Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach

Sygnatura
21/3413/0
Liczba serii
0
Liczba skanów
0

Zawartość:

Protokoły z posiedzeń Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej, Uchwały Kolegium Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej, Sprawozdania z wykonania budżetu i ramowego planu pracy, Sprawozdania statystyczne, Biuletyny informacyjne, akta przykładowe w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej, Kompleksowe kontrole gospodarki finansowej, Problemowe kontrole wydatków budżetowych, Kontrole sprawdzające wykonanie zaleceń kontroli gospodarki finansowej, Plany finansowe, ich zmiany i sprawozdania z realizacji, Budżet Regionalnej Izby Obrachunkowej, jego zmiany i sprawozdanie z wykonania.

Dzieje twórcy:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach funkcjonuje od 1 lutego 1993 roku. Od daty rozpoczęcia działalności nie ulegała zmianie nazwa jednostki. Podstawą prawną utworzenia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach jest ustawa z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 1992 r. Nr 85 poz. 428 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z 9 grudnia 1992 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb i trybu postępowania (Dz.U. z 1992 r. nr. 94 poz. 463). Idea wprowadzenia w Polsce regionalnych izb obrachunkowych pojawiła się wraz z uchwaleniem dnia 8 marca 1990 r. ustawy o samorządzie terytorialnym. Z postanowień artykułu 86 wspomnianej ustawy o samorządzie terytorialnym wynikało, źe organem nadzoru nad gminami w zakresie spraw budżetowych jest regionalna izba obrachunkowa. Organ ten nie został jednak powołany do życia z chwilą wejścia w życie ustawy o samorządzie terytorialnym, a nadzór i kontrola nad gospodarką finansową jednostek samorządowych, w latach 1990-1992, należały do wyłącznej właściwości wojewody. Wypełnienie dyspozycji wynikającej z ustawy o samorządzie terytorialnym nastąpiło wraz z wejściem w życie ww. ustawy z 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych. Na podstawie Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 1992 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb i trybu postępowania (Dz. U. Nr 94, poz. 463 z późn. zm.) zostały ustalone siedziby i terytorialny zasięg działania regionalnych izb obrachunkowych. Dla Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach zasięg działania (właściwość miejscowa) obejmował do 31 grudnia 1998 roku województwa: kieleckie i tarnobrzeskie. W związku z reformą administracyjną zmieniająca podział administracyjny Polski, na podstawie przepisów Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 stycznia 2000 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania (Dz. U. Nr 3, poz. 34) Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach od 1 stycznia 1999 roku terytorialnym zasięgiem działania obejmuje województwo świętokrzyskie. Regionalne izby obrachunkowe, są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego; związków metropolitalnych; związków międzygminnych, stowarzyszeń gmin oraz stowarzyszeń gmin i powiatów, związków powiatów, związków powiatowo-gminnych, stowarzyszeń powiatów, samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym samorządowych osób prawnych, innych podmiotów, w zakresie wykorzystywania przez nie dotacji przyznawanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Izba jest państwową jednostką budżetową, zarejestrowana w systemie Regon pod numerem 290339370 oraz ma nadany numer identyfikacji podatkowej (NIP) 657-17-72-130. Izba sprawuje nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych - w zakresie działalności nadzorczej właściwość rzeczowa regionalnych izb obrachunkowych obejmuje uchwały i zarządzenia podejmowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego w sprawach: 1) procedury uchwalania budżetu i jego zmian, 2) budżetu i jego zmian, 3) zaciągania zobowiązań wpływających na wysokość długu publicznego jednostki samorządu terytorialnego oraz udzielania pożyczek, 4) zasad i zakresu przyznawania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, 5) podatków i opłat lokalnych, do których mają zastosowanie przepisy ustawy- Ordynacja podatkowa, 6) absolutorium, 7) wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian. Izby w zakresie objętym nadzorem i kontrolą prowadzą działalność informacyjną, instruktażową oraz szkoleniową. Do zadań izby należy ponadto: 1) wydawanie, na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, opinii o możliwości spłaty kredytu, pożyczki oraz innych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, 2) wydawanie opinii o przedkładanych projektach uchwał budżetowych jednostek samorządu terytorialnego, 3) wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy powiatów i województw oraz przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) informacjach o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze, 4) wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy powiatów i województw oraz przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) sprawozdaniach z wykonania budżetu wraz z informacjami o stanie mienia jednostek samorządu terytorialnego i objaśnieniami, 5) wydawanie opinii o wnioskach komisji rewizyjnych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego w sprawie absolutorium oraz opinii w sprawie uchwały rady gminy o nieudzieleniu wójtowi absolutorium, 6) rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień przez skarbnika (głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego) o przypadkach dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika, zgodnie z odrębnymi ustawami, 7) rozpatrywanie innych spraw określonych w odrębnych ustawach, 8) udzielanie wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, 9) wydawanie opinii o przedkładanych projektach uchwał o wieloletnich prognozach finansowych, 10) wydawanie opinii o programach postępowań naprawczych jednostek samorządu terytorialnego. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach w momencie rozpoczęcia działalności zakresem nadzoru i kontroli do 31 grudnia 1998 roku obejmowała gminy i związki międzygminne z obszaru województwa kieleckiego i województwa tarnobrzeskiego, w tym 78 gmin z kieleckiego i 55 gmin z tarnobrzeskiego oraz 1 sejmik województwa kieleckiego i 1 sejmik województwa tarnobrzeskiego. Zmiany w podziale terytorialnym od 1 stycznia 1999 roku spowodowały zmianę zakresu podmiotowego nadzoru i kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach. W wyniku tych zmian właściwością podmiotową Izba objęła 102 gminy (w tym 1 miasto na prawach powiatu), 13 powiatów, 14 związków międzygminnych i województwo samorządowe. W ramach struktury Izby na podstawie ww. Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 1992 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb i trybu postępowania funkcjonował do 31 grudnia 1998 r. Zespół Zamiejscowy w Tarnobrzegu, który w związku z reformą administracyjną Polski od 1 stycznia 1999 roku został włączony w strukturę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie. Na podstawie przepisów Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 stycznia 2000 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania (Dz. U. Nr 3, poz. 34) od dnia 1 września 2000 roku utworzony został Zespół Zamiejscowy w Sandomierzu. Od powstania Izby do dnia 30 czerwca 2005 roku organami Izby było kolegium izby i komisja orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, zwana do 20 listopada 2003 r. komisją orzekającą w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej. Od dnia 1 lipca 2005 r. organem izby jest tylko Kolegium Izby. W skład kolegium izby wchodzą prezes izby jako przewodniczący kolegium oraz pozostali członkowie. W ramach struktury organizacyjnej w izbie od rozpoczęcia działalności funkcjonują wydziały: 1) kontroli gospodarki finansowej, 2) informacji, analiz i szkoleń. Obsługę administracyjną, finansowo- księgową i prawną Izby wykonuje Biuro Izby, Główny Księgowy oraz Radcy prawni. Struktura organizacyjna Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach została określona w regulaminie organizacyjnym wprowadzonym zarządzeniem nr 15/93 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 22 listopada 1993 roku, w którym zmian dokonano zarządzeniem nr 14/01 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 14 września 2001 roku. Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej na podstawie art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 r. nr 14, poz. 114 z późn. zm.) zapewnia siedzibę, obsługę prawną i administracyjno-techniczną komisji orzekającej oraz rzecznika i jego zastępcy właściwych w sprawach tej komisji.

Daty skrajne:

[1990] 1993-1999

Klasyfikacja:

administracja specjalna

Nazwa twórcy:

Daty:

1990-1990, 1992-1992, 1993-1999.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

polski

Dostępność:

Udostępniany w całości

Ogółem jednostek archiwalnych:

215

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

0

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

3.92

Ogółem opracowanych metrów bieżących

0.0

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
spis zdawczo-odbiorczy Nie
inwentarz książkowy roboczy Nie
elektroniczny inwentarz archiwalny roboczy Nie