Pomorska Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Szczecinie

Sygnatura
65/1135/0
Liczba serii
42
Liczba skanów
0

Zawartość:

1. ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE 1945-1998; 189 j.a. 1.1. Powstawania, przejmowanie i likwidacja jednostek organizacyjnych PKP 1956-1996; 7 j.a. 1.2. Organizacja własnej jednostki 1945-1994; 8 j.a. 1.3. Zarządzenia 1948-1986; 7 j.a. 1.4. Posiedzenia organów kolegialnych, narady 1950-1989; 8 j.a. 1.5. Regulaminy pracy, instrukcje zakładowe 1956-1998; 7 j.a. 1.6. Kontrole 1969-1993; 54 j.a. 1.7. Skargi i wnioski 1982-1998; 25 j.a. 1.8. Racjonalizacja i wynalazczość 1960-1998; 63 j.a. 1.9. Współpraca i współzawodnictwo 1945-1985; 10 j.a. 2. PLANOWANIE 1949-1997; 89 j.a. 2.1. Plany wieloletnie 1949-1989; 6 j.a. 2.2. Plany finansowe 1956-1993; 12 j.a. 2.3. Plany techniczno-ekonomiczne 1955-1990; 42 j.a. 2.4. Plany kosztów 1956-1997; 23 j.a. 2.5. Plany inwestycyjne i socjalne 1975-1992; 3 j.a. 2.6. Plany poprawy stanu bezpieczeństwa 1985-1990; 3 j.a. 3. SPRAWOZDAWCZOŚĆ 1946-1998; 390j.a. 3.1. Sprawozdania finansowe 1969-1995; 134 j.a. 3.2. Informacje o wynikach ekonomiczno-finansowych 1976-1980; 10 j.a. 3.3. Środki trwałe 1970-1996; 3 j.a. 3.4. Sprawozdania z działalności gospodarczej 1948-1998; 66 j.a. 3.5. Sprawozdania z wykonania planu kosztów 1951-1997; 33 j.a. 3.6. Sprawozdania z bezpieczeństwa ruchu i wypadków kolejowych 1967-1997; 53 j.a. 3.7. Sprawozdania z jakości usług przewozów pasażerskich i towarowych 1946-1995; 15 j.a. 3.8. Sprawozdania z ilości wykorzystania wagonów osobowych 1974-1997; 6 j.a. 3.9. Sprawozdania z załadunku wagonów 1988-1993; 21 j.a. 3.10. Sprawozdania z pracy taboru, zużycia paliw i energii 1971-1997; 18 j.a. 3.11. Sprawozdania z zatrudnienia, czasu pracy i spraw socjalnych 1971-1997; 15 j.a. 3.12. Sprawozdania z ilości urządzeń sterowania ruchem, automatyki i telekomunikacji 1955-1998; 11 j.a. 3.13. Sprawozdania z działalności bibliotek i Ośrodka Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej 1963-1992; 5 j.a. 4. SPRAWOZDAWCZOŚĆ I PLANOWANIE 1970-1993; 49 j.a.- jest to różnorodny materiał planowo-sprawozdawczy różnych jednostek organizacyjnych kolei z różnych okresów czasowych - najczęściej krótszych niż rok. 5. EKSPLOATACJA [1927] 1945-1990; 46 j.a. 5.1. Nadzór nad eksploatacją budynków kolejowych [1927] 1945-1990; 13 j.a. 5.2. Plany sytuacyjne linii wąskotorowych i mostów 1948-1977; 23 j.a.a 5.3. Dokumentacja parowozów, wagonów i ich ewidencja 1945-1972; 10 j.a. 6. ZAWIĄZEK ZAWODOWY 1948-1996; 27 j.a.- karty ewidencyjne członków związku zawodowego, protokoły posiedzen Prezydium Zarządu, protokoły konferencji sprawozdawczo-wozdania z działalności. 7. RADA ZAKŁADOWA 1965-1981; 4 j.a.- materiały związane z wyborami do rad zakładowych, kalendarz zebrań sprawozdawczo-wyborczych, protokoły zebrań Stowarzyszenia Inżynierów Techników przy PKP z lat 1973-1977. 8. KADRY [1900-1944] 1945-1983; 231 j.a. 8.1. Materiały uzupełniające do akt osobowych [1900-1944] 1945-1964; 226 j.a.- dokumenty osoboste pracowników byłej niemieckiej dyrekcji kolejowej oraz dokumenty pracowników kolei przybyłych z Wileńszczyzny, Lwowa, oraz innych miast. 8.2. Wykaz zatrudnionych obywateli niemieckich, odznaczenia pracowników 1945-1960; 2 j.a. 8.3. Rejestry powypadkowe 1956-1983; 3 j.a.

Dzieje twórcy:

Podstawowym zadaniem po zakończeniu działań wojennych było zorganizowanie polskiej administracji na ziemiach zachodnich jak również uruchomianie kolejnych szlaków kolejowych. W 1945 roku bezpośrednio po przejściu frontu wojennego przybyli na Pomorze Zachodnie kolejarze polscy, którzy przejmowali zniszczone stacje, lokomotywownie, tworzyli administrację kolejową i odbudowywali kolej na tych ziemiach. Byli to głównie przybysze z Kresów Wschodnich, Małopolski, Lubelszczyzny i Wielkopolski. Zalążek nowej Zachodniopomorskiej Dyrekcji Okręgowej Polskich Kolei Państwowych (dalej cyt. DOKP) miał miejsce w poddyrekcji rzeszowskiej. Na stanowisko pełnomocnika ds. komunikacji Okręgu Zachodniopomorskiego został mianowany Tomasz Pietraszak, który 23 marca 1945 r. otrzymał polecenie od Ministerstwa Komunikacji zorganizowania kolejnictwa na Pomorzu Zachodnim, a tymczasową siedzibą DOKP miała zostać Piła. Razem z nim z Krakowa wyjechała grupa 68 kolejarzy, którzy stworzyli później trzon centrali zachodniopomorskiej DOKP. Ekipa ta dotarła do Piły 15.04.1945 r. Po przeprowadzeniu oględzin stwierdzono, że w Pile brak jest odpowiedniego budynku do zorganizowania dyrekcji. W związku z tym postanowiono przenieść siedzibę do mało zniszczonego Szczecinka. Praca wydziałów i biur nowej dyrekcji rozpoczęła się w Szczecinku w dniu 18 kwietnia 1945 r. 27 kwietnia 1945 r. opuścił stanowisko pracy w Szczecinie ostatni kolejarz niemiecki. Datę 2 maja 1945 r. przyjmuje się jako koniec funkcjonowania niemieckiej Dyrekcji Kolei w Szczecinie (Reichsdirektion Stettin). 1 czerwca 1945 r. część kolejarzy niemieckich powróciła jednak do pracy w siedzibie Dyrekcji. Przeniesienie DOKP ze Szczecinka do Szczecina rozpoczęło się dopiero 10 lipca i trwało do 11 sierpnia 1945 r. W Szczecinie na potrzeby DOKP zajęty został stary gmach byłej „Reichsbahn Direktion Stettin”. Pierwszym dyrektorem Zachodniopomorskiej DOKP został Tomasz Pietraszak. Lista dyrekcji okręgowych kolei państwowych została ostatecznie ustalona dnia 29 sierpnia 1946 r. na mocy uchwały Rady Ministrów. Powstało wówczas 10 dyrekcji m.in. w Szczecinie. Do roku 1948 obowiązywały na PKP struktury przedwojenne. Zmiana nastąpiła 28 listopada 1948 r., kiedy to wydany został dekret regulujący podstawy funkcjonowania Polskich Kolei Państwowych. Utworzono wówczas Dyrekcję Generalną Kolei Państwowych (zaczęła funkcjonować od dnia 1 lipca 1948 r., ale prawnie została powołana później). Na jej czele stał dyrektor generalny odpowiedzialny bezpośrednio przed ministrem komunikacji. Organami przy dyrektorze generalnym były dyrekcje okręgowe oraz narada dyrektorów złożona z czterech dyrekcji naczelnych. W dniu 01.10.1975 r. zmieniono nazwę DOKP w Szczecinie na Pomorską Dyrekcję Okręgową Kolei Państwowych z siedzibą w Szczecinie oraz utworzono na trzecim szczeblu zarządzania dyrekcje rejonowe. Na terenie Pomorskiej DOKP powstały dwie rejonowe dyrekcje: w Szczecinie i Słupsku. Na przestrzeni lat kolej przechodziła szereg zmian strukturalnych i organizacyjnych. Lata 90-te XX w. to okres intenstywnych zmian restrukturyzacyjnych na kolei. W Szczecinie w ramach restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych 30 czerwca 1998 r. zlikwidowano Pomorską Dyrekcję Okręgową Kolei Państwowych a w jej miejsce z dniem 1 lipca 1998 r. utworzono Dyrekcję Okręgu Infrastruktury Kolejowej (DOIK), która zarządzała tylko infrastrukturą kolejową. W DOIK powołano 11 wydziałów (pracowniczy, ekonomiczny, rachunkowości i finansów, inżynierii ruchu, linii kolejowych, automatyki, energetyki, geodezji, inwestycji i rozwoju, spraw obronnych, restrukturyzacji zatrudnienia) dyspozyturę okręgu oraz 9 samodzielnych stanowisk. Zlikwidowane zostały stacje rejonowe a na ich bazie powstały Zakłady Infrastruktury Kolejowej w Szczecinie, Koszalinie, Stargardzie Szczecińskim i Gorzowie Wielkopolskim. Pomimo likwidacji DOKP, ich dawne tereny dalej stanowiły swoiste jednostki podziału terytorialnego PKP. Dopiero 31 grudnia 1998 ostatecznie zlikwidowano DOKP wraz ze wszystkimi po nich pozostałościami.

Daty skrajne:

[1900-1944] 1945-1998

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Daty:

1900-1944, 1945-1998.

Nazwa dawna:

Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Szczecinie

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

1025

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

1025

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

24.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

24.5

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak w bazie IZA