Fonds number Name of the fonds Date from Date to
Fonds number Name of the fonds Border dates Number of
files
Number of scans Unroll
all
529/8/0 Parafia pw. Świętego Jana Chrzciciela w Brzoziu Lubawskim 1598-1993 257 490 Unroll
1.Władza duchowna i świecka 1.1. Rozporządzenia władz kościelnych i państwowych (sygn. 1-8) 1.2. Wizytacje (sygn. 9-12) 1.3. Korespondencja (sygn. 13-17) 2. Duchowieństwo i personel kościelny 2.1 Duchowni (sygn. 18-27) 2.2. Zarząd kościelny, Rada Parafialna. Dozór Kościelny (sygn. 28-32) 2.3. Organista (sygn. 33-36) 2.4. Tradycje parafialne (sygn. 37) 3. Duszpasterstwo i Służba Boża 3.1. Księgi metrykalne (sygn. 38-54) 3.2. Udzielanie sakramentów (sygn. 55-67) 3.3. Duszpasterstwo (sygn. 68-81) 4. Kościół i budynki parafialne 4.1. Budowy oraz remonty (sygn. 82-105) 4.2.Wykaz pewności kościelnych i rent (sygn. 106) 4.3. Dzierżawy (sygn. 107-111) 4.4 Dokumentacja pozostała dotycząca budynków oraz ziemi kościelnej (sygn. 112-124) 5. Fundacje (sygn. 125-127) 6. Cmentarz 6.1. Rachunki (sygn. 128-129) 6.2. Dowody przychodowe i rozchodowe kasy cmentarnej (sygn. 130-132) 6.3. Lista zmarłych (sygn. 133) 7. Sprawy gospodarczo finansowe 7.1. Budżety (sygn. 134-138) 7.2. Dowody przychodowe i rozchodowe (sygn. 139-156) 7.3. Rachunki (sygn. 157-200) 7.4. Korespondencja dotycząca finansów (sygn. 201-204) 7.5. Inwentarz (sygn. 205-208 7.6. Banki (sygn. 209-210) 7.7. Dokumentacja pozostała (sygn. 211-236) 8. Akta procesowe i sądowe (sygn. 237-242) 9. Szpital (sygn. 243-246) 10. Bractwa i stowarzyszenia religijne (sygn. 247-251) Number of files252
529/62/0 Parafia pod wezwaniem Świętego Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim 1546-1784 28 52 Unroll
Zbiór dokumentów papierowych i pergaminowych podczas opracowania został podzielony na dwie serie. Na pierwszą serię składają się dokumenty zawierające sygnatury kancelaryjno-archiwalne, co pozwoliło na odtworzenie układu nadanego przez odbiorcę dokumentów. W drugiej serii, w której skład wchodzą trzy jednostki, układ chronologiczny został nadany przez osoby opracowujące zbiór. Zawartość obu serii jest dość jednolita. Największą grupę dokumentów pod względem tematycznym stanowią nadania, darowizny oraz ich potwierdzenia i ilości 10 sztuk. W zbiorze występują trzy dokumenty ustanawiające w parafii odpust oraz trzy erygujące ołtarz wraz z ustanowieniem odpustu. W skład zbioru wchodzą także dwa dokumenty biskupów Włoskich na mocy których przekazano relikwie do parafii Nowomiejskiej. Pozostałe pojedyncze dokumenty to: dyspensa proboszcza, polecenie królewskie, wyciąg z akt sądowych oraz oświadczenie Rady Miasta. Number of files23
529/96/0 Parafia pod wezwaniem Świętego Jakuba Apostoła w Toruniu 1672-2008 757 51866 Unroll
Zespół stanowi częściowy obraz funkcjonowania parafii pw. Św. Jakuba w Toruniu, głównie na przestrzeni XIX i XX wieku. Archiwaliom w trakcie inwentaryzacji i systematyzacji akta podzielono między jedenaście następujących serii: 1) Władza kościelna i państwowa (sygn. 1-17); 2) Duchowieństwo, personel kościelny i zarząd parafii (sygn. 18-38); 3) Duszpasterstwo i Służba Boża (sygn. 39-145); 4) Kościoły i budynki parafialne (sygn. 146-196); 5) Fundacje i legaty (sygn. 197-391); 6) Cmentarz (sygn. 392-425); 7) Sprawy gospodarczo-finansowe (sygn. 426-741); 8) Akta procesowe i sądowe (sygn. 742-759); 9) Szpital (sygn. 760-765); 10) Szkolnictwo parafialne (sygn. 766-774); 11) Bractwa i stowarzyszenia religijne (sygn. 775-804); 12) Kancelaria parafialna (syg. 805-814). Pierwsza seria Władza kościelna i państwowa zawiera zachowane zarządzenia, okólniki, instrukcje oraz korespondencję parafii z kościelną władza zwierzchnia, a także administracją państwową. Kolejna część Duchowieństwo, personel kościelny i zarząd parafii składa się z archiwaliów z treściami dotyczącymi duchownych oraz personelu zatrudnionego w parafii, a także protokołów rady kościelnej. Trzecia seria Duszpasterstwo i Służba Boża podzielona została na cztery podserie: 1) Księgi metrykalne; 2) Sakramenty; 3) Spisy parafian oraz 4) Inne formy duszpasterstwa. W pierwszej znajdują się wszystkie zachowane do dziś księgi chrztów, ślubów, zgonów, I Komunii i bierzmowań. W kolejnej m.in. zaświadczenia o chrzcie, zawarciu małżeństwa oraz karty zgonu. Na trzecią podserię składają się spisy parafian. Ostatnia podseria zawiera różnorodną dokumentację obrazującą prace duszpasterskie od nabożeństw kościelnych, przez intencje mszalne po ogłoszenia parafialne. Seria czwarta- Kościoły i budynki parafialne zawiera archiwalia dotyczące budowy, rozbudowy oraz remontów kościelnych budynków w parafii oraz dokumentacji finansowej związanej z tymi inwestycjami. Kolejna, piąta część Fundacje i legaty zawiera jednostki, których treść dotyczy uposażenia parafii: dokonanych fundacji, czynszów oddanych w dzierżawę działek, kapitałów i hipotek. Źródła dotyczące cmentarzy parafialnych znajdują się w serii szóstej pn. Cmentarze, w której wydzielono dwie podserie. Pierwsza poświęcona sprawom gospodarczo- administracyjnym, druga zaś kasie cmentarnej. Najbardziej obszerna jest seria Sprawy gospodarczo-finansowe, w niej znalazły się wszystkie rachunki parafii, inwentarze, księgi dochodów i wydatków, karty hipoteczne, dzierżawy czy listy płatników podatku kościelnego. Dokumentacja procesów, w których parafia była jedną ze stron oraz wyroki sądów znalazły się w serii ósmej Sprawy gospodarczo-finansowe. Kolejna seria akt szpitala (przytułku dla ubogich) znajduje się w osobnej dziewiątej serii i zawiera listy pacjentów, zarządzenia władz zwierzchnich i państwowych, statut szpitala oraz liczną dokumentację finansową. Część Szkolnictwo parafialne składa się z archiwaliów traktujących o szkołach w parafii: są to listy uczniów, dokumenty poszczególnych szkół, zarządzenia władz zwierzchnich, plany zajęć. Następnie seria Bractwa i stowarzyszenia religijne obejmuje tę dokumentację, która pozostała po licznych stowarzyszeniach religijnych działających w toruńskiej parafii nowomiejskiej. Na ostatnią, dwunastą serię Kancelaria parafialna składa się dokumentacja wytworzona w wyniku działalności kancelarii parafii pw. Św. Jakuba w Toruniu. Number of files0