Zarząd Budowy Dróg na Pomorzu

Sygnatura
65/1336/0
Daty skrajne
1938-1944
Liczba serii
0
Liczba skanów
0

Zawartość:

Zespół zawiera dokumentację techniczną dróg z lat 1938-1944. Jest to 12 j.a. Każda jednostka składa się z mapy poglądowej poszczególnych odcinków szosy z wyliczeniem kilometrów, rysunków profili nachyleń jezdni wraz z opisem technicznym nawierzchni, skrzyżowań i mostów, nasadzeń drzew wzdłuż szosy. Ponadto dokumentacja zawiera informacje o podległości poszczególnych fragmentów drogi różnym administratorom.

Dzieje twórcy:

Organizacja zarządu nad drogami i szosami w Niemczech do końca I wojny światowej należała do krajów związkowych. Na podstawie konstytucji Niemiec z 11.VIII.1919 r. zagadnienia organizacji komunikacji oraz budowy dróg lądowych,wodnych itp. przejęły władze władze centralne Rzeszy. W tym celu powołano Ministerstwo Komunikacji, z którego wyłączono sprawy poczty i kolei. W sprawach administracji i nadzoru nad drogami i szosami Ministerstwo Komunikacji posługiwało się administracjami krajów związkowych-włądzami samorządowymi prowincji: związkami prowincjonalnymi i w powiatach urzędami budowlanymi. Po przejęciu władzy przez Hitlera sprawą priorytetową stała się budowa autostrad. W czerwcu 1933 r. utworzono urząd Generalnego Inspektora Dróg Niemieckich, który przejął od Ministerstwa Komunikacji zarząd nad wszystkimi drogami i szosami w Niemczech. W 1934 r. została opracowana ordynacja drogowa, która dzieliła szosy w Niemczech na 4 kategorie: autostrady, drogi państwowe, drogi krajowe 1 klasy oraz drogi krajowe 2 klasy. Swoje obowiązki administracyjne i budowlane urząd wykonywał poprzez administracje krajowe względem dróg krajowych i bezpośrednio wobec dróg państwowych. W celu nadzoru nad drogami Niemcy zostały podzielone na zarządy budowy dróg. W Prusach odpowiadały one obszarowi jednej prowincji. Poszczególne zarządy od 1935 r. dzieliły się na urzędowe obwody budowlane. Pomorze stanowiło odrębny Zarząd Budowy Dróg na Pomorzu. Działało tu do 1937 r. 7 urzędów budowlanych, a od 1.X.1938 r. 10. Były one w: Choszcznie (pow. Pyrzyce, Choszczno, Strzelce Kraj.), Koszalinie (pow. Koszalin, Kołobrzeg-Karlino, Białogard), Pile (pow. Piła, Nadnotecki, Wałcz, Złotów), Sławnie (pow. Sławno, Miastko), Słupsku (pow. Słupsk, Lębork, Bytów), Stargardzie (pow. Nowogard, Stargard, Szadzko, Drawsko Pom., Resko), Stralsundzie (Demmin, Grimmen, Stralsund, Franzburg-Barth, Bergen), Szczecinie (pow. Anklam, Ueckermünde, Gryfino, Szczecin), Szczecinku (pow. Szczecinek, Człuchów), Świnoujściu (Gryfice, Kamień Pom., Uznam-Wolin, Greifswald). Ponadto istniały dwie placówki specjalne tzw. urzędy budowlane na Rugii i w Krosinie w powiecie drawskim. W końcu 1937 r. w prowincji pomorskiej istniało 6980 km dróg państwowych oraz krajowych I i II klasy. Zarząd Budowy Dróg był częścią administracji Związku Prowincjonalnego Pomorza. Na jego czele stał krajowy radca budowlany. Wspomagany był on przez radców budowlanych posiadających wykształcenie politechniczne oraz przez personel techniczny.

Daty skrajne:

1938-1944

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Daty:

1938-1944.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Straßenbauverwaltung Pommern

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

12

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

12

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

0.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

0.3

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak w bazie IZA