Zespół
Content:
projekty organizacji sieci szkół 1945-1950 (1 j.a.), sprawozdania z organizacji szkół 1945-1949 (1 j.a.), akta szkół publicznych, ogólnokształcących i podstawowych 1945-1950 (12 j.a.), alfabetyczny spis nauczycieli obwodu opolskiego 1945-1950 (1 j.a.), weryfikacja nauczycieli 1945-1950 (5 j.a.), kursy repolonizacyjne - zaświadczenia, wykazy, sprawozdania 1945-1949 (1 j.a.), sprawozdania GUS 1947-1949 (3 j.a.), rejestracja analfabetów w Opolu i powiecie opolskim 1949 (2 j.a.), bibioteki i świetlice 1945-1950 (1 j.a.), księga rejestru bibliotek powiatu i miasta Opola 1948-1949 (1 j.a.), odbudowa i remonty szkół 1945-1950 (1 j.a.), preliminarze budżetowe na lata 1945-1947 (1 j.a.), 2004 przes. 24 - 1 j.a. 1949-1950
About the Creator:
Inspektorat Szkolny w Opolu, podobnie jak inne terenowe organa państwowej administracji niezespolonej zostały utworzone na terenie obecnego województwa opolskiego w 1945 roku. Inspektoraty podlegały bezpośrednio kuratoriom okręgów szkolnych, mających swoje siedziby w miastach wojewódzkich, przy czym granice okręgu szkolnego pokrywały się z granicami województwa. W przypadku Inspektoratu Szkolnego w Opolu było to kuratorium, które miało swoją siedzibę w Katowicach. Inspektorat Szkolney w Opolu obejmował zakresem swojej działalności obszar powiatu opolskiego. Organizację inspektoratów szkolnych i ich kompetencje określało Rozporządzenie Prezydenta RP z dnia 4 lipca 1933 r. o organizacji obwodowych władz szkolnych i Rozporządzenie Prezydenta RP o unormowaniu właściwości władz i trybie postępowania w niektórych działach administracyji państwowej. Zakres działania inspektoratów szkolnych od 1946 określało Rozporządzenie Ministra Oświaty z dnia 13 marca 1946 roku. W myśl tego rozporządzenia pracami inspektoratu szkolnego kierował inspektor szkolny, który był odpowiedzialny za planowanie, organizację i realizowanie pracy nad rozwojem i upowszechnieniem oświaty na terenie powierzonego mu powiatu,względnie miasta wydzielonego. W celu realizacji obowiązku powszechnego nauczania i wychowania szkolnego oraz przedszkolnego, inspektor szkolny sprawował nadzór nad publicznymi i prywatnymi przedszkolami i szkołami, ich organizacją, stanem nauczania i wychowania. Ponadto organizaował on akcję dokształcania kierowników i nauczycieli publicznych szkół powszechnych oraz wychowawczyń przedszkoli. W skład inspektoratu szkolnego wchodzili w miarę potrzeby jeden lub więcej podinspektorów oraz odpowiednia liczba pracowników biurowych. Podinspektorzy szkolni byli pomocnikami inspektora i stanowili organ doradczy, obradujący pod jego przewodnictwem. Dla sprawniejszej realizacji postawionych przed inspektoratami zadań, inspektor wyznaczał rejony inspekcyjne, z których jeden nadzorował sam, a pozostałe powierzał poszczególnym podinspektorom. Inspektor szkolny, zgodnie z przyjętym planem pracy i wytycznymi władz szkolnych, nadawał w dziedzinie organizacyjnej, pedagogicznej i administracyjnej jednolity kierunek pracy podinspektorów w terenie oraz koordynował ich pracę. Inspektoraty szkolne, w tym także Ispektorat Szkolny w Opolu, uległy likwidacji w czerwcu 1950 roku na mocy ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej. Ich kompetencje przejęły wydziały oświaty prezydiów powiatowych rad narodowych. [Na podstawie wstępu do inwentarza, oprac. Stefan Czech , Opole 1973]
Border dates:
1945-1950
Classification:
Creator's name:
Dates:
1945-1950.
Former name:
Foreign language name:
Languages:
Availability:
Total archival files:
48
Total archival files processed:
31
Total archival files without records:
0
Total linear metres
1.0
Total linear metres processed
0.5
Total linear metres without records
0.0
Total archival files:
0
Total files:
0
Total size (in MB):
0.0
Total documents
0
Total cases
0
Total classes
0
Total archival files:
0.0
Total running meters :
0.0
Dates of non-archival documentation :
Name | Quantity Inventory | uwagi |
---|---|---|
Approved book inventory | Tak | 31 j.a. |
Draft electronic archive inventory | Nie |
zmiany w rozmiarze zespołu zatwierdzono na posiedzeniu Komisji Metodycznej w dniu 04.12.2009 (protokół nr 10/09)