Zespół
Content:
1. ZARZĄD MIEJSKI W SUCHANIU, 1945-1950, 63 j.a. 1.1. Dział Ogólno-Organizacyjny, 1945-1950, 13 j.a. - znajdują się tu instrukcje, statuty organizacyjne, podział czynności, wykaz akt, korespondencja z Wydziałem Powiatowym w Stargardzie dotycząca organizacji i zakresu działania Zarządu, sprawozdania z działalności Zarządu, zarządzenia wewnętrzne burmistrza, ogłoszenia Zarządu Miejskiego, wykazy osób zatrudnionych w Zarządzie, protokoły zdawczo-odbiorcze przy zmianach z lat 1945-1950, protokoły zebrań burmistrza z mieszkańcami miasta oraz sprawozdania z uroczystości odbywających się w mieście. Jedna z zachowanych jednostek to kwestionariusze zakładów i przedsiębiorstw działających w Suchaniu. Znajdują się także informacje dotyczące majątku samorządowego. Jest to korespondencja w sprawach przejmowania zakładów przez Zarząd Miejski. 1.2. Dział Finansowo-Budżetowy, 1946-1949, 7 j.a. - znajdują się tu budżety Zarządu Miejskiego, budżet drogowo-szarwarkowy miasta Suchania na rok 1949. Są tu informacje dotyczące kredytowania Zarządu Miejskiego oraz pomocy finansowej udzielanej przez Zarząd osobom fizycznym. 1.3. Dział Gospodarki Gminnej, 1945-1950, 12 j.a. - w dziale tym znajdują się materiały dotyczące stanu dróg i ulic w Suchaniu w roku 1948, oświetlenie miasta w roku 1946, sprawozdania z wykonywanych robót szarwarkowych; akta dotyczące rolnictwa: sprawozdania z produkcji roślinnej i zwierzęcej, wykazy pozwalające określić stan gospodarki rolnej oraz korespondencja w sprawach rolnictwa, rejestry osadników i gospodarstw rolnych z lat 1948-1949. Dwie z zachowanych jednostek dotyczą rozwoju przemysłu i handlu w Suchaniu. 1.4. Dział Administracji Społecznej, 1945-1950, 16 j.a. - akta zachowane w tym dziale dotyczą rozwoju oświaty i kultury w mieście, opieki społecznej oraz akcji sanitarno-porządkowej. Dużą grupę akt stanowią akta dotyczące osadnictwa w Suchaniu: spisy osadników z lat 1945, 1949, wykazy gospodarstw rolnych i budynków mieszkalnych, sprawozdania z chłonności miasta, korespondencja z osadnikami dotycząca zajmowanych przez nich budynków. 1.5. Dział Administracyjny, 1945-1949, 15 j.a. - jedna z zachowanych jednostek dotyczy przygotowań do głosowania w referendum w roku 1946. Podstawową grupę akt stanowią akta Biura Ewidencji Ludności: rejestry mieszkańców, sprawozdania ze stanu ludności w mieście. Ponadto dotyczą ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego w mieście, organizacji partii politycznych, grobownictwa wojennego, materiały posiedzeń i sprawozdania z działalności Towarzystwa Przyjaciół Zdemobilizowanych Żołnierzy działających przy Zarządzie Miejskim 2. MIEJSKA RADA NARODOWA W SUCHANIU, 1945-1950, 12 j.a. - Są tu materiały dotyczące powołania w Suchaniu Tymczasowej Rady Doradczej, protokoły sesji Miejskiej Rady Narodowej, teczki protokołów posiedzeń komisji rady, księga uchwał Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Suchaniu, sprawozdania z działalności Rady z roku 1948, sprawozdania jednostek podległych przesyłane Radzie, a także ewidencja radnych. 3. AKTA OSOBOWE PRACOWNIKÓW ZARZĄDU MIEJSKIEGO I MIEJSKIEJ RADY NARODOWEJ W SUCHANIU,1945-1950 [1951], 25 j.a.
About the Creator:
Suchań został wyzwolony 2 marca 1945 r. Podobnie jak w innych miastach władzę objął komendant wojenny. 23 marca 1945 r. komendant wojskowy mianował polskiego burmistrza miasta. Wraz ze swoim zastępcą, rozpoczął on organizację polskiej władzy w mieście. Przez pewien czas na terenie miasta działały równolegle radziecka komendantura wojenna i polski zarząd miejski. W końcu maja 1945 r. zorganizowano Biuro Zarządu Miejskiego i jednocześnie rozpoczęto właściwą organizację urzędu. W pierwszych miesiącach po wyzwoleniu, nie była dokładnie określona nazwa miasta. Używano spolszczonej nazwy niemieckiej Zachań. Od września 1945 r. obowiązującą stała się nazwa Suchań. W Zarządzie Miejskim w Suchaniu powielono strukturę organizacyjną uchwaloną dnia 10 lutego 1948 r. (cztery referaty z podziałem na działy). Ponieważ była to struktura niezgodna z ogólnymi zaleceniami Wydział Powiatowy w Stargardzie nakazał wprowadzić nowy statut (zgodny z zaleceniami). W początku roku 1949 (brak daty dziennej) wprowadzono w Suchaniu strukturę organizacyjną zgodną ze strukturą zarządów gminnych. Utworzono pięć działów: Ogólno-Organizacyjny, Finansowo-Budżetowy, Gospodarki Gminnej, Administracji Społecznej, Administracyjny. Taka organizacja Zarządu Miejskiego w Suchaniu przetrwała do końca istnienia urzędu. Miejska Rada Narodowa w Suchaniu ukonstytuowała się z inicjatywy Międzypartyjnej Komisji Porozumiewawczej Stronnictwa Demokratycznego 2 maja 1947 r. W jej skład weszło dwunastu radnych (później szesnastu). W celu realizacji swoich zadań Rada powołała następujące komisje: Kontroli Społecznej, Rolną, Rewizyjną, Opieki Społecznej, Drogową, Mieszkaniową, Budowlaną, Oświatową, Pożarową, Sanitarno-Porządkową, Planowania. Wszystkie wyżej wymienione komisje działały do końca istnienia Miejskiej Rady Narodowej w Suchaniu. Ostatnia sesja odbyła się 26 czerwca 1950 r. tego samego dnia odbyła się pierwsza sesja Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Suchaniu.
Border dates:
1945-1950
Classification:
Creator's name:
Dates:
1945-1950.
Former name:
Foreign language name:
Languages:
Availability:
Total archival files:
100
Total archival files processed:
100
Total archival files without records:
0
Total linear metres
1.0
Total linear metres processed
0.7
Total linear metres without records
0.0
Total archival files:
0
Total files:
0
Total size (in MB):
0.0
Total documents
0
Total cases
0
Total classes
0
Total archival files:
0.0
Total running meters :
0.0
Dates of non-archival documentation :
Name | Quantity Inventory | uwagi |
---|---|---|
Approved book inventory | Tak |