Zespół
Content:
1) Wybory: do rad narodowych i Sejmu (sygn. 1-3, 96; 1957-1972). 2) Radni: spotkania z wyborcami, kwestionariusze (sygn. 4-5. 99-100; 1961-1971). 3) Sesje GRN: protokoły, uchwały i ich realizacja (sygn. 6-15; 1954-1972). 4) Komisje GRN: protokoły, plany pracy (sygn. 16-36; 1955-1972). 5) Prezydium GRN: protokoły, uchwały, plany pracy (sygn. 37-47; 1955-1972). 6) Zebrania wiejskie: protokoły, wybory sołtysów (sygn. 48-56; 1955-1971). 7) Sprawy organizacyjne: przepisy i zarządzenia władz nadrzędnych, uroczystości państwowe (sygn. 57-58, 90; 1955-1965). 8) Plany gospodarcze (sygn. 59-66; 1961-1969). 9) Sprawozdawczość: działalność GRN, statystyka, spis rolny (sygn. 67-72, 83-89, 97-98; 1962-1971). 10) Kontrole zewnętrzne (sygn. 73-75; 1962-1968). 11) Gospodarka komunalna: statystyka, umowy dzierżawne (sygn. 76-82; 1953-1964). 12) Finanse: budżety i jego realizacja, sprawozdania finansowe, plan kont (sygn. 91-95, 101-111; 1956-1965). 13) Oświata (sygn. 112; 1964-1965).
About the Creator:
Reforma podziału administracyjnego wsi wprowadzona ustawą z dnia 25 września 1954 r. zlikwidowała dotychczasowe jednostki administracji wsi (gminy i gromady), tworząc w ich miejsce nowe gromady (art. 1). Ustawa powoływała gromadzkie rady narodowe, wybierane przez ludność na okres 3 lat, które pełniły również rolę organów administracji państwowej (art. 4). Ich zadaniem było kierowanie na terenie gromady „działalnością gospodarczą, społeczną i kulturalną, wiążąc potrzeby gromady z zadaniami ogólnopaństwowymi” (art. 10). Organem wykonawczym i zarządzającym GRN było (powoływane przez nią) prezydium, które jednocześnie zobowiązane było do wykonywania wytycznych i instrukcji prezydium powiatowej rady narodowej (było więc podwójnie podporządkowane) (art. 11 i 27). GRN powoływała również komisje (np. rolną, mienia gromadzkiego) dla poszczególnych dziedzin swojej działalności i sprawowania kontroli społecznej (art. 24-25). W myśl Ustawy dotychczasowe uprawnienia gminnych rad narodowych przeszły na gromadzkie rady narodowe. Faktycznie większość uprawnień przejęło prezydium powiatowej rady narodowej, a gromadzkie rady narodowe w wielu wypadkach zostały ograniczone do wykonywanie jej zarządzeń. Mimo, że w późniejszych latach kompetencje GRN-ów zostały rozszerzone, nigdy nie były one pełnoprawnym gospodarzem gromad. (Przede wszystkim z powodu ograniczenia kompetencji na rzecz powiatów i braku odpowiednich funduszy). Na podstawie wyżej cytowanej ustawy Wojewódzka Rada Narodowa w Poznaniu z dniem 5 października 1954 r. powołała na terenie powiatu kępińskiego m.in. gromadę Mroczeń. Objęła ona obszary dotychczasowych gromad: Grębanin, Łęka Mroczeńska i Mroczeń z gminy Kępno-Południe. Z dniem 1 stycznia 1973 r., w związku z reformą administracyjno-gospodarczą kraju, zlikwidowano gromady, a w ich miejsce utworzono gminy.
Border dates:
1954-1972
Classification:
Creator's name:
Dates:
1954-1972.
Former name:
Foreign language name:
Languages:
Availability:
Total archival files:
112
Total archival files processed:
112
Total archival files without records:
0
Total linear metres
1.0
Total linear metres processed
1.2
Total linear metres without records
0.0
Total archival files:
0
Total files:
0
Total size (in MB):
0.0
Total documents
0
Total cases
0
Total classes
0
Total archival files:
0.0
Total running meters :
0.0
Dates of non-archival documentation :
Name | Quantity Inventory | uwagi |
---|---|---|
Approved book inventory | Tak |