Jednostki Policji Państwowej w zasobie Archiwum Państwowego w Przemyślu - zbiór szczątków zespołów

Sygnatura
56/66/0
Liczba serii
4
Liczba skanów
9

Zawartość:

1. Powiatowa Komenda Policji Państwowej w Sanoku (zarządzenia i okólniki jednostek nadrzędnych; sprawy polityczne; sprawy rejestracyjno-rozpoznawcze; zarządzenia i okólniki jednostek nadrzędnych; pisma w sprawie poszukiwania osób; pisma w sprawie zapotrzebowania i przydziału materiałów; sprawy personelu), 1931-1939, sygn. 1-3, 17-21, 2. Posterunek Policji Państwowej w Niżankowicach (rozkazy Komendy Głównej Policji Państwowej w Warszawie; rozkazy Komendy Policji Państwowej Okręgu VIII we Lwowie; rozkazy Komendanta Wojewódzkiego Policji Państwowej we Lwowie; wykaz skonfiskowanej broni oraz karanych przez Sąd Grodzki; ewidencja stowarzyszeń), 1921-1922, 1925-1939, sygn. 4-14; 3. Posterunek Policji Państwowej w Ropie pow. Gorlice (sprawy dotyczące wykonywania służby), 1921, sygn. 15; 4. Posterunek Policji Państwowej w Woli Michowej pow. Lesko (doniesienia o przekroczeniach), 1924-1931, sygn. 16

Dzieje twórcy:

W skład zbioru szczątków wchodzą akta: Powiatowej Komendy Policji Państwowej w Sanoku z lat 1931-1939 – 3 j.a. Posterunku Policji Państwowej w Niżankowicach z lat 1921-1939 – 11 j.a. Posterunku Policji Państwowej w Ropie, powiat Gorlice z 1921 roku – 1 j.a. Posterunku Policji Państwowej w Woli Michowej, powiat Lesko z lat 1924-1926 – 1 j.a. Powiatowa Komenda Policji była zorganizowana zgodnie z „przepisami o organizacji powiatowych komend Policji” wydanymi przez Ministra Spraw Wewnętrznych na podstawie art. 5 ustawy z dnia 24 VII 1919 r. o Policji Państwowej dnia 4 XII 1919 r. Na czele Komedy PP stał powiatowy komendant, który posiadał kompetencje działania tylko na terenie powiatu. Podlegał on Komendantowi Wojewódzkiemu. Powiatowym komendantom podlegał bezpośrednio urząd zwany „Powiatowa Komenda Policji Państwowej”. Zgodnie z pkt. 7 wyżej wymienionych przepisów w skład powiatowych komend wchodzili: powiatowy komendant, jego zastępca, komisarze i zastępcy komisarzy policji, biura z odpowiednim personalem oraz stałe posterunki policji. Reorganizacja Policji Państwowej rozpoczęła się w r. 1924, nowy zaś etap w dziejach Policji Państwowej został zapoczątkowany Rozporządzeniem Prezydenta RP z dnia 6 III 1928 r. Wprowadzone zmiany po roku 1928 nie miały już większego znaczenia dla organizacji PP tak że wyżej wymienione Rozporządzenie (z r. 1928) w zasadzie posiadało moc obowiązującą do końca istnienia II RP. Do roku 1932 w jednostkach Policji Państwowej obowiązywał system kancelaryjno-dziennikowy. Rozkazem nr 306 z dnia 29 I 1932 r. Komendanta Wojewódzkiego Policji Państwowej we Lwowie zostały wprowadzone nowe przepisy kancelaryjne dla jednostek Policji Państwowej. Jako załącznik do wyżej wymienionego rozkazu podano wykazy akt dla wszystkich jednostek Policji Państwowej. Przepisy kancelaryjne z r. 1932 obowiązywały we wszystkich jednostkach Policji Państwowej województwa lwowskiego. Zarządzenie to wycofywało dzienniki korespondencyjne, wprowadzając w ich miejsce teczki rzeczowe. Ustalone zostały wykazy akt dla każdego typu jednostek policyjnych. Rozkazy nie podlegały rejestracji, zaś dzienniki tajne nie podlegały wycofaniu i miały być prowadzone jak dotychczas, do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Nowe przepisy kancelaryjne ponadto nie przewidywały rejestracji okólników, gazet, dzienników ustaw, dzienników wojewódzkich, cenników, reklam, periodycznych sprawozdań i wykazów, np. wykazy statystyczne ruchu osobowego, broni, amunicji, sprzętu technicznego, wezwania, wykazy i protokoły dokonanych kontroli jednostek policji, meldunki sytuacyjne, kontroli szkolenia. Wykaz akt Komendy Powiatowej dzielił się na: Dział Ogólny – O Dział Personalny – P Dział Dyscyplinarny – D Dział Wyszkolenia – W Dział Gospodarczy – G Dział Śledczy – Ś (prowadziły te komendy, gdzie nie było Wydziału Śledczego) Wykaz akt posterunków Policji Państwowej wymieniał następujące sprawy: 1. Zarządzenia dotyczące służby 2. Sprawy personalne i dyscyplinarne 3. Sprawy wyszkolenia, wychowania fizycznego, oświaty 4. Sprawy śledczo-kryminalne 5. Sprawy polityczne 6. Sprawy sądowe i prokuratorskie 7. Poszukiwania i inwigilacje 8. „Dossier” przestępców zawodowych 9. Wywiady i opinie 10. Stowarzyszenia i prasa 11. Cudzoziemcy i ruch graniczny 12. Sprawy administracyjne 13. Sprawy karno-skarbowe i akcyzowe 14. Sprawy budżetowo-gospodarcze 15. Sprawy sum niebudżetowych 16. Eskorty, doprowadzania 17. Zgromadzenia, wiece 18. Sprawy wojskowe 19. Różne {Na podstawie notatki do inwentarza autorstwa E. Gołębia, 1987 r.]

Daty skrajne:

1921-1939

Klasyfikacja:

administracja specjalna

Nazwa twórcy:

Daty:

1921-1939.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

polski

Dostępność:

Udostępniany częściowo

Ogółem jednostek archiwalnych:

21

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

16

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

0.17

Ogółem opracowanych metrów bieżących

0.15

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak
spis roboczy Tak

Zespół zmikrofilmowany - nr mkrf. 56/4191-56/4207