Urząd Budownictwa Wodnego w Bydgoszczy

Sygnatura
6/164/0
Liczba serii
59
Liczba skanów
0

Zawartość:

1. Sprawy ogólno-administracyjne: ochrona i opieka nad zabytkami, sprawy sporne, regulacja funkcjonowania administracji, kompetencje i terytorialny zakres działania 2. Personel: pracownicy biurowi i techniczni, nadzór rzeczny, załogi statków i promów, robotnicy - zatrudnienie, wynagrodzenie, kwalifikacje, odznaczenia, egzaminy dla służby budownictwa wodnego, awanse, mobilizacja, sprawy socjalne, ubezpieczenia, renty, kasy chorych 3. Majątek Urzędu Budownictwa Wodnego: - grunty i obszary wodne: zakup i dzierżawa, odszkodowania - budynki służbowe: budowy, remonty, utrzymanie - budowle wodne - rybołówstwo: zarządzenia i wytyczne, hodowla i ochrona ryb, plan Brdy - sprzęt budowlany, tabor pływający i materiał pędny: wykazy sprzętu, kontrola odcinków wodnych, wykaz statków żeglugi rzecznej, wykorzystanie promów 4. Budżet Urzędu Budownictwa Wodnego: - fundusze na budownictwo wodne: kosztorysy, umowy z wykonawcami robót - płace pracowników i koszty biurowe - dochody - opłaty kanałowe, śluzowe, podatki: wnioski, wyciągi katastralne dotyczące opodatkowania nieruchomości 5. Ustawodawstwo wodne: - przepisy rzeczno-policyjne: instrukcje i zarządzenia w sprawach wodnych, akta rozpraw w sprawach utonięć - sprawy sporne lądowo-wodne: ustalenie granic gruntów, uznanie sądowe granic - uprawnienia wodne: zezwolenia policyjne na budowę urządzeń wodnych i korzystanie z plaż, rurociągów - wpisy do księgi wodnej 6. Budowa i utrzymanie dróg wodnych: - zarządzenia, instrukcje dotyczące budowli wodnych - rozbudowa portu w Brdyujściu: dostawy materiałów budowlanych, naprawa brzegów, regulacja, instalacja elektryczna - utrzymanie urządzeń wodnych na Kanale Bydgoskim: regulacja, spiętrzenia wody, budowa urządzeń wodnych - budowa urządzeń wodnych na Brdzie: powiększenie portu w Brdyujściu, pogłębienie rzeki, budowa śluz, prace ziemne - utrzymanie urządzeń wodnych na Noteci: regulacja, umacnianie brzegów, budowa urządzeń, pogłębianie - utrzymanie urządzeń na Wiśle: przebudowa śluzy, powiększenie portu w Bydgoszczy, ruch statków, spław drewna - Kanał Bydgoski: rozbudowa, regulacja, budowa śluz, umowy z wykonawcami - porty i przystanie, baseny rybackie: wykorzystanie portu ładunkowego na Noteci przez Barcin, zezwolenia na użytkowanie portów - zakłady przemysłowe: spiętrzenia wody dla młynów, budowa tartaku, cukrownie - zużycie wody - drogi, koleje, mosty: zarządzenia dotyczące budowy dróg bitych, wykazy mostów, kosztorysy prac budowlanych - przedsiębiorstwa komunalne: plany, kosztorysy budowlane - urzadzenia ściekowe, nawadniające, instalacja telefoniczna: budowa, remonty, zanieczyszczenia wód, odwadnianie łąk nadnoteckich, działalność spółek wodnych - odszkodowania w związku z budową Kanału Bydgoskiego: sprawy sporne 7. Żegluga i spław: - przepisy rzeczno-żeglarskie: nadzór policyjny - taryfy opłat kanału żeglugowego: instrukcje dotyczące opłat, wykazy statków i tratew, pobór opłaty kanałowej - śluzowanie statków: nadzór nad śluzami, opłaty - stan żeglugi na poszczególnych odcinkach rzecznych: zanieczyszczenie Brdy, żeglowność Noteci, sprawy sporne, kontrola statków - cechowanie, rejestracja statków - znakowanie dróg wodnych, flagi statków: oznakowanie trasy na Gople - statystyka żeglugi i spławu: wykazy statków z towarami, transporty drewna, ruch statków parowych, żegluga holownicza - poruczenia dla szyprów ze strony urzędów, awarie statków: pomiary i opracowania kartograficzne 8. Studia hydrometeorologiczne, pomiary, wodowskazy, powódź: - studia hydrometeorologiczne - pomiary: niwelacja terenu nad dolną Brdą, obliczenie poligonometryczne - kontrola stanu wód, wodowskazy: odczyty - wały ochronne, powódź: budowa wałów, pogłębienie koryta rzeki 9. Spisy akt

Dzieje twórcy:

Inspekcja Budownictwa Wodnego (następnie Urząd Budownictwa Wodnego w Bydgoszczy) była organem rejencji w sprawach budownictwa wodnego. Tworzyła samodzielny obwód budowlany, niezależny od podziału administracyjnego. Jego granice ulegały pewnym zmianom. Rola inspekcji ograniczała się początkowo do nadzoru nad Kanałem Bydgoskim, a następnie do budowy i naprawy urządzeń wodnych na kanale. Pomimo znacznego uszczuplenia w 1890 r. terytorialnego zasięgu inspekcji, jej kompetencje rozszerzono. Należały do nich: nadzór w sprawach kanałowo-rzecznych i rybackich na Brdzie, Kanale Bydgoskim i Noteci oraz administracja nad żeglugą i spławem, budowa mostów, śluz, jazów, umocnienie brzegów, pogłębianie koryta rzek. Dla przeprowadzenia niezbędnych robót wodnych obwód inspekcji podzielono na 10 odcinków, a kontrolę każdego z nich pełnił nadzorca rzeczny. W 1911 r. zmieniono nazwę na Urząd Budownictwa Wodnego w Bydgoszczy. Wzrost znaczenia Kanału Bydgoskiego i wzmożony ruch statków spowodował konieczność zatrudnienia dodatkowego personelu.

Daty skrajne:

[1781] 1790-1920 [1924]

Klasyfikacja:

administracja specjalna

Nazwa twórcy:

Daty:

1781-1784, 1790-1920, 1924-1924.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Wasserbauamt Bromberg

Języki:

polski, niemiecki

Dostępność:

Udostępniany częściowo

Ogółem jednostek archiwalnych:

2695

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

2622

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

41.81

Ogółem opracowanych metrów bieżących

41.36

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
indeks geograficzny Tak
indeks rzeczowy Tak
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak
spis roboczy Tak
indeks osobowy Tak

baza danych MAPY; baza danych KITA