Prezydium Powiatowej Rady Narodowej i Urząd Powiatowy w Koźlu

Reference code
45/599/0
Number of series
0
Number of scans
0

Content:

Wydział Organizacyjno-Prawny: protokoły sesji rady, realizacja uchwał, wybory do Sejmu i rad narodowych, spotkania radnych i posłów z wyborcami, interpelacje, wnioski i postulaty radnych, materiały komisji stałych i doraźnych, protokoły posiedzeń prezydium, postanowienia prezydium, narady i odprawy członków organów kolegialnych, posiedzenia konwentu seniorów i zespołów radnych, zarządzenia i decyzje, organizacja jednostki własnej i jednostek podległych, podział administracyjny powiatu, sprawozdania i oceny działalności, analizy skarg i wniosków, protokoły kontroli jednostki własnej i jednostek podległych. Powiatowa Komisja Planowania Gospodarczego: protokoły posiedzeń, organizacja, plany i sprawozdania, analizy, skargi i wnioski, kontrole. Wydział Finansowy: protokoły posiedzeń i narad, organizacja, przepisy, statystyka, kontrole jednostki własnej i jednostek podległych, plany i sprawozdania finansowe. Wydział Oświaty: posiedzenia organów kolegialnych, zjazdy, konferencje, narady, organizacja pracy w szkołach, plany i sprawozdania oświatowe, statystyka, informacje o działalności wydziału, kontrole jednostki własnej i jednostek podległych, materiały z działalności szkół. Wydział Kultury: organizacja wydziału, plany i sprawozdania z zakresu kultury, obchody i rocznice, konkursy i festiwale, ewidencja zabytków. Powiatowy Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki: protokoły posiedzeń, plany i sprawozdania. Wydział Spraw Wewnętrznych: narady, plany i sprawozdania, skargi i wnioski, kontrole jednostki własnej i jednostek podległych, stowarzyszenia, sprawy wojskowe, sprawy straży pożarnych, wywłaszczenia, sprawy Kościoła, powroty do kraju i wyjazdy z kraju, obywatelstwo, zmiana imion i nazwisk, nadzór nad działalnością USC, odtwarzanie i ustalanie treści aktów stanu cywilnego, prostowanie błędów w aktach stanu cywilnego, spisy powszechne, książki meldunkowe. Wydział Gospodarki Wodnej i Ochrony Powietrza: sprawy wód podziemnych, gospodarki wodno-ściekowej i spółek wodnych, plany i sprawozdania dotyczące gospodarki wodnej. Wydział Skupu: protokoły posiedzeń, organizacja, plany i sprawozdania, kontrole jednostki własnej i jednostek podległych. Wydział Rolnictwa i Leśnictwa: zjazdy, konferencje, narady, organizacja, plany i sprawozdania, oceny stanu produkcji rolnej, sprawy łowiectwa i zadrzewień. Wydział Gospodarki komunalnej i Mieszkaniowej: organizacja jednostki własnej i jednostek podległych, plany i sprawozdania, analizy i statystyka, kontrole jednostki własnej i jednostek podległych, sprawy cmentarzy. Wydział Handlu, Przemysłu i Usług: zjazdy, konferencje, narady, organizacja wydziału, plany i sprawozdania, analizy i statystyka, kontrole. Wydział Zdrowia i Opieki Społecznej: posiedzenia organów kolegialnych, zjazdy, konferencje, narady, organizacja wydziału, plany i sprawozdania, statystyka i kontrole, materiały dotyczące ochrony zdrowia i opieki społecznej. Wydział Zatrudnienia i Spraw Socjalnych: narady i odprawy, plany i sprawozdania, opracowania statystyczne, kontrola jednostki własnej i jednostek podległych. Wydział Budownictwa, Urbanistyki i Architektury: plany, projekty, sprawozdania. nab. 8936/2017: książki meldunkowe gromady w Polskiej Cerekwi, we Wroninie, w Zakrzowie 1953-1982 (109 j.a).

About the Creator:

Ustawa z dnia 20.03.1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej zlikwidowała dualizm aparatu rządowego i samorządowego . Na szczeblu powiatowym zniesiono powiatowe rady narodowe, wydziały powiatowe, stanowiska starostów, i starostwa. Wszystkie funkcje zniesionych władz i urzędów przeszły w kompetencje rad narodowych, ich prezydiów oraz właściwych komórek organizacyjnych. Ponadto w radach zespolono szereg agend państwowych, w szczególności zaś władz administracyjnych, które do 1950 r. były wyodrębnione. Radom zostały nadane funkcje uchwałodawcze, jako organy władzy państwowej kierowały działalnością gospodarczą, społeczną i kulturalną na swoim terenie. Będąc organami władzy państwowej przejęły kompetencje administracji ogólnej, zespolonej i częściowo niezespolonej. Rada na sesjach plenarnych uchwalała plan gospodarczy i budżet, rozpatrywała sprawozdania z ich realizacji, ustalała wytyczne dla wykonywania ważniejszych zadań, powoływała i odwoływała swoje organy, udzielała wytycznych dla ich działalności i rozpatrywała ich sprawozdania. Zbierając się tylko okresowo na jedno- lub dwudniowej sesji, rada musiała z konieczności ograniczać się do pewnych kwestii ogólnych. Podstawowymi ogniwami, za pośrednictwem których rada wykonywała swoje zadania, były wydziały czyli podporządkowane prezydium terenowe organy administracji państwowej. Radzie podlegały komisje, jako jej organy pomocnicze. Ustawa o radach narodowych wyróżniała komisje stałe i niestałe ponadto Ordynacja wyborcza zobowiązywała każdą radę narodową do powołania swojej komisji mandatowej. Rodzaje komisji stałych określała rada na pierwszej sesji po wyborach. Podejmując uchwałę o powołaniu komisji, rada ustalała ich nazwę i liczbę członków. Rada wskazywała także osobę przewodniczącego komisji, którym musiał być radny. Skład komisji ustalany był na całą kadencję, ale rada mogła go wcześniej zmienić w całości lub części. Połowę składu komisji mogły stanowić osoby spoza rady. Komisje niestałe mogły być powoływane w miarę potrzeby dla określonych zadań specjalnych. Zadania komisji niestałych z chwilą powołania jej określała rada. Po wykonaniu tych zadań funkcje komisji wygasały. Prezydium rady – mimo podporządkowania radzie – pozostawało czynnikiem decydującym w odniesieniu do spraw należących do właściwości rady. Było organem wykonawczym i zarządzającym dla rady, jak również organem administracji państwowej. Pierwsze posiedzenie Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Koźlu odbyło się 06.06.1950 r. Przewodniczącym prezydium został Roman Lichnowski, zastępcą – Józef Ogiński, sekretarzem – Eugeniusz Dziuba, członkami – Wiktor Pieńkowski i Karol Filusz. Struktura Prezydium ulegała ciągłym modyfikacjom. Zmieniała się liczba wydziałów, ich nazwy, struktura wewnętrzna i funkcje. Ustawa o radach narodowych z 25.01.1958 r. określiła całokształt działalności i ogólną strukturę rad narodowych.Ustawa z dnia 22.11.1973 r. o zmianie Konstytucji PRL i zmianie ustawy o radach narodowych nadała nowy charakter powiatowym radom narodowym . Oprócz funkcji organów władzy państwowej spoczęła na nich rola podstawowych organów samorządu społecznego. Zmieniła się organizacja i zadania prezydium rady. Funkcje administrowania poszczególnymi dziedzinami życia zostały wydzielone z zakresu działania rad narodowych i przekazane utworzonym terenowym organom administracji państwowej, którymi ustanowieni zostali w powiatach naczelnicy . Prezydium zostało jedynie organem wewnętrznego kierownictwa rady narodowej. Dotychczasowy aparat prezydium – wydziały – dostosowano do wymogów administracyjnych urzędu powiatowego (pozbawiono je pozycji terenowych organów administracji państwowej). Urzędy powiatowe zostały zniesione z dniem 01.06.1975 r. na mocy ustaw z 28.05.1975 r. o zmianie Konstytucji PRL i o dwustopniowym podziale administracyjnym kraju . Kompetencje zlikwidowanych urzędów powiatowych przejęły odpowiednie urzędy miejskie oraz urząd wojewódzki.

Border dates:

[1945] 1950-1975 [1982]

Classification:

Creator's name:

Dates:

1945-1945, 1950-1975, 1982-1982.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

Availability:

Total archival files:

3272

Total archival files processed:

2938

Total archival files without records:

0

Total linear metres

49.0

Total linear metres processed

44.9

Total linear metres without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Quantity Inventory uwagi
Draft electronic archive inventory Nie
Approved book inventory Tak 2938 j.a.