Prezydium Powiatowej Rady Narodowej i Urząd Powiatowy w Pruszczu Gdańskim

Номер документа
10/1582/0
Количество серий
12
Количество сканов
0

содержание:

1.Wydział Organizacyjno-Prawny (1950-1975, sygn. 1 - 597): protokoły z sesji Powiatowej Rady Narodowej, rejestr uchwał, spotkania radnych z wyborcami, protokoły i sprawozdania Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, protokoły i sprawozdania poszczególnych komisji, protokoły posiedzeń Prezydium Powiatowej Rady Narodowej, zarządzenia i okólniki własne oraz władz zwierzchnich, decyzje, wytyczne w zakresie problematyki sesji i posiedzeń prezydiów rad narodowych niższego stopnia, sprawy organizacji i metod pracy prezydiów rad narodowych, struktura organizacyjna wydziałów, prezydiów rad narodowych, organizacja i zakres działania biur gromadzkich, organizacja Urzędu Powiatowego, nadzór organizacyjny nad wydziałami Prezydium , nadzór organizacyjny nad jednostkami niższego szczebla, instruktaże organizacyjne, sprawy podziału terytorialnego i nazw miejscowości, zbieranie i analizowanie wyników sesji, uchylanie uchwał, sprawozdania z zakresu działania rad narodowych i ich organów, działalność komitetów blokowych, sprawy osobowe członków Prezydium oraz radnych, sprawy etatowe, sprawozdania z zakresu działania Referatu Spraw Pracowniczych, skargi, wnioski, zażalenia, biuletyny informacyjne, kroniki i monografie, kontrole, protokoły posiedzeń Powiatowej Komisji Planowania Gospodarczego, charakterystyka gospodarcza powiatu gdańskiego, plany gospodarcze, inwestycje, sprawozdania, bilanse siły roboczej, zaświadczenia lokalizacyjne, rewizje inwestycji, sprawy demograficzne. 2. Wydział Finansowy (1952-1975, sygn. 598 – 814 ): sprawozdawczość i statystyka, planowanie, analizy, biuletyny, zarządzenia, sprawozdania dotyczące podatku gruntowego, plany kontroli źródłowych, nadzór i kontrole, sprawy budżetowe, dochody i wydatki, likwidacja spółdzielni produkcyjnych. 3. Wydział Oświaty i Kultury (1954-1964, sygn. 815 – 827 ): przepisy i zarządzenia, sprawozdawczość, statystyka, planowanie, dokumentacja techniczna i prawna, grunty szkolne, organizacja świetlic i domów ludowych, lustracje świetlic, festiwal zespołów amatorskich. 4. Powiatowy Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki (1964-1967, sygn. 828 ): sprawozdanie, korespondencja 5. Wydział Spraw Wewnętrznych (1954-1975, sygn. 829 - 901): organizacja i zakres działania Wydziału, organizacja innych jednostek nadzorowanych, planowanie, sprawozdawczość, współdziałanie z organizacjami politycznymi, organami rad narodowych i innymi jednostkami organizacyjnymi, protokoły kontroli Wydziału, kontrole jednostek podległych i nadzorowanych, sprawy wywłaszczeń i odszkodowań, kartoteki i kwestionariusze osobowe kierowników i zastępców USC, odtwarzanie i ustalanie treści aktów stanu cywilnego, unieważnianie aktów stanu cywilnego, zezwolenia dotyczące aktów zagranicznych, sprawy konsularne, sprawy obywatelstwa polskiego, zmiany imion i nazwisk, sprawy stowarzyszeń, związków i kół, sprawozdanie z działalności Rezerwy Milicji Obywatelskiej, statut Ligi Przyjaciół Żołnierza, sprawy straży pożarnej, sprawy dotyczące zgromadzeń, sprawy autochtonów, zaświadczenia na stały przyjazd do Polski z ZSRR, sprawy związane z wyjazdem za granicę i przyjazdem, sprawy ludności cygańskiej, ankietyzacja zbrodni hitlerowskich. 6. Wydział Rolnictwa i Leśnictwa (1951-1975, sygn.902 - 1028): wytyczne i wskaźniki władz nadrzędnych oraz własne, zarządzenia i uchwały, struktura organizacyjna i zakresy czynności, protokoły z narad, konferencje, odprawy, plany i sprawozdania, analizy, ocena pracy kółek rolniczych, statystyka, kontrole, korespondencja, skargi i zażalenia, protokoły z posiedzeń Zespołu Rolnego, orzeczenia Powiatowej Komisji Ziemskiej, akcja osiedleńcza, repertoria nadanych gospodarstw, akta nadania, sprostowania dokumentów uwłaszczeniowych, decyzje o nadaniu nieruchomości rolnych, wykaz osadników, zwrot gospodarstw opuszczonych, ewidencja gospodarstw ludności rodzimej, dziedziczenie nieruchomości rolnych na rzecz Skarbu Państwa, korespondencja Powiatowego Zespołu ds. zagospodarowania nieruchomości Państwowego Funduszu Ziemi, skargi i zażalenia, szkolenia pracowników referatu urządzeń rolnych, elektryfikacja wsi, korespondencja dotycząca spółdzielni produkcyjnych, plany agrominimum, plany szkoleń, sprawy poufne- poz. 7. Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (1967, sygn. 1029 - 1032): nadzór nad działalnością jednostek komunalnych, udziały jednostek w inwestycjach komunalnych, sprawy ośrodków wypoczynkowych, plany gospodarcze w zakresie urządzeń komunalnych, sprawozdawczość. 8. Wydział Handlu, Przemysłu i Usług (1951-1967, sygn. 1033 - 1053): instrukcje i zarządzenia ogólne, sprawy organizacyjne, statystyka, planowanie i sprawozdawczość, protokoły z kontroli, sprawy administracji przemysłowej, sprawy przemysłu i rzemiosła uspołecznionego, współpraca z Izbą Rzemieślniczą i Związkiem Spółdzielni Rzemieślniczej, sprawy rzemiosła i przemysłu prywatnego, plany produkcji cegielni, sprawy poufne. 9. Wydział Zdrowia i Opieki Społecznej (1950-1960, sygn. 1054 - 1067): protokoły z narad, plany gospodarcze Wydziału, plany pracy, statystyka, sprawozdawczość, w tym sprawozdania z akcji sanitarnej oraz szczepień ochronnych, wykazy chorób zakaźnych, nadzór i kontrole placówek służby zdrowia w powiecie, oświata sanitarna 10. Wydział Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (1952-1969, sygn. 1068 - 1081): narady zawodowe, odprawy, konferencje, posiedzenia, zjazdy, plany pracy, plany wyjazdów służbowych i sprawozdania z ich wykonania, sprawy zatrudnienia, statystyka-pośrednictwa pracy, analiza zatrudnienia i rynku pracy, bilans siły roboczej, kontrole i inspekcje, współpraca z innymi jednostkami, skargi i zażalenia, realizacja uchwały Nr 18/59 PRN. 11. Dopływy akt ( 1945-1976, sygn. 1082 - 1136): m.in.: zarządzenia, uchwały, okólniki , protokoły z obrad komisji, planowanie, sprawozdawczość, statystyka, budżet, normatywy kancelaryjne, wybory do rad narodowych, spis personalny członków rad narodowych, wycinki prasowe, ewidencja odznaczonych, rejestr wniosków o nadanie odznaczeń, ewidencja zabytków, decyzje o wpisaniu do rejestru zabytków, biuletyny informacyjne, mapa powiatu gdańskiego oraz obszarów miejskich Gdańsk - Sopot-Gdynia, wykonanie uchwal dotyczących sprzedaży nieruchomości zabudowanych, protokoły i sprawozdania z przeprowadzonej kontroli w jednostkach służby zdrowia, ewidencja akt z lat 1945-1956 przekazanych do archiwum zakładowego.

История создателя:

Organizacja administracji terenowej w pierwszym 5. leciu Polski Ludowej wzorowana była na organizacji administracji z okresu 20-lecia międzywojennego.Cechowało ją rozczłonkowanie władzy między organy administracji rządowej oraz organy samorządu. Nowum w organizacji adm. terenowej było wprowadzenie do niej systemu rad narodowych. Podstawowymi aktami ustawodawczymi , które określiły model i zakres działania władz administracyjnych na szczeblu powiatu były: ustawa o organizacji i zakresie działania rad narodowych z 11.09.1944 r., znowelizowana ustawą z 3.01.1946 r.;dekret PKWN z 23.11.1944 r. o organizacji i zakresie działania samorządu terytorialnego;dekret PKWN z 21.08. 1944 r. o trybie powoływania władz admin. ogólnej I i II instancji, jako organów adm. rządowej,który przywracał stanowiska starostów i wojewodów, a nadto zachowane w mocy niektóre ustawy z okresu przedwojennego (rozporządzenie Prezydenta RP z 19.01.1928 r. o organizacji i zakresie działania władz admin. ogólnej, rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 30.06. 1930 r. w sprawie wewnętrznej organizacji starostw i trybu ich urzędowania oraz ustawa z 23.03.1933 r. o częściowej zmianie ustroju samorządu terytorialnego). W myśl tych przepisów starostwo powiatowe było organem władzy wykonawczej admin. ogólnej I instancji. Na jego czele stał starosta powiatowy, sprawujący na obszarze podległego mu powiatu funkcje reprezentanta Rządu i szefa admin.ogólnej, zespolonej we władzach admin.ogólnej. W związku z powyższym starosta miał obowiązek wyłącznego reprezentowania rządu w uroczystych wystąpieniach, koordynowania działalności admin. rządowej na obszarze powiatu. Do zakresu działania starosty należały wszystkie sprawy admin.państwowej niezastrzeżone właściwości władz naczelnych, wojewody, innych władz rządowych lub powiatowego związku saomorządowego, gmin miejskich i wiejskich. Funkcje te sprawował starosta przy pomocy starostwa powiatowego lub innych podległych mu urzędów i organów. Starosta podlegał wojewodzie. Struktura organizacyjna i tryb urzędowania Starostwa Powiatowego wzorowane były w pierwszych miesiącach po wyzwoleniu powiatu spod okupacji hitlerowskiej na instrukcjach i regulaminach przedwojennych, po 1.09.1945 r., tj. po wydaniu przez Wojewodę Gdańskiego jednolitego dla starostw województwa gdańskiego " Tymczasowego statutu organizacyjnego" z klauzulą stosowalności od 15.09. 1945 r., zostały dostosowane do wymogów wymienionego Statutu.Tymczasowy statut organizacyjny dla starostw woj.gdańskiego zakładał, współistnienie w urzędzie starościńskim trzech działów administracji: rządowej, samorządowej i mieszanej. Ostatni miał obejmować sprawy leżące na styku admin. rządowej i samorządowej. Urząd wojewódzki gdański, ustalając powyższą strukturę organizacyjną dla starostw, opierał się na założeniach dekretu PKWN z 23.11.1944 r., w myśl którego wszystkie czynności wydziałów powiatowych załatwiać miały starostwa powiatowe. Dekret PKWN z 23.XI.1944 r. o organizacji i zakresie działania samorządu terytorialnego wprowadził system rad narodowych., które stały się organami uchwałodawczymi związków samorządu terytorialnego. Związek samorządowy stanowiła ludność zamieszkała na obszarze miasta lub gminy wiejskiej. Związek samorządu terytorialnego działał przez swoje organy uchwałodawcze i wykonawcze, które miały charakter kolegialny. Organem wykonawczym związku samorządu terytorialnego był na szczeblu powiatu 6. osobowy organ kolegialny- wydział powiatowy. Na jego czele stał starosta. Ustawa z 20.III.1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej określiła rady narodowe jako organy władzy państwowej. Ustawa stworzyła pod dawną nazwa prezydium rady narodowej organ nowego typu, który stał się wykonawczo - zarządzającym organem administracji państwowej. Uchwała Rady Ministrów z 17.IV.1950 r. regulowala skład, podział pracy i tryb działania prezydiów rad narodowych. Wyboru prezydium rady dokonywała na pierwszej sesji rada narodowa. Do kompetencji Prezydium należało m.in: zwoływanie sesji rady narodowej i ustalanie projektu porządku dziennego, zawieszanie wykonania uchwał rady narodowej niższego stopnia i przedstawianie tych uchwał do decyzji swojej radzie narodowej, uchylanie uchwał prezydiów rad narodowych niższego stopnia, współdziałanie z komisjami rady narodowej, rozpatrywanie projektów terenowych planów gospodarczych i projektów budżetów terenowych, zatwierdzanie planów pracy poszczegolnych wydziałów, składanie sprawozdań z działalności. Obok prezydium rady narodowej, ustawa z marca 1950 r. powołała do życia wydziały prezydium, które zarządzały poszczególnymi dziedzinami spraw należących do właściwości rad narodowych. Uchwała Rady Ministrów z dn.17.IV.1950 r., określiła zasady tworzenia wydziałów i referatów prezydiów rad narodowych, natomiast organizację wewnętrzną wydziałów regulowała uchwała Rady Ministrów z dn.10.VI.1950r. 22.XI.1973 r. uchwalono ustawę o zmianie ustawy o radach narodowych. Zgodnie z nią powołano terenowych kierowników administracji państwowej w województwach-wojewodów, w powiatach - naczelników powiatów i w miastach - naczelników lub prezydentów miast, którym podlegały wydziały oraz jednostki gospodarcze i uslugowe. Funkcję organu administracji terytorialnej na szczeblu powiatu sprawował naczelnik powiatu. Jednostką organizacyjną powołaną do realizowania zadań i kompetencji przysługujących naczelnikowi powiatu był urząd powiatowy, który dzielił się na wydziały ( biura ). Ustawa z 28.V.1975 r. o dwustopniowym podziale administracyjnym państwa oraz o zmianie ustawy o radach narodowych zlikwidowała powiaty. Z dniem 1.VI.1975 r. zlikwidowano organ naczelnika powiatu oraz urząd powiatowy. [ Na podstawie wstępów do inwentarzy: APG 1646, oprac. A. Przywuska, Tczew 1966, APG 1585, oprac. J.Sibora, Gdańsk 1979, APG 1582 , oprac. Cz.Stodolny, Gdańsk 1986]

Крайние даты:

[1945-] 1950 - 1976

классификация:

Имя создателя:

Даты:

1948-1949, 1950-1976.

Бывшее название:

Название иноязычные:

Языки:

Наличие:

Всего архивных единиц:

1136

Всего разработанных архивных единиц:

1136

Всего архивных единиц без записей :

0

Всего текущих материалов

20.0

Ogółem opracowanych materiałów bieżących

20.1

Всего разработанных текущих материалов

0.0

Всего архивных единиц:

0

ogolem.plikow:

0

ogolem.rozmiar:

0.0

ogolem.dokumentow

0

ogolem.spraw

0

ogolem.klas

0

Всего архивных единиц:

0.0

Всего погонных метров:

0.0

Крайние даты неархивной документации:

Имя Казначейский инвентарь uwagi
книжный инвентарь утвержденный Nie
список доставки и приемки Tak