczniów. Nauka byłą bezpłatna. Środków potrzebnych do założenia i utrzymania collegium dostarczyły Jezuitom opolskim legaty i darowizny. Po zniesieniu Zakonu Jezuitów 1773 roku król pruski Fryderyk II zatrzymał członków zgromadzenia jako zwykłych wykładowców ze względu na wysoki poziom ich zdolności pedagogicznych oraz brak świeckich nauczycieli. Państwo przejęło później collegium, konfiskując majątek pojezuicki i sprzedając uposażenie. W roku 1801 szkołę podporządkowano Królewskiej Dyrekcji Szkolnej we Wrocławiu, przekształcając ją w Prowincjonalne Kolegium Szkolne. Jego kompetencjami objęto Górny i Dolny Śląsk . Poźniej utworzono analogiczną jednostkę nadrzędną z siedzibą w Opolu. Po zniesieniu Prowincjonalnego Kolegium Szkolnego w 1933 roku, kompetencje jego przejął Wydział dla szkolnictwa średniego Nadprezydium Prowincji Górnośląskiej, a od 1941 - Wydział dla szkolnictwa średniego Rejencji Opolskiej. Szkoła przez cały okres istnienia miała charakter humanistyczny. Dominujące miejsce w zakresie naucznia miała łacina. Do gimnazjum uczęszczała w zasadzie młodzież wyłącznie męska. Odstepstwa od tej zasady zdarzały się bardzo rzadko. W okresie I wojny światowej budynek gimnazjum został zarekwirowany dla potrzeb wojska. W okresie plebiscytowym zakwaterowano w nim sztab policji plebiscytowej, a później jednostkę tejże policji. W okresie ewakuacji gimnazjum korzystało dwukrotnie z budynku Wyższej Szkoły Realnej. W ostatnich miesiącach II wojny światowej z obawy przed nalotami, nauka szkolna odbywała się poza Opolem - w budynkach wiejskich szkół podstawowych na terenie powiatu opolskiego. [Na podstawie wstępu do inwentarza, oprac. Stefan Spychalski, Opole 1971]
Border dates:
1679-1945
Classification:
instytucje nauki i oświaty
Creator's name:
Dates:
1679-1945.
Former name:
Foreign language name:
Staatliches Burggymnasium Oppeln
Languages:
polski, niemiecki
Availability:
Provided partially
Total archival files:
465
Total archival files processed:
450
Total archival files without records:
0
Total linear metres
5.78
Total linear metres processed
5.6
Total linear metres without records
0.0
Total archival files:
0
Total files:
0
Total size (in MB):
0.0
Total documents
0
Total cases
0
Total classes
0
Total archival files:
0.0
Total running meters :
0.0
Dates of non-archival documentation :
Name | Quantity Inventory | uwagi |
---|---|---|
Approved book inventory | No data | 450 j.a. |
Draft electronic archive inventory | No data |
zmiany w rozmiarze zespołu zatwierdzono na posiedzeniu Komisji Metodycznej w dniu 06.11.2009 (protokół nr 8/09)