Zespół
Zawartość:
1. Sprawy organizacyjno-prawne (spis cyrkularzy z lat 1781-1823; okólniki z lat 1785, 1820; opis graniczny niw Blechniarki 5 May 1788; wyszczególnienie granic między dominium Wysowa a dominium Zborowa; opisanie wsi Wysowy i Blechniarki; raptularze wymiaru gruntów gromad Wysowy i Blechniarki; księgi gruntowe; protokół powszechnego opisania domów wsi Wysowy i Blechniarki; konsygnacje gruntów wsi Wysowy i Blechniarki; indywidualne arkusze przychodu gruntowego gromady Wysowa; inwentarz dóbr wsiów Wysowy i Blechniarki; inwentarz osiadłości państwa Wysowy i Blechniarki; inwentarz czyli opisanie budynków skarbowych i w nich znajdujących się ruchomości; inwentarz przez Dudzikowskiego robiony 1838; inwentarz opisanych budynków w dobrach państwa Wysowa; sprawy posiadania majątku, dziedziczenia, kontrakt kupna sołtysostwa; sumariusze ksiąg i dokumentów wsi Wysowy i Blechniarki; pismo w sprawie korespondencji z Inspektoratem w Nowym Sączu), 1785, 1787-1789, 1793, 1800, 1803-1805, 1812-1813, 1820, 1822-1825, 1832, 1838-1840, 1843, 1850, sygn. 1-25, 56; 2. Sprawy podatków i ciężarów (instrukcja dla dominiów względem fasji z pożytków urbanialnych,które podług okólnika z dnia 6 V 1819 r. poddane być mogą; fasje czyli wykazy dochodów dominium; protokoły fasji; kwity zapłaconego podatku personalnego, domowo-klasowego, urbarialnego, gruntowego, zarobkowego; konsygnacja dostaw jęczmienia i owsa dla wojska przypadających na wieś Wysowa i Blechniarka; rejestr czopowego od piwa, miodu i gorzałki wsi Wysowa i Blechnarki), 1774, 1778, 1787, 1790, 1805, 1819, 1827-1847, 1867, sygn. 26-32; 3. Sprawy administracyjno-społeczne (sumariusze dochodów, opisanie dominikalnych, urbarialnych lub inwentarialnych dochodów z wsi Wysowy i Blechniarki; dzienniki, rozrachunki i regesty przychodu i rozchodu pieniężnego w państwie Wysowa; zasądzenie dziedzica wsi Wysowy i Blechniarki Macieja Lanckorońskiego wojewody bracławskiego; dyspozycje dla Kłosińskiego (ekonoma)l; umowy, ugody zawarte między dziedzicami dóbr Wysowy i Blechniarki o wybudowanie piły na rzece oraz dzierżawy papierni; sprawy leśne; inwentarze należności czynszów gruntowych; powinności poddanych - imienny wykaz opłacających czynsz gruntowy; subrepartycja urbanialnych należności wsi Wysowy; tabela subrepartycjonalna powinności dominikalnych; imienne wykazy zobowiązanych do powinności; konsygnacje poddanych gromady Wysowa, którzy meszne plebanowi oddają; prośby poddanych o asygnaty na drzewo do budowy chałupy, o uwolnienie z komornego, o uwolnienie z dni roboczych; skargi różnych poddanych; regestr wydanych borgum ziemniaków z piwnic dworskich dla poddanych; specyfikacja realności i praw cerkwi pod wezwaniem św. Michała Archanioła obrządku greckiego wsi Wysowa; wykaz konkurujących o stanowisko parocha we wsi Wysowa; pisma w sprawie testamentu i podziału majątku po Jurku Hryczaniczu poddanym wsi Wysowy, zmarłym 25 września 1838 roku; listy Ignacego Zychowicza do starościny Dąbieńskiej; wyciąg z zestawienia dotyczącego gruntów dominium oraz należytości urbarnialnych z wsi Wysowa i Blechniarka; pismo do obszarów dworskich wydane przez C.K. Urząd Powiatowy w Gorlicach; spis członków gminy [Wysowa] uprawnionych do głosowania; kontrakt kupna sprzedaży gruntów na terenie Wysowej i Blechniarki) 1774, 1786-1787, 1789, 1797, 1804-1807, 1810, 1814-1818, 1820, 1823, 1829, 1833-1853, 1866, 1870, sygn. 33-53, 57-62; 4. Sprawy sądowe (skarga parocha na niesprawiedliwie nałożony szarwark; dominium oskarża poddanego o zaoranie kopca granicznego i przywłaszczenie gruntu), 1801, 1804, sygn. 54-55
Dzieje twórcy:
Od chwili zajęcia przez Austrię części ziem polskich w wyniku I rozbioru Polski władze zaborcze zaczęły przeprowadzać w nich reformy mające na celu ujednolicenie podziału terytorialnego i organów administracji państwowej na tym terytorium. Jednostkami terytorialnymi najniższego stopnia stały się dominia, a organami administracji urzędy dominialne. Urzędy dominialne zachowały szereg uprawnień związanych tradycyjnie z władzą patrymonialną właściciela wsi w stosunku do poddanych. Oprócz tego otrzymały szereg kompetencji wynikających z przekształcenia ich w urzędy administracyjne. Jako organa administracyjno-polityczne prowadziły one ewidencję ludności, sprawowały nadzór nad Żydami i duchowieństwem prowadziły księgi gruntowe, pobór i podział podatku dominialnego oraz pobór podatku rustykalnego. Dominia sporządzały fasje podatkowe, organizowały spichlerze, czuwały nad pastwiskami gromadzkimi, opiekowały się szkołami i budynkami kościelnymi, sprawowały nadzór nad stanem sanitarnym ludności, nad stanem dróg, bezpieczeństwa ludności. Dominia pomagały przy rekrutacji młodzieży do wojska, tzn. sporządzały spisy poborowych, wyznaczały i dostawiały rekrutów, prowadziły ewidencję żołnierzy przebywających na urlopach, załatwiały sprawy kwaterunku i podwód dla wojska. Urzędy dominialne załatwiały także sprawy poddanych, tzn. wydawały zwolnienia i przyjęcia w poddaństwo, zezwolenia na zawarcie małżeństwa. Były organem wymiaru sprawiedliwości w przestępstwach policyjnych (np. kradzieże, pobicia, obraza czci itp.). W dziedzinie sądownictwa dominia załatwiały w zasadzie sprawy cywilne. W sprawach karnych zakres czynności ograniczał się do pomocniczych np. aresztowania przestępcy schwytanego na gorącym uczynku, przesłuchania winnych, przeprowadzenia śledztwa, doniesienia z dokonanej zbrodni. Sprawy karne sądzone były przez sądy karne I instancji we Lwowie, Rzeszowie i Samborze. Mniejsze dominia, o małej obsadzie urzędników, zwierały czasem umowę z Magistratem sąsiedniego miasta o administracyjne sadownictwo. W wszystkich sprawach dominia podlegały Urzędom Obwodowym (cyrkularnym). Od nich otrzymywały nakazy w zakresie zleconych im czynności i im składały sprawozdania. Najważniejszymi urzędnikami dominiów w Galicji byli: mandatariusz, justycjariusz, sędzia policyjny, poborca podatkowy i słudzy policyjni. Dominia zniesiono całkowicie w r. 1862, kiedy podzielono je na gminy wiejskie i obszary dworskie. [Na podstawie notatki do inwentarza zespołu autorstwa A. Fenczaka, 1978 r.]
Daty skrajne:
1774-1850 [1866-1867, 1870]
Klasyfikacja:
administracja ogólna
Nazwa twórcy:
Daty:
1774-1850, 1866-1867, 1870-1870.
Nazwa dawna:
Nazwa obcojęzyczna:
Języki:
polski, niemiecki, łaciński
Dostępność:
Udostępniany w całości
Ogółem jednostek archiwalnych:
62
Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:
55
Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:
0
Ogółem metrów bieżących
0.4
Ogółem opracowanych metrów bieżących
0.37
Ogółem metrów bieżących bez ewidencji
0.0
Ogółem jednostek archiwalnych:
0
Ogółem plików :
0
Ogółem rozmiar (w MB):
0.0
Ogółem dokumentów
0
Ogółem spraw
0
Ogółem klas
0
Ogółem jednostek archiwalnych:
0.0
Ogółem metrów bieżących:
0.0
Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:
Nazwa | Inwentarz skarbowy | Uwagi |
---|---|---|
inwentarz książkowy zatwierdzony | Tak | |
przewodnik po zespole | Nie |