Fonds number | Name of the fonds | Border dates | Number of files | Number of scans | Unroll all Roll all |
39/224/0 | Akta gminy Brus | [1849-1866] 1867-1940 | 313 | 14851 | Unroll Roll |
| Seria 1. Urząd gminy Brus (Бруccкое Гминное Управленiе), sygn. 1-5. Księgi postanowień sądu gminnego oraz inwentarze nieruchomości przyłączonych do Łodzi w 1915 roku. Seria 2. Urząd gminy Brus, sygn. 6-313. Podseria 2.1. Dział Ogólno-Organizacyjny, sygn. 6-84: m.in. przepisy, zarządzenia i okólniki dotyczące funkcjonowania urzędu, sprawy organizacyjne dotyczące elektryfikacji gminy, nazw ulic, działalności gromad, ponadto wybory radnych gminnych, członków zarządu gminnego, rad gromadzkich, sprawy osobowe członków organów gminy i pracowników gminnych, uchwały i protokoły posiedzeń władz gminnych, zebrań sołtysów i zgromadzeń wiejskich, protokoły lustracji urzędu gminy, dane dotyczące stanu majątkowego gminy oraz jej zadłużenia, dokumentacja wzniesienia budynku urzędu gminnego. Podseria 2.2 Dział Finansowo-Budżetowy, sygn. 85-162: głównie budżety i sprawozdania rachunkowe z ich wykonania, księgi dochodów i wydatków, księgi biercze podatków, wykazy podatników oraz akta dotyczące działalności Gminnej Kasy Pożyczkowo-Oszczędnościowej, w tym protokoły posiedzeń zarządu, rejestry udzielonych pożyczek, imienne wykazy obrotu wkładami, budżety, sprawozdania. Podseria 2.3 Dział Gospodarki Gminnej, sygn. 163-218: m.in. utrzymanie i remonty dróg, mostów oraz placów, świadczenia drogowe, sprawy szkolnictwa, uczniów i nauczycieli, imienne wykazy dzieci uczęszczających do placówek oświatowych, informacje na temat bibliotek, stan sanitarny gminy, koszty leczenia mieszkańców w placówkach medycznych, sprawy inwalidzkie, bezrobocia i pomocy społecznej, rolnictwo, statystyka zwierząt gospodarskich i produkcji rolnej, sprawy zakładów przemysłowych i rzemieślniczych, rejestr przedsiębiorstw. Podseria 2.4 Dział Administracyjny (Sprawy poruczone), sygn. 219-313: m.in. materiały dotyczące wyborów do sejmu i senatu, sprawy wyznaniowe, ewidencja i kontrola ruchu ludności, w tym księgi ludności stałej z dowodami oraz księgi ludności niestałej, rejestr mieszkańców, sprawy paszportowe i wydawanie dowodów osobistych. Ponadto podseria zawiera akta związane z realizacją powszechnego obowiązku wojskowego, sprawy budowlane, głównie wydawanie zezwoleń na budowę budynków oraz materiały związane z aprowizacją w czasie II wojny światowej. Number of files313 |
39/225/0 | Akta gminy Chojny | 1820-1940 | 4111 | 25880 | Unroll Roll |
| Akta Wójta Gminy, 1820-1866: ustanawianie sołtysów i ławników, rozkłady składek szkolnych i kościelnych, tabele prestacyjne, powinności czynszowników, szarwarki, uwłaszczenie włościan, przesiedlenia do gminy, pożary, udział mieszkańców w powstaniu styczniowym, listy przestępców politycznych. Akta Zarządu Gminnego, 1866-1914: wykazy przybyłych i opuszczających gminę, emigracja do Brazylii, wykazy cudzoziemców, wykazy osób pozostających pod nadzorem policji, wykazy mieszkańców gminy i ilości posiadanej przez nich ziemi, podział ludności według wyznań, wykazy zakładów przemysłowych i handlowych, zezwolenia na prowadzenie sklepów i zakładów przemysłowych, budowa fabryki w Widzewie, budowa linii kolejowej, wykazy kotłów parowych, opisy szczegółowe fabryk w gminie, zatrudnianie małoletnich, statystyka zatrudnienia w fabrykach, strajki, rozkład składki szkolnej na mieszkańców, remont budynków szkolnych, tajne nauczanie, założenie szkoły fabrycznej w Widzewie, epidemie, statystyka zgonów, leczenie szpitalne mieszkańców gminy w Łodzi, ściąganie kosztów leczenia, instytucje dobroczynne działające przy fabrykach, składki na cele dobroczynne, wykaz dymów w gminie, wykazy ziemi chłopskiej według tabel likwidacyjnych, obszar zasiewów, spisy inwentarza żywego, wybory do Dumy, księgi uchwał zebrań gminnych i wiejskich oraz postanowienia wójta, ubezpieczenia budynków fabrycznych i gospodarczych. Akta Urzędu Gminy, 1915-1940: księgi uchwał gminnych i wiejskich, kontrola wewnętrzna gminy, zebrania i urzędowanie ciał samorządowych, włączenie terytorium gminy do Łodzi, opis statystyczny, spisy ulic i właścicieli domów, ewidencja i kontrola ruchu ludności, przesiedlenia do gminy, ewidencja mieszkańców według narodowości, zestawienia obcych narodowości w gminie, ewidencja osób czasowo przebywających, emigracja do Niemiec, ewidencja zakładów przemysłu spożywczego, statystyka przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych, budżety zakładów i przedsiębiorstw, wybory do Izby Rzemieślniczej i Izby Przemysłowo-Handlowej, szkoły, biblioteki, budowa domu ludowego, koszty leczenia mieszkańców w szpitalach, zakłady dobroczynne, opieka nad inwalidami, rejestr osób korzystających z opieki gminy, wykazy biednych i bezrobotnych, parcelacja, zadłużenie rolników, walka z chorobami zwierząt, kółka rolnicze, wykaz ziemi uprawianej w gminie, kontrola budownictwa, ewidencja właścicieli nieruchomości, obchody rocznic i świat państwowych, budżety, rozkład podatków, księgi biercze podatków, księgi główne przychodu i rozchodu, ubezpieczenia budynków, księgi ludności stałej i niestałej, rejestry ludności. Akta kategorii B: spis domów, ewidencja i akta wydanych dowodów osobistych, pozwolenia na budowę. Number of files4095 |
39/226/0 | Akta gminy Łagiewniki | 1818-1945 | 175 | 1133 | Unroll Roll |
| Akta Wójta Gminy z lat 1818-1867: kupno i sprzedaż ziemi, powinności i świadczenia pieniężne związane z posiadaniem ziemi, szkoła gminna, emigracja ludności, opłaty za leczenie ponoszone przez gminę, zakres czynności sołtysów, korespondencja dotycząca udziału mieszkańców gminy w powstaniach listopadowym i styczniowym. Akta Zarządu Gminnego lat 1867-1882: ewidencja osób pozostających pod nadzorem policyjnym, spisy osób, które wyprowadziły się z gminy, leczenie chorych na koszt gminy, korespondencja dotycząca kościołów i szkół, spis folwarków, kolonii i zabudowań, spisy bydła, księga obrad gminnych, księgi ludności stałej, dokumenty o ruchu ludności ze wsi wchodzących w skład gminy. Akta Urzędu gminy: budżet na rok 1929/1930. Akta Zarządu gminy Łagiewniki z 1945 r.: księga protokołów, rejestracja szkód wojennych, sprawy organizacyjne, sprawy personalne, zarządzenia polustracyjne, budżet na rok 1945/1946. Number of files209 |
39/227/0 | Akta gminy Radogoszcz | 1816-1940 [1941] | 1584 | 24042 | Unroll Roll |
| Akta Wójta Gminy z lat 1816-1867: wykaz miejscowości w gminie, szarwarki, budowa mostu, defraudacje leśne, służba wojskowa, szkoła elementarna w Żabieńcu, zabezpieczenie majątku po osobach zmarłych, pobieranie opłat sądowych, posiadanie broni palnej, listy osób skazanych na konfiskatę majątku w Królestwie Polskim. Akta Zarządu Gminnego z lat 1875-1914: przesiedlenia do gminy, cudzoziemcy, wykazy osób pod nadzorem policji, wykazy ewangelików, emigracja do Brazylii w latach 1890 i 1895, areszty, zachorowania, epidemie, wykazy dymów w gminie oraz właścicieli gospodarstw podlegających ukazowi z 1864 r., spis bydła i ziemi, rozmiar produkcji rolnej, wykazy przedsiębiorstw, strajki w fabrykach, protesty przeciwko zatrudnianiu majstrów cudzoziemców, składki kościelne, wydatki szkół polskich, niemieckich i żydowskich oraz rozkład składki szkolnej w Bałutach, Żabieńcu, Radogoszczu i Żubardziu, przynależność administracyjna osady Bałuty, przyłączenie wsi do Łodzi, oświetlenie elektryczne Bałut, budżety gminy, księgi uchwał zebrań gminnych i wiejskich. Akta Urzędu Gminy z lat 1915-1939: akta z lat 1915-1933 - bezpieczeństwo gminy, utworzenie milicji obywatelskiej, rekwizycje, zapasy żywności, stan zasiewów, wybory do Sejmu i Senatu, szpitale, zdrowotność, dobroczynność publiczna, handel, przemysł, rzemiosło, walka z lichwą, komunikacja, drogi, podwody, koleje, rolnictwo, leśnictwo spis powszechny z 1931 r.; akta z lat 1934-1939 – granice gminy, podział gminy na gromady, zmiana nazwy wsi Kały, utworzenie gromady Marysin, sprawy osobowe pracowników gminy, kontrola wewnętrzna i nadzór nad gminą, przedsiębiorstwa gminne, budżety zakładów i przedsiębiorstw, informacje o wielkości gminy i liczbie jej mieszkańców, stan posiadania ziemi, oświata, kultura, sztuka, zdrowotność i opieka społeczna, akcja sanitarno-porządkowa, pomoc bezrobotnym, przepisy emigracyjne, zanieczyszczenie wód, stan zasiewów i hodowli, statystyka zakładów przemysłowych, handlowych i rzemieślniczych, wybory do rady powiatowej, księgi uchwał zebrań gminnych i wiejskich, protokoły komisji rewizyjnej oraz protokoły i zarządzenia polustracyjne dotyczące gospodarki gminnej, organizacje społeczne działające w gminie (straż pożarna, Związek Strzelecki), budżet gminy i sprawozdania rachunkowe z jego wykonania, rozkład podatków, kontrola ich ściągania, księgi biercze, wykazy ulic w gminie i ewidencja ruchomości, budownictwo i kontrola budowlana, ewidencja cudzoziemców i osób skazanych. Księgi ludności stałej i rejestr mieszkańców wraz z załącznikami. Akta kategorii B: listy płac pracowników gminy, zezwolenia na budowę. Number of files1599 |
39/228/0 | Łódzka Gmina Wyznaniowa Żydowska | 1885-1939 [1940-1961] | 747 | 132211 | Unroll Roll |
| Utrzymanie cmentarza, synagog, domów modlitwy, mianowanie rabinów, uroczystości religie, komisja do spraw rytualnych; opiekami społeczna – ochronki dla dzieci, utrzymanie sierot, wykaz dzieci będących pod opieka gminy, podania o zapomogi, komitet przeciwżebraczy, przytułek przeciwżebraczy, świąteczne przydziały żywności najbiedniejszym; opieka lekarska – utrzymanie domu dla zakaźnie chorych, szpitala dla umysłowo chorych, szpitala ogólnego im. Poznańskich; szkolnictwo i kultura – budowa i prowadzenie szkoły, obchody rocznic i świat państwowych; Zarząd Gminy – protokoły posiedzeń, budżety, protokoły komisji finansowo-budżetowej, rozkład składek gminnych, składek na szkoły i bożnice, legaty i pożyczki; spisy łódzkich żydów w układzie alfabetycznym wg ulic; spisy wyborców do gminy w 1924 r., księgi rejestracji przedmetrykalnej urodzeń, ślubów i zgonów. Number of files758 |
39/229/0 | vacat - Cechy miasta Łodzi - zbiór szczątków zespołów - przeniesiony do zespołów nr 2492-2521 | | 0 | 0 | Unroll Roll |
| 0 Number of files0 |
39/229/1 | vacat - Cech asfaltowców i dekarzy w Łodzi - przeniesiony do zespołu nr 2506 | | 0 | 0 | Unroll Roll |
| 0 Number of files0 |
39/229/2 | vacat - Cech bednarzy w Łodzi - przeniesiony do zespołu nr 2492 | | 0 | 0 | Unroll Roll |
| 0 Number of files0 |
39/229/3 | vacat - Cech blacharzy w Łodzi - przeniesiony do zespołu nr 2493 | | 0 | 0 | Unroll Roll |
| 0 Number of files0 |
39/229/4 | vacat - vaca - Cech cieśli w Łodzi - przeniesiony do zespołu nr 2494 | | 0 | 0 | Unroll Roll |
| 0 Number of files0 |
39/229/5 | vacat - Cech cukierników w Łodzi - przeniesiony do zespołu nr 2495 | | 0 | 0 | Unroll Roll |
| 0 Number of files0 |
39/229/6 | vacat - Cech fryzjerów i perukarzy w Łodzi - przeniesiony do zespołu nr 2496 | | 0 | 0 | Unroll Roll |
| 0 Number of files0 |
39/229/7 | vacat - Cech garncarzy w Łodzi - przeniesiony do zespołu nr 2497 | | 0 | 0 | Unroll Roll |
| 0 Number of files0 |
39/229/8 | vacat - Cech instalatorów elektryków w Łodzi - przeniesiony do zespołu nr 2498 | | 0 | 0 | Unroll Roll |
| 0 Number of files0 |
39/229/9 | vacat - Cech jubilerów, grawerów, zegarmistrzów w Łodzi - przeniesiony do zespołu nr 2499 | | 0 | 0 | Unroll Roll |
| 0 Number of files0 |
39/229/10 | vacat - Cech kamieniarzy w Łodzi - przesunięty do zespołu nr 229/18 | | 0 | 0 | Unroll Roll |
| 0 Number of files0 |
39/229/11 | vacat - Cech kominiarzy w Łodzi - przeniesiony do zespołu nr 2501 | | 0 | 0 | Unroll Roll |
| 0 Number of files0 |
39/229/12 | vacat - Cech koszykarzy w Łodzi - przeniesiony do zespołu nr 2502 | | 0 | 0 | Unroll Roll |
| 0 Number of files0 |
39/229/13 | vacat - Cech kotlarzy i kowali w Łodzi - przeniesiony do zespołu nr 2503, 2504 | | 0 | 0 | Unroll Roll |
| 0 Number of files0 |
39/229/14 | vacat - Cech krawców w Łodzi - przeniesiony do zespołu nr 2505 | | 0 | 0 | Unroll Roll |
| 0 Number of files0 |