Prezydium Gromadzkiej Rady Narodowej w Trzebieszowie powiat Łuków

Sygnatura
62/644/0
Liczba serii
0
Liczba skanów
0

Zawartość:

Protokoły z sesji rady 1956-1969 sygn. 1-9, komisje i zespoły rady 1956-1973 sygn. 10-58, protokoły z posiedzeń prezydium, plany pracy, uchwały 1957-1972 sygn. 59-71, zebrania wiejskie 1960-1972 sygn. 72-82, 85-88, plany pracy agronomów 1969 sygn. 83, konkursy, ankiety 1960, 1969 sygn. 84, 108-112, mienie gromadzkie 1961-1971 [1975] sygn. 113-134, rejestry podatkowe, obowiązkowe dostawy, spis rolny 1959-1972 sygn. 135-166, remont agronomówki 1972 sygn. 167, spis ludności (b.d.) sygn. 168-169, sprawy rolne 1962-1973 sygn. 170-179, sprawy wojskowe 1956 sygn. 180-181, książki meldunkowe, kontrola ludności 1951-1972 sygn. 182-219, kontrole 1960-1972 sygn. 220-230, budżet gromady, sprawozdawczość budżetowa 1958-1972 sygn. 231-250, bilans 1967 sygn. 251

Dzieje twórcy:

Gromadzkie rady narodowe zostały powołane ustawą z 25 września 1954r o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych. (Dz. U 1954 nr 43 poz. 190 Ustawa o zmianie konstytucji PRL z dn. 25.09. 1954, nr 43 poz. 191 Ustawa z dn. 25.09. 1954 o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych, zm. Dz. U 1957 nr 17 poz.87 Ustawa z 22.03.1957 ) W 1958 roku uchwalono nową ustawę o radach narodowych, którą nowelizowano w 1963 roku. (Dz U 1958 Nr 5 poz. 16 Ustawa z dn. 23.01. 1958 o radach narodowych , Dz U 1963 Nr 28 poz. 164Ustawa z 28.06. 1963r o zmianie ustawy o radach narodowych) Kompetencje rady ustawa z 1954r określiła dość ogólnikowo „kierują w swoim zakresie na terenie gromady działalnością gospodarczą, społeczną i kulturalną” (art. 10) W 1958r precyzyjniej sformułowano zakres działania rad narodowych i ich kompetencje. Rada uchwalała na posiedzeniach lub rozpatrywała akty o zasadniczym znaczeniu dla podległego terytorium, jak budżet, plan społeczno-gospodarczy, sprawozdania z jego wykonania. Do zadań gromadzkich rad należały w szczególności- współdziałanie z kółkami rolniczymi, spółdzielniami produkcyjnymi, dbanie o prawidłową gospodarkę w lasach, współdziałanie ze spółdzielniami w zakresie zaopatrzenia i usług, zarząd mieniem gromadzkim, drobnymi zakładami produkcyjnymi, usługowymi, zabezpieczenie pomieszczeń i obsługa szkół podstawowych, przysposobienia rolniczego, izb porodowych, bibliotek. Aparatem wykonawczym i zarządzającym rady było prezydium, opiniodawczym i kontrolnym komisje rady. Organami pomocniczymi gromadzkich rad byli sołtysi i zebrania wiejskie. Prezydium- organ wykonawczo-zarządzający rady, reprezentujący radę na zewnątrz i organizujący jej pracę. Jego skład wybierała rada, jego liczebność zależała od hierarchii rady i wielkości jednostki administracyjnej. Komisje rady: opiniowały i inicjowały sprawy mające być przedmiotem sesji, kontrolowały działalność aparatu prezydium i całej rady. Ilość komisji, ich składy liczbowe ustalały rady narodowe w oparciu o wytyczne Rady Państwa wydane w latach 1950, 1958. Ramowy regulamin obrad gromadzkich rad narodowych został wprowadzony uchwałą Rady Państwa z 11.12. 1954r. Gminy jako podstawowe jednostki podziału administracyjnego w miejsce dotychczasowych gromad, utworzono ponownie, na podstawie ustawy z dnia 29.11.1972 r (Dz. U.1972 Nr 49 poz..)

Daty skrajne:

[1951] 1954-1973

Klasyfikacja:

administracja ogólna

Nazwa twórcy:

Daty:

1951-1951, 1954-1973.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

polski

Dostępność:

Udostępniany w całości

Ogółem jednostek archiwalnych:

251

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

251

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

0.97

Ogółem opracowanych metrów bieżących

0.97

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak 251 j.a T.41 IZA