Wyszukiwanie zaawansowane Przeglądaj kolekcje

Filtry

Zwiń

Filtruj wyniki

Data/okres

  • 6

  • 4

  • 4

  • 2

  • 2

  • 0

  • 0

  • 0

Prawa autorskie

  • 0

  • 0

  • 0

  • 0

Nie wiesz jak wyszukać?

W sekcji Jak wyszukać znajdziesz wszystkie potrzebne informacje

1

0

1

0

0

0

0

0

0

0

Zapisz swoje wyniki wyszukiwania. Będziesz miał łatwy do nich dostęp w historii zapisanych wyszukiwań.

Wyniki

Tymczasowa Rada Obywatelska Okręgu Suwalskiego i Zarząd Rady Ludowej Okręgu Suwalskiego

rok/lata:

1918-1920

opis:

Tymczasowa Rada Obywatelska Okręgu Suwalskiego 1918-1919, 12 j.a.: sprawy gospodarcze gmin powiatu suwalskiego i sejneńskiego 1918-1919, 1 j.a. podania o przyłączenie do Polski 1918-1919, 1 j.a. korespondencja z władzami niemieckimi i zakładami pracy w sprawach administracyjnych i gospodarczych 1918-1919, 4 j.a. zdrowie publiczne 1918-1919, 1 j.a. kontrybucje władz niemieckich nałożone na ludność poszczególnych gmin 1918-1919, 1 j.a. szkolnictwo w powiecie 1918-1919, 1 j.a. sprawy administracyjne i gospodarcze 1919, 3 j.a. Zarząd Rady Ludowej Okręgu Suwalskiego 1920, 5 j.a.: stosunki i kontakty organów polskich z władzami litewskimi 1920, 2 j.a. utworzenie Zarządu Rady Ludowej Okręgu Suwalskiego i innych organów 1920, 3 j.a.

sygnatura:

63/28/0

archiwum:

Archiwum Państwowe w Suwałkach

brak skanów/zdjęć

Akta miasta Jarosławia

rok/lata:

1518-1944 [1945-1948]

opis:

I. Dokumenty pergaminowe, 1518-1845, sygn.1D-6D, (zatwierdzenie statutu cechu płócienników przez rajców jarosławskich, przywilejów nadanych miastu i mieszczanom przez kolejnych właścicieli oraz władców Polski, nadanie miastu tytułu królewskiego miasta oraz herbu przez cesarza Ferdynanda I). II. Rękopisy, 1523-1855, sygn. 1-31, 1. Acta iudiciorum, 1559-1855, sygn. 1-7, (akta sądu wójtowsko-ławniczego oraz jarmarcznego), 2. Testamenta, 1523-1628, sygn. 8-9, (testamenty) 3. Consularia, 1618-1872, sygn. 10-17, (protokoły spraw rozstrzyganych przez urząd radziecki i burmistrzowsko-radziecki, protokoły wyborów na rajców, wójta, ławników, syndyków, lonerów oraz protokoły przyjęcia osób do prawa miejskiego), 4. Cechy, 1744-1868, sygn. 18-23, 827-829, (protokoły posiedzeń różnych cechów jarosławskich, wyrok sądu cechowego z 1763 r., drukowany „Uniwersał dla wszystkich…cechów” oraz potwierdzenia zapłaty podatku przez cech mularski z lat 1791, 1797). 5. Dokumenty papierowe, 1621-1778, sygn. 24-27, 830-832, (dokumenty odnoszące się do dziejów miasta i jego mieszkańców, nakazy i zarządzenia królewskie oraz polecenia i rozstrzygnięcia właścicieli miasta), 6. Kopie, 1717, sygn. 28, (kopia potwierdzenia przywilejów cechu rzeźnickiego przez Aleksandra Lubomirskiego, 7. Varia, 1789-1855, sygn. 29-30, 833-835, (opisanie abolicyjne miasta, akta związane z prawnym uregulowaniem stosunków miasta Jarosławia z właścicielami ziemskimi oraz akta osób prywatnych – mieszkańców miasta), 8. Uzupełnienie, 1644-1653, sygn. 31, (księga sądu jarmarcznego). III. Magistrat miasta Jarosławia, 1838, 1846, 1850-1921, sygn. 32-406, 836-875, 1. Dział Ogólno-Organizacyjny 1838, 1846, 1850-1921, sygn. 32-92, 836, (protokoły z posiedzeń Rady Miejskiej i Magistratu, przepisy i zarządzenia C.K. Starostwa w Jarosławiu, statuty i przepisy własne, sprawy dotyczące majątku gminy i przedsiębiorstw miejskich), 2. Dział Budżetowo-Finansowy, 1870-1871, 1884-1919, sygn. 93-147, 837-838, (wydatki i dochody gminy, kredyty, sprawy podatkowe), 3. Dział Gospodarki Gminnej, 1870, 1877-1880, 1892-1916, sygn. 148-171, 839-840, (sprawy ogólnogospodarcze, sprawy dróg i komunikacji, rolnictwa, hodowli i weterynarii, handlu i przemysłu), 4. Dział Administracji Społecznej, 1868-1918, sygn. 172-208, 407, 841-843, (kultura, oświata i sztuka w mieście, zdrowie publiczne i sprawy sanitarno-porządkowe, sprawy opieki społecznej), 5. Dział Administracyjny, 1868, 1872, 1877, 1874-1918, sygn. 209-312, 844-859, (ewidencja i kontrola ludności – sprawy przynależności osób do gminy, wykazy statystyczne urodzonych i zmarłych, bezpieczeństwo i porządek publiczny, sprawy wojskowe, sprawy budowlane i remontowo-budowlane, aprowizacja oraz walka z drożyzną, sprawy karno-administracyjnymi oraz sądowe, oferty, prospekty i obwieszczenia nadsyłane do Magistratu), 6. Akta z 1909 r. w układzie chronologiczno-numerowym, 1889-1909, sygn. 313-333, (sprawy nr 1-21665 dotyczące m.in. wydania książek robotniczych, osób starających się o zapomogi, oferty różnych firm nadsyłane do Magistratu, spraw budowlanych, spraw finansowych gminy), 7. Sprawy biurowe i kancelaryjne, 1897-1918, sygn. 334-379, 860-862, (dzienniki podawcze, protokoły podawcze oraz pisma dotyczące spraw biurowych i kancelaryjnych), 8. Instytucje, komitety i organizacje społeczne, 1870, 1873-1876, 1879-1887, 1891-1918, sygn. 380-406 (akta dotyczące komitetów parafialnych – rzymsko i greckokatolickiego oraz akta Wydziału Uzupełniającej Szkoły Przemysłowej w Jarosławiu), 9. Varia, 1911, 1914-1918, sygn. 863-875 (akta związane z uroczystościami i obchodami rocznic w Jarosławiu, udziałem Magistratu w pracach Związku Większych Miast Galicji oraz korespondencja w sprawie planowanych publikacji i organizacji imprez). IV. Zarząd Miejski w Jarosławiu, [1905-1906, 1910-1914] 1918-1939, [1945-1948], sygn. 408-742, 876-880, 1. Dział Ogólno-Organizacyjny, 1918-1939, sygn. 408-439, (protokoły z posiedzeń Rady Miejskiej oraz Magistratu, przepisy i zarządzenia własne, sprawy dotyczące urzędników miejskich, sprawy dotyczące majątku gminy i przedsiębiorstw miejskich, 2. Dział Budżetowo-Finansowy, 1919-1939, sygn. 440-586, 876-878, (preliminarze dochodów i wydatków, budżety miejskie, sprawozdania rachunkowe, akta związane z kredytami i pożyczkami, wykazy nieruchomości z poszczególnych ulic miasta sporządzone do celów podatkowych, akta dotyczące dzierżawy poboru opłat targowych, dzierżawy myta, księgi kontowe oraz dzienniki główne, księgi dochodów i wydatków), 3. Dział Gospodarki Gminnej, [1905-1906, 1910-1914], 1919-1939, sygn. 563, 587, 589-593 (sprawy dróg i placów publicznych, rolnictwa, hodowli i weterynarii, sprawy handlu i przemysłu), 4. Dział Administracji Społecznej, [1900, 1910-1911, 1915-1917], 1919-1939, sygn. 564-586, 588, 594, 743, 879, (kultura, sztuka i oświata w mieście, akta dotyczące zdrowia publicznego, opieki społecznej (w tym fundacji działających w mieście), 5. Dział Administracyjny, 1919-1940, sygn. 434-437, 541, 595-650, 880 (indeksy wydanych certyfikatów przynależności, księga zgonów zawierająca karty osób zmarłych w Jarosławiu w okresie 27 V 1938-28 XI 1939, akta dotyczące wyborów do Sejmu i Senatu – zarządzenia, spisy osób uprawnionych do głosowania, ewidencja i kontroli ludności, bezpieczeństwo i porządek publiczny, sprawy wojskowe, sprawy budowlane, sprawy sądowe, listy powołanych sędziów przysięgłych), 6. Akta z 1939 r. według wykazu akt Wydział Ogólny Referat Organizacyjno-Prawny, 1939, sygn. 651-663, (sprawy organizacyjne Zarządu Miejskiego, kontrola wewnętrzna i zewnętrzna, sprawozdawczość sprawy sądowe, opinie prawne, sprawy reprezentacyjne, sprawy pracowników Zarządu), 7. Akta z 1939 r. według wykazu akt Wydział Finansowy Referat Budżetowy, 1939, sygn. 664, (długi długoterminowe miasta), 8. Akta z 1939 r. według wykazu akt Wydział Administracyjny, 1938-1939, sygn. 665-667 (zakłady przemysłowe, areszt miejski, sprawy służby przeciwpożarowej), 9. Akta z 1939 r. według wykazu akt Wydział Społeczny, 1939, sygn. 668-669 (organizacje oświatowe i kulturalne, fundacja Dietzuisów), 10. Akta z 1939 r. według wykazu akt Wydział Techniczny, 1939, sygn. 670-679 (podteczki dotyczące zatwierdzania planów, remontów domów prywatnych, parcelacji gruntów, budowy dróg), 11. Ogłoszenia, 1919-1939, sygn. 680-682 (afisze i ogłoszenia własne oraz władz nadrzędnych dotyczące m.in. spraw wojskowych, handlu, obchodów uroczystości patriotycznych), 12. Pomoce kancelaryjne, 1919-1938, sygn. 684-739 (protokoły i dzienniki podawcze), 13. Komitety i organizacje społeczne, 1919-1920, 1926-1927, 1939, sygn. 740-743, 881 (akta dotyczące Wydziału Uzupełniającej Szkoły Przemysłowej, statuty towarzystw działających na terenie Jarosławia, dziennik kasowy oraz protokoły z posiedzeń rzymskokatolickiego Komitetu Parafialnego), 14. Varia, 1936-1938, sygn. 882-884 (kondolencje powodu śmierci burmistrza Stanisława Sierankiewicza przesyłane do Zarządu Miejskiego, pisma związane ze zbiórką funduszy na sztandar dla pułku artylerii w Jarosławiu oraz z ufundowaniem trąbki sygnałowej dla Pułku Artylerii w Jarosławiu). V. [Zarząd Miejski w Jarosławiu] Stadtverwaltung Jaroslau, 1939-1944, sygn. 744-826, 885-898, 1. Dział Ogólno-Organizacyjny, 1939-1944, sygn. 744-746, (zarządzenia władz III Rzeszy), 2. Dział Budżetowo-Finansowy, 1939-1944, sygn. 747-812, 885-89, (budżety, sprawozdania budżetowe, księgi wydatków i dochodów, zamknięcia miesięczne, księgi dotyczące poszczególnych przedsiębiorstw miejskich i dzienniki główne, wykazy nieruchomości z poszczególnych ulic miasta, księgi biercze podatku gruntowego, wykaz osób korzystających z zasiłków w 1940 roku), 3. Dział Administracji Społecznej, 1939-1944, sygn. 813, 892-894, (akta dotyczące fundacji działających na terenie miasta, listy płac nauczycieli i budżety szkół z polskim i ukraińskim językiem nauczania), 4. Dział Przemysłowy, 1942-1944, sygn. 814-816 (karty rejestracyjne przedsiębiorstw i zakładów), 5. Dział Administracyjny, 1940-1943, sygn. 817-820, 895-897, (dziennik budowy kamienicy Orsettich, wykazy ulic, właścicieli budynków i mieszkań w poszczególnych dzielnicach miasta, zawiadomienie Zarządu Obozu Koncentracyjnego Auschwitz z 17 VI 1940 roku o przyjęciu więźniów z terenu Jarosławia, spisy osób wywiezionych z Jarosławia na roboty do Niemiec z 1942 roku, projekty przebudowy niektórych ulic), 6. Akta z lat 1939-1944 w układzie chronologiczno-numerowym, 1939-1944, sygn. 821-823, (akta w układzie zgodnym z liczbą dziennika podawczego, m.in. wykaz osób wyznaczonych na zakładników miasta, wykaz osób posiadających broń, wykazy przedsiębiorstw działających w mieście, wykaz kupców żydowskich z 1939 roku, podania o wynajęcie miejsca w hali targowej, sprawy domów i mieszkań pożydowskich), 7. Ogłoszenia, 1939-1944, sygn. 824, (m.in. ogłoszenia o godzinach otwarcia sklepów, zakaz przewożenia produktów żywnościowych na drugi brzeg Sanu, zarządzenie dot. przedsiębiorstw przewozowych, ogłoszenie w sprawie zamknięcia granicy niemiecko-radzieckiej, ogłoszenie dotyczące używania języka niemieckiego, zniesienia anten radiowych, obwieszczenia o osobach skazanych na karę śmierci i rozstrzelaniu zakładników), 8. Pomoce kancelaryjne, 1939-1941, sygn. 825-826, 898, (protokoły z lat 1939-1941).

sygnatura:

56/132/0

archiwum:

Archiwum Państwowe w Przemyślu

Akta miasta Jarosławia

Liczba skanów: 227155

Akta Gminy Mielec Wieś powiat Mielec

rok/lata:

1921-1954

opis:

Zarząd Gminny Mielec Wieś 1918–1944, lata 1921–1945, sygn. 1–3, 69 – protokoły posiedzeń sołtysów, rejestry mieszkańców wsi – Wojsław, Złotniki, Goleszów. Zarząd Gminny Mielec Wieś 1944–1950: Dział Ogólno – Organizacyjny, lata 1935–1950, sygn. 4–16 – uchwały i protokoły posiedzeń Rady Gminnej, Zarządu, Gminnej Rady Narodowej, komisji, zebrań gromadzkich, kontroli wewnętrznych oraz akta dotyczące majątku gminnego; Dział Finansowo – Budżetowy, lata 1945–1949, sygn. 17–23 – budżety i sprawozdania rachunkowe z ich realizacji, Dział Gospodarki Gminnej, lata 1944–1947, sygn. 24–28 – sprawy opieki społecznej, gospodarki rolnej, przemysłu i handlu; Dział Administracji Społecznej, lata 1945–1949, sygn. 29–30 – sprawy oświaty, kultury i sztuki; Dział Administracyjny, lata 1935–1950, sygn. 31–36, 70 – wybory do Sejmu, ewidencja i kontrola ruchu ludności, bezpieczeństwo i porządek publiczny. Prezydium Gminnej Rady Narodowej w Mielcu – Wieś: Referat Ogólno – Administracyjny, lata 1948–1954, sygn. 37–47 – protokoły posiedzeń Gminnej Rady Narodowej, Prezydium, komisji, aktywu gminnego, protokoły z zebrań gromadzkich; Referat Finansowo – Budżetowy, 1951 r., sygn. 48–49 – budżety Gminy; Referat Gospodarki Gminnej, 1951–1953, sygn. 50–51 – roboty drogowo – szarwarkowe, zestawienie wyników kontroli powszechnego nauczania; Referat Administracyjny, lata 1949–1951, sygn. 52–67 – rejestry osób opuszczających gminę, gromadzkie książki meldunkowe. Akta zewidencjonowane, lata 1948–1950, sygn. 68 – sprawy personalne pracowników gminnych i członków organów Gminy.

sygnatura:

59/765/0

archiwum:

Archiwum Państwowe w Rzeszowie

brak skanów/zdjęć

Akta miasta Rzeszowa

rok/lata:

1569-1944 [1945-1952]

opis:

Akta z okresu do roku 1772: Przywileje dla miasta, lata 1569–1750, 12 j.a. – dokumenty wydane przez kancelarię królewską i właścicieli miasta; Księgi rady miejskiej, lata 1591–1628, 3 j.a.; Akta Ławy Miejskiej, lata 1610–1798, 13 j.a. Akta cechów, lata 1569–1738, 4 j.a. – przywileje dla cechu szewców, wydanych przez właścicieli miasta. Akta z okresu 1772–1918: Dział Ogólno – Organizacyjny, lata 1796–1919, 261 j.a. – -organizacja wewnętrzna magistratu z 1887 r., protokoły z posiedzeń i uchwały Rady Miejskiej, Magistratu, Zarządu miasta, sprawy wyborów do Sejmu Krajowego, rady miejskiej, korespondencja dotycząca zatrudnienia pracowników, akta Naczelnego Komitetu Narodowego w Rzeszowie, akta Okręgowego Towarzystwa Rolniczego, pomoce kancelaryjne i registraturalne; Dział Finansowy, lata 1784–1924, 588 j.a. – budżety i sprawozdania z ich realizacji, księgi finansowe, korespondencja w sprawach finansowych i podatkowych, dzienniki podawcze kasy; Dział Gospodarki Społecznej, lata 1807–1918, 284 j.a. – korespondencja dotycząca szkolnictwa podstawowego, średniego, zawodowego, sprawy Komitetu Parafialnego, korespondencja dotycząca szpitala, zdrowotności mieszkańców, spraw sanitarnych, opieki społecznej, fundacji min. Towarnickiego, Gałęzowskiego, Spytka Ligęzy, ks. J. Łukaszkiewicza; Dział Gospodarki Gminnej, lata 1728–1929, 882 j.a. – księgi gruntowe miasta Rzeszowa, wykazy właścicieli domów, protokoły parcelowe, plany miasta, przywilej cesarza Ferdynanda I na odbywanie jarmarków z 1838 r., kontrakty kupna, sprzedaży realności miejskich, sprawy przemysłu, korespondencja dotycząca budowy kanalizacji, wodociągów, akta dotyczące rzeźni, gazowni, cmentarza (remonty, cenniki, regulaminy, sprawy handlu miejskiego i aprowizacji miasta, sprawy cechów, spisy ludności, sprawy wojskowe, sprawy porządkowe i sanitarne, straż pożarna, policja miejska, sprawy dotyczące ściągania długów, Sąd Rozjemczy, projekty techniczne budynków, sprawy przynależności gminnej, paszportowe i emigracji. Akta z okresu 1918–1939: Dział Ogólno – Organizacyjny, lata 1849–1945, 131 j.a. – protokoły z posiedzeń Rady, Zarządu Miejskiego, księgi uchwał, wybory do rady miejskiej, zatrudnienia funkcjonariuszy miejskich, sprawy policji, utrzymania porządku, pomoce kancelaryjne i registraturalne (dzienniki podawcze, indeksy), afisze; Dział finansowy, lata 1918–1940, 353 j.a. – bilanse i budżety oraz sprawozdania z ich realizacji, inwentarze majątku gminnego, księgi finansowe i podatkowe, sprawy płac, sprawy funduszy – cmentarnego, drogowego, emerytalnego, szpitalnego itp.; Dział Gospodarki Społecznej, lata 1902–1944, 209 j.a. – sprawy funkcjonowania poczty, akta dotyczące fundacji (Fircowskiego, Gałęzowskiego, Hanasiewicza, Jędrzejowicza), korespondencja dotycząca zdrowotności mieszkańców, leczenie chorych, sprawy sanitarne, sprawy szkolnictwa podstawowego i zawodowego, akta Komitetu Pomocy Zimowej, opłat targowych, sprawa budowy pomnika płk. L. Lisa Kuli, sprawy zieleni miejskiej i komunikacji, wodociągi i kanalizacja, rozbudowa Elektrowni Miejskiej, sprawy Cegielni Miejskiej, materiały dotyczące cechów, stowarzyszeń przemysłowych, rękodzielników; Dział Gospodarki Gminnej, lata 1822–1944 [1947], 738 j.a. – spis ludności, sprawy przynależności gminnej, rejestry poborowych, wykazy dziewcząt i chłopców, chrześcijańskich i izraelickich, sprawy policyjne, książki meldunkowe, sprawy budownictwa – projekty techniczne budynków, budowa koszar, regulacja rzeczki Mikośka; Okres wojny 1939–1944: Dział Organizacyjno – Administracyjny, lata 1939–1944, 28 j.a. – akta Tymczasowego Zarządu Miejskiego, organizacja biur Komisariatu Miasta Rzeszowa, zarządzenia Komisarza Miasta, starosty i innych władz okupacyjnych, afisze i materiały propagandowe („Polskie wiadomości prasowe”, „Nowiny dla Polskiej Wsi”, korespondencja dotycząca zatrudnienia; Dział Finansowy, lata 1919–1944 [1945, 1947, 1952], 231 j.a. – bilanse, budżety, księgi finansowe, sprawy podatkowe, sprawy przedsiębiorstw komunalnych; Dział Gospodarki Społecznej, lata 1932–1944, 44 j.a. – sprawy polskich jeńców wojskowych (podania o zwolnienie z obozów, zapomogi), sprawy fundacji, akta Polskiego Komitetu Opiekuńczego, akta niemieckich organizacji – Związek Niemców, sprawy cechów; Dział Gospodarki Gminnej, lata 1931–1944 [1945–1948], 205 j.a. – dzierżawy majątków opuszczonych, administrowanie majątkiem pożydowskim, statystyka cen, spis zwierząt gospodarskich, użytków rolnych, rejestry domów, indeksy zmarłych Żydów, książki meldunkowe, dokumentacja techniczna i budowlana budynków, kartoteka mieszkańców; Akta zinwentaryzowane, lata 1788–1944, 304 j.a. – odpis urbarium józefińskiego, korespondencja w sprawach sądowych 1747–1865, dziennik podawczy spraw sądowych 1820–1824, projekty techniczne budynków, sprawy finansowe, akta towarzystw i fundacji, plany sytuacyjne miasta, nadania honorowego obywatelstwa, plany koszar, opis sytuacji finansowej i majątkowej miasta w latach 1935–1938, akta osobowe pracowników, akta cechów, karty żywnościowe, sprawy przedsiębiorstw komunalnych, sprawy wodno – kanalizacyjne, budżety, wybory do Rady Miejskiej, dzienniki podawcze kasy miejskiej, sprawy przyłączeń do wodociągu miejskiego, kanalizacja Osiedla Robotniczego, remont koszar miejskich, rozbudowa miejskich wodociągów. [na podstawie wstępu do inwentarza oprac. D. Olszanecka, Rzeszów 2016]

sygnatura:

59/1/0

archiwum:

Archiwum Państwowe w Rzeszowie

Akta miasta Rzeszowa

Liczba skanów: 36567

Akta miasta Ślesin

rok/lata:

[1916] 1918-1950

opis:

I. Zarząd Miejski w Ślesinie z lat /1916/ 1918-1939 /1940/. 1. Dział Ogólno-Organizacyjny, daty skrajne: /1916-1917/ 1919-1939, sygn.: 1-16, zawartość: przywrócenie praw miejskich, plan miasta, sprawy osobowe członków organów gminy, listy wyborców do Rady Miejskiej, komisje Rady Miejskiej, inwentaryzacja mienia i nieruchomości miejskich. 2. Dział Finansowo-Budżetowy, daty skrajne: 1920-1939 /1940/, sygn.: 17-46, zawartość: finanse miejskie, budżety, sprawozdania rachunkowe, ewidencje wydatków budżetowych, księgi kasowe, dzienniki główna, wymiar podatków. 3. Dział Gospodarki Gminnej, daty skrajne: 1919-1939, sygn.: 47-100, zawartość: komunikacja, szkoły i ochronki, szkolnictwo i oświata, zdrowotność, opieka społeczna, bezrobocie, uprawnienia wodne, znoszenie służebności, rolnictwo, zestawienia statystyczne, weterynaria i hodowla, przemysł i handel. 4. Dział Administracyjny, daty skrajne: 1918-1939, sygn.: 101-139, zawartość: wybory do Sejmu i Senatu, spisy wyborców, sprawy wyznaniowe, prowadzenie akt stanu cywilnego, ewidencja i kontrola ruchu ludności, wydawanie dowodów osobistych, kontrola osadzonych w areszcie miejskim, rejestracja jeńców wojennych i obywateli państw obcych, bezpieczeństwo publiczne, wojskowość i pobór do służby wojskowej, sprawy budowlane, pozwolenia na budowę, projekty budynków, aprowizacji i pomoc ofiarom powodzi. 5. Korespondencja różna, daty skrajne: 1918, 1928, sygn.: 140-141, zawartość: m.in. sprawy jeńców, wojennych, emigracja sezonowa, gospodarka miejska, uroczystości. 6. Akta stowarzyszeń i komitetów, daty skrajne: 1920, 1936-1937, sygn.: 142, 143, zawartość: dokumentacja dotycząca Zarządu Oddziału Polskiego Czerwonego Krzyża w Ślesinie, protokoły i sprawozdania Komitetu Obrony Narodowej. II. Zarząd Miejski w Ślesinie z lat /1939/ 1945-1950. 1. Miejska Rada Narodowa w Ślesinie, daty skrajne: 1947-1949, sygn.: 144-146, zawartość: protokoły posiedzeń Miejskiej Rady Narodowej i jej Prezydium, powoływanie Miejskiej Rady Narodowej, wybór Prezydium, delegowanie przedstawiciela do Powiatowej Rady Narodowej, skład personalny, skład personalny i przeprowadzone kontrole przez komisje kontroli. 2. Dział Ogólno-Organizacyjny, daty skrajne: 1947-1950, sygn.: 147-154, zawartość: wieloletnie plany inwestycyjne, protokoły i uchwały Prezydium Miejskiej Rady Narodowej, wykaz dzierżawców gruntów miejskich, dokumentacja dotycząca działalności Polskiej Partii Socjalistycznej przy Zarządzie Miejskim. 3. Dział Finansowo-Budżetowy, daty skrajne: 1945-1950, sygn.: 155-171 (brak sygn. 171), zawartość: budżety, sprawozdania rachunkowe, księgi biercze i rejestry podatkowe, wykazy gospodarstw podlegających opodatkowaniu. 4. Dział Gospodarki Gminnej, daty skrajne: 1946, 1948-1950, sygn.: 172-175, zawartość: roboty drogowo szarwarkowe, drogi i place publiczne, wykazy cen wolnorynkowych, przemysł i handel. 5. Dział Ogólno-Administracyjny, daty skrajne: 1939-1949, sygn.: 176-179, zawartość: wykazy nieruchomości, projekt budynku gospodarczego i aresztu miejskiego, rejestr wyroków sądowych i orzeczeń karnych. Dopływ z 2000 r., daty skrajne: 1932-1939, sygn.: 180-183, zawartość: rejestry mieszkańców i skorowidz do rejestru mieszkańców. Dopływ z 2004 r., daty skrajne: 1945-1949, sygn.: 184-208, zawartość: sprawy organizacyjne, protokoły posiedzeń Miejskiej Rady Narodowej i Zarządu Miejskiego, księgi dochodów i rozchodów budżetowych, budżet i jego wykonanie, sprawozdania rachunkowe. Dopływ z 2019 r., daty skrajne: 1919-1921, sygn.: 209, zawartość: rozporządzenia, obwieszczenia, ogłoszenia przekazane do podania do publicznej wiadomości.

sygnatura:

54/25/0

archiwum:

Archiwum Państwowe w Poznaniu Oddział w Koninie

Akta miasta Ślesin

Liczba skanów: 164

Akta miasta Łowicza

rok/lata:

1783-1950

opis:

I. Okres Rzeczypospolitej Obojga Narodów: lustracja miasta Komisji Dobrego Porządku 1783 (sygn. 1) i ogłoszenia w sprawie sprzedaży domów z lat 1805-1806 (sygn. 4770). II. Okres Księstwa Warszawskiego 1809-1815: akta organizacji Gwardii Miejskiej, wykazy powołanych do Gwardii, sprawy aprowizacji (sygn. 2). III. Okres zaboru rosyjskiego: Urząd Municypalny 1818-1842 [1843-1866]: sprawy nadużyć rzeźników i piekarzy, wykazy podatników na budowę szpitala, rewizje kasy ekonomicznej, ekspedycja, czyszczenie rzeki Bzury (sygn. 3-8). Magistrat Miasta Łowicza 1847-1914: zarządzenia prezydenta, protokoły posiedzeń, dochody i wydatki kasy ekonomicznej, aresztanci, umowy dzierżawne, rejestry pomiarowe, protokół „instalacji” prezydenta (sygn. 9-16, 4650-4652, 4783). IV. Okres okupacji niemieckiej 1915-1918 [1921]: zarządzenia władz, kwaterowanie wojska, szpitale, organizacja sądów, obieg pieniędzy, sprawy urzędników, komisja podatkowa, egzekucja podatków, cła mostowe i uliczne, leczenie ubogich, szkolnictwo, straż ogniowa, sprawy budowlane i odbudowy ze zniszczeń, studnie, las miejski i ogrody, wykazy nieruchomości, dzierżawy gruntów miejskich, pozwolenia przemysłowe, protokoły posiedzeń Magistratu i Rady Miejskiej, cmentarze, gmina żydowska, organizacja więzienia, budowa pomnika T. Kościuszki, prowadzenie akt stanu cywilnego (sygn. 17-142). Wydział Policyjny I 1918: utrzymanie więzienia, wykaz właścicieli gruntów i dzierżawców, przeciwdziałanie epidemiom, sprawy paszportowe (sygn. 143-153). Wydział Administracyjny II 1918 [1919]: wykazy zakładów przemysłowych, sprawy Rady Opiekuńczej i milicji, straty wojenne, odszkodowania za szkody, kontrybucje i zabór mienia, rekwizycje, pomoc ubogim i żołnierzom, spisy nieruchomości, sprawy budowlane, szkolnictwo, cechy rzemieślnicze, dzierżawy gruntów (sygn. 154-231). Wydział III Kwaterunkowy 1918: odszkodowania za kwatery, wyznaczanie podwód, zaopatrzenie dla wojska, więzienie, sprawy szkolne (sygn. 232-242). V. Okres międzywojenny: Wydział Policyjny 1918-1920: opłaty i koszta sądowe, statystyka przestępczości, sprawy przesiedleńcze i bezrobocia, paszporty, zameldowania i wymeldowania, sprawy rezerwistów i zasiłków dla rodzin wojskowych, rejestracja cudzoziemców (sygn. 243-262). Wydział II Administracyjny 1918-1920 [1921-1922]: wybory do Sejmu Ustawodawczego i Rady Miejskiej, rejestracja strat wojennych, świadectwa przemysłowe, podatki i opłaty skarbowe, regulamin Magistratu, aprowizacja, utrzymanie przedsiębiorstw miejskich, dzierżawy, roboty publiczne, ochrona zdrowia, protokoły posiedzeń Magistratu i Rady Miejskiej, majątek miejski, rzemiosło, pożyczki, podatki, budżet i rewizje kasy miejskiej, opisy wydarzeń w mieście podczas I wojny światowej, Komitet Sztandarowy dla 20 Pułku gen. J. Hallera, danina na rzecz wojska, listy płacy pracowników miejskich (sygn. 263-386). Wydział I Administracyjny 1921 [1922-1927]: utrzymanie pracowników, zakłady dobroczynne, dzierżawy, protokoły posiedzeń Zarządu, wybory do cechów, apteka miejska, składka bożnicza, wybory uzupełniające do Sejmiku Powiatowego (sygn. 387-411). Wydział I Centralny 1921-1929: dozory kościelne, pomoc jeńcom i uchodźcom, dzierżawa gruntów miejskich i podatki, wybory do cechów, funkcjonowanie organów samorządu w mieście i powiecie, zatrudnianie i listy płacy pracowników samorządowych, sprawy Związku Miast Polskich, protokoły posiedzeń Zarządu i Rady Miejskiej, ogłoszenia i obwieszczenia, subsydia, cmentarze, wybory do Sejmu Ustawodawczego, organizacja wystawy jarmarku św. Mateusza, wybory do Rady Miejskiej 1923 i 1927 r., statystyka rolna, protokoły komisji Rady, prenumerata czasopism, sprawozdania sytuacyjne z działalności Magistratu, komitety uroczystości i obchodów, ubezpieczenia pracowników, budżety, utrzymanie szkoły handlowej, organizacja i działalność Komunalnej Kasy Oszczędności (sygn. 412-681). Sekretariat Wydział I 1930 [1931-1934]: statuty organizacyjne, sprawy personalne i wykazy pracowników, protokoły posiedzeń Zarządu, Magistratu i Rady, działalność komisji, protokoły lustracji i zalecenia pokontrolne, budżet, ogłoszenia urzędowe, obchody 25-lecia walki o szkołę polską, odznaczenia, pożyczki, sprawy sądowe, elektrownia i budowy miejskie (sygn. 682-721). Wydział I Prezydialny 1930-1933: stypendia, wybory do Sejmu i Senatu, zmiany nazw ulic, sprawy sądowe, świadectwa rzemieślnicze, podatki i subwencje, statystyka produkcji rolnej, protokoły posiedzeń Rady i Zarządu, elektryfikacja, organizacja Kasy Przezorności Pracowników Miejskich, lustracje i zarządzenia pokontrolne, spis ludności, pożyczki, działalność komisji, ubezpieczenia i sprawy pracownicze, instrukcje biurowe, statuty, pomoc bezrobotnym, rejestracja zakładów (sygn. 722-822). Wydział II Finansowo-Podatkowy 1920-1933 [1934]: kontrole dochodów i wydatków, korespondencja ze Związkiem Miast Polskich, okólniki władz, odszkodowania za straty wojenne, pożyczki, podatki i ich egzekucja, budżety i sprawozdania z ich wykonania budżetu, sprawy kasowe przedsiębiorstw miejskich, dzienniki główna, listy płacy pracowników (sygn. 823-1029). Wydział III Kwaterunkowy 1918-1920 [1933]: zakwaterowanie wojska, inspekcje mieszkaniowe, sprawy sanitarne (sygn. 1030-1044). Wydział III Mieszkaniowo-Sanitarny 1921-1933: rekwizycje mieszkań, kwaterowanie wojska, funkcjonowanie szkół powszechnych, kontrole sanitarne, sprawy utrzymania aresztu policyjnego, czytelnie i biblioteki, ambulatorium, oświata pozaszkolna i kursy dla analfabetów, łaźnia miejska, organizacja i działalność Szkoły Dokształcenia Zawodowego oraz Miejskiej Szkoły Handlowej, ochronki dla dzieci, statystyka cen, opieka społeczna, rejestracja bezrobotnych, Komitet Pomocy Bezrobotnym, statystyka chorób zakaźnych, komisja do badania cen, organizacja i działalność Towarzystwa Dobroczynności oraz Stacji Opieki nad Matką i Dzieckiem, przychodnia przeciwgruźlicza i przeciwjagliczna, apteka miejska, muzeum im. W. Tarczyńskiego, fundusz bezrobocia (sygn. 1045-1259). Wydział IV Statystyki i Gospodarki Miejskiej 1920-1933: elektrownia miejska, sprawy rejestracji mieszkańców i prowadzenia ksiąg stałej ludności, statystyka i ruch ludności, zmiany granic miasta, rejestry i zawiadomienia o karalności, dowody osobiste i paszporty, pobór do wojska, organizacja spisu powszechnego, inwalidzi wojenni, weterani powstań narodowych, pozbawienie i poświadczenie obywatelstwa polskiego, prowadzenie ksiąg stanu cywilnego i rejestrów mieszkańców (sygn. 1260-1392). Wydział V Gospodarki Miejskiej 1920-1929: zadrzewianie ulic, plany regulacyjne miasta, osuszanie gruntów, sprzedaż folwarku Blich, wykazy zakładów przemysłowych i handlowych, pomiar gruntów i poszerzenie granic, założenie bulwaru, budowa mostu, urządzenie targowicy, elektrownia i rzeźnia miejska, protokoły Komisji Gospodarki Miejskiej i Pomiarowo-Regulacyjnej, parcelacje gruntów, dzierżawy nieruchomości, studnie, wodociągi i kanalizacje, remonty i konserwacje obiektów miejskich, pożyczki inwestycyjne, budowa pomnika „Synom Ziemi Łowickiej – Bojownikom o Niepodległość”, pozwolenia na remonty, Miejska Kasa Pożyczkowo-Oszczędnościowa, udzielanie pożyczek, pozwolenia na budowę, budowa nowej elektrowni, regulacje rzeki Bzury, budowa szkół powszechnych (sygn. 1393-2150). Wydział V Gospodarki Miejskiej i Majątku Miejskiego 1929-1933: plany i ich zatwierdzanie, pozwolenia na budowę, odbudowa ze zniszczeń wojennych, elektryfikacja, statystyka budowlana, zakładanie i konserwacje ulic, placów i chodników, protokoły Komisji Gospodarki Miejskiej, pożyczki, licytacje i dzierżawy, rejestracja i numeracja nieruchomości, tablice pamiątkowe, rzeźnia miejska, ogród botaniczny na Bratkowicach, czyszczenie kanałów odwadniających, remonty domów, plany pomiarowe posesji, wykazy nieruchomości (sygn. 2151-2447, 4653-4742). Wydział I Centralny 1934-1937: sprawy osobowe pracowników, statuty, regulaminy i instrukcje Zarządu i komisji, wybory do Rady Miejskiej, zarządzenia burmistrza, pożyczki (sygn. 2448-2478). Wydział Mieszkaniowo-Sanitarny i Szkolny 1934-1935: utrzymanie i dozór szkół, działalność Komisji Sanitarnej, przedszkola, przychodnie, Stacja Opieki nad Matką i Dzieckiem, kolonie letnie (sygn. 2479-2491). Wydział V Gospodarki Miejskiej 1933-1934: projekty wodociągowe, spis nieruchomości, dzierżawy i sprzedaże placów, pozwolenia na budowę (sygn. 2492-2565). Wydział I Ogólny – Sekretariat 1935-1937 [1945-1949]: organizacja biur i przedsiębiorstw miejskich, sprawy osobowe, posiedzenia Zarządu, Rady Miejskiej i Miejskiej Rady Narodowej, skorowidz uchwał Rady Miejskiej (1917-1935), zatwierdzanie uchwał, finanse, sprawy sądowe, stypendia, szkoły, czytelnia i biblioteka, sprawy reprezentacyjne (sygn. 2566-2609). Referat II Opieki Społecznej 1935-1937: zaświadczenia rzemieślnicze, fundusz pracy, zapomogi stałe i doraźne, przytułek, opieka społeczna, ambulatorium i Stacja Opieki nad Matką i Dzieckiem, ceny, działalność Komisji Sanitarnej i Opieki Społecznej, przedszkola, aprowizacja miasta (sygn. 2610-2640). Referat Ewidencji i Kontroli Ruchu Ludności 1935-1937: zaświadczenia i wyciągi o zameldowaniu, dowody osobiste, sprawy poszukiwań osób, wybory do Sejmu i Senatu (sygn. 2641-2659). Referat Wojskowy 1935-1937: odroczenia i powołania do wojska, ochotnicy, inwalidzi wojenni, sprawy rezerwistów (sygn. 2660-2664). Wydział I Ogólno-Administracyjny 1938-1939: zbiórka pieniędzy na wojsko, sprawy członków Zarządu i Rady oraz pracowników miejskich, protokoły z posiedzeń Rady, opieka społeczna, sprawy sądowe, obchody rocznicy bitwy pod Grunwaldem, sprawa pomnika na grobie burmistrza L. Gołębiowskiego (sygn. 2665-2681). Wydział II Finansowo-Budżetowy 1933-1940: budżet i sprawozdania z jego wykonania, pożyczki, podatki, księgi główna (sygn. 2682-2710). Wydział III Gospodarki Miejskiej Referat Techniczno-Budowlany 1935-1937: protokoły Komisji Budowlanej, wykazy pracowników budowlanych, pozwolenia na budowę, budowa szkoły powszechnej na ul. Kaliskiej, parcelacje, plany pomiarowe, wodociągi (plany) i kanalizacja, projekty techniczne domów (sygn. 2711-2913). Referat Regulacyjno-Budowlany 1938-1939: plany pomiarowe, pozwolenia na budowę i ich kontrola, remonty obiektów (sygn. 2914-2995). Referat Gospodarczy 1935-1939: statystyka produkcji rolnej, protokoły Komisji Gospodarki Miejskiej, dzierżawy i sprzedaż gruntów, budowa muzeum, badania archeologiczne (sygn. 2996-3013). Referat Robót Publicznych 1938-1939: drogi i place publiczne, listy płacy robotników (sygn. 3014-3041). VI. Okres okupacji niemieckiej: Wydział I Ogólny 1939-1945: zarządzenia władz okupacyjnych, organizacja domu pracy dla Żydów, sprawy osobowe pracowników, elektryfikacja, sprawy emerytalne, wykazy poległych, grobownictwo, spis mieszkańców narodowości żydowskiej, wnioski o karty rozpoznawcze (sygn. 3042-3062). Wydział II Finansowy 1939-1945: budżety i plany finansowo-gospodarcze przedsiębiorstw, sprawozdania z wykonania budżetu, księgi kasowe (sygn. 3063-3086). Wydział III Gospodarki Miejskiej Referat Budowlany 1940-1944: ewidencja grobów, zniszczenia i straty wojenne, wodociągi i kanalizacje, regulacja Bzury, sprawy sądowe (sygn. 3087-3098). Referat Gospodarczy 1940-1944: statystyka przemysłowa, cegielnia miejska, sprawy obrony przeciwlotniczej, parcelacja i dzierżawy, konfiskata mienia żydowskiego, listy płacy pracowników miejskich, przebudowy, utrzymanie mostów (sygn. 3099-3151). Referat Kontyngentowy 1940-1941: zarządzenia władz, protokoły dostaw, sprawy straży ochotniczej, księgi biercze daniny od mieszkańców (sygn. 3152-3155, 4743-4770). VII. Okres Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej: Miejska Rada Narodowa 1945-1949: opinie o zachowaniu się podczas okupacji, sprawy Komisji Sanitarnej i Kontroli Społecznej (w tym protokoły), protokoły Prezydium i MRN, sprawy osobowe, Miejska Komisja Oszczędnościowa (sygn. 3156-3171). Wydział I Ogólno-Administracyjny Sekretariat 1945-1949: protokoły Zarządu i Komisji Rewizyjnej, wykazy pomników i tablic, pomiary miasta, uroczystości, sprawy nieruchomości poniemieckich i pożydowskich, statuty, regulaminy, instrukcje, statystyka ogólna, danina narodowa (sygn. 3172-3199). Referat Osobowy 1946-1948: wykazy pracowników, dane o pracownikach (sygn. 3197-3199). Referat Oświaty Kultury i Sztuki 1946-1948: portrety dostojników państwowych, tablice pamiątkowe, biblioteki (sygn. 3200-3202). Referat Opieki Społecznej 1945-1950: rejestracja więźniów zwolnionych z obozów, budowa pomnika wdzięczności, organizacja Komitetu Opiekuńczego, święta i uroczystości, pomoc zimowa, dożywianie dzieci, rejestracja Warszawian przybyłych po powstaniu, zakłady opiekuńcze własne i obce (sygn. 3203-3233). Referat Ewidencji i Ruchu Ludności 1945-1948: sprawy spisu ludności, elektryfikacja i telefonizacja (sygn. 3234-3235). Wydział II Finansowy 1945-1950: budżet i sprawozdania z jego wykonania (sygn. 3236-3253). Wydział III Gospodarki Miejskiej 1945-1948: przepisy i zarządzenia ogólne władz, wykazy rzemieślników, listy płacy pracowników miejskich (sygn. 3254-3260, 4771-4782). Komisja Mieszkaniowa 1945-1948: protokoły, przydział mieszkań, kontrole, odwołania (3261-3269). Akta osobowe pracowników Magistratu 1918-1929 (sygn. 3270-3345). Księgi meldunkowe domów 1920-1950 (sygn. 3346-4649). Oprac. Marek Wojtylak

sygnatura:

72/3927/0

archiwum:

Archiwum Państwowe w Warszawie

brak skanów/zdjęć

Akta miasta Łodzi

rok/lata:

1775-1945

opis:

Akta Urzędu Municypalnego i Magistratu z lat 1794-1875 (okres funkcjonowania kancelarii polskiej): Wydział Administracyjny – organizacja władz miejskich, opis historyczno-statystyczny, regulacja miasta, wytyczanie nowych dzielnic, podział na cyrkuły, sprawy o granice z właścicielami Bałut, rejestry pomiarowe, organizacja i działalność cechów, budowle miejskie, zagospodarowanie ulic, brukowanie i oświetlenie, regulacja rzek, budowa mostów i tam, eksploatacja lasów miejskich, sprawy finansowe miasta, wydatkowanie funduszów fabrycznych, pożyczki dla fabrykantów, akta ławnika fabrycznego w osadzie „Łódzka”, protokoły posiedzeń Rady Miejskiej z lat 1861-1869; Sekcja Fabryczna – wydzielenie terenów pod osadnictwo przemysłowe, założenie osad fabrycznych, budowa bielnika, folusza i przędzalni z funduszy rządowych, budowa fabryk prywatnych między innymi Ludwika Geyera, Traugotta Grohmana, Karola Scheiblera, kontrakty z osadnikami, pożyczki i ulgi dla nich, kontrola przywozu przędzy i produkcji, znaki fabryczne, dane statystyczne o produkcji włókienniczej, statystyka dotycząca ludności i gospodarki miasta oraz sąsiednich gmin; Wydział Policyjny – kontrola ludności, ruch ludności, zezwolenia na przyjazd cudzoziemców, wyjazdy za granicę, emigracja, kontrola paszportów, nadzór policyjny nad ludnością, przestępstwa, areszty i śledztwa, zwalczanie chorób zakaźnych, zezwolenia na otwarcie aptek, budowa szpitali, kontrola sanitarna miasta, organizacja służby lekarskiej, kontrola cen na targowiskach, paszporty na wyjazd za granicę, świadectwa przesiedleń, dzienniki korespondencyjne; Wydział Skarbowy – dochody i wydatki Kasy Miejskiej, dzierżawcy gruntów należących do miasta, czynsze i opłaty od mieszkańców, dochody skarbowe od cukru, soli, trunków i wyrobów tytoniowych, defraudacje skarbowe, licytacje i spadki, akta opieki nad małoletnimi i zabezpieczenie majątku po zmarłych rodzicach; Wydział Oświecenia – budowa kościołów i domów modlitwy, ustanowienie dozorów kościelnych i bożniczych, urządzanie cmentarzy, kontrola funduszów kościelnych, fundusze szkolne, rachunki kas szkolnych, budowa i stan szkół, szkoły w osadzie przemysłowej „Łódka” i szkoła Rzemieślniczo-Niedzielna; Wydział Służby Ogólnej – akta dotyczące obsadzania stanowisk burmistrzów, sekretarzy i urzędników, ustanowienie służby ogólnej, egzaminy na ławników i kasjerów, nominacje, deklaracje i odznaczenia, ogłaszanie przepisów prawnych, ekspedycja poczty, akta personalne urzędników i funkcjonariuszy; Wydział Wojskowy – utrzymanie gwardii narodowej i miejskiej, przemarsze wojsk, kwatery i furaż dla wojska, budowa koszar, pobór do wojska, spisy poborowych. Magistrat m. Łodzi z lat 1867-1914 (akta kancelarii rosyjskiej): Wydział Administracyjny, Oddział Administracyjny – organizacja i kompetencje władz oraz instytucji miejskich, rozporządzenia prezydenta i władz zwierzchnich, budżety miasta, dochody z eksploatacji majątku miejskiego i zakładów, podatki, budownictwo miejskie oraz prywatne, zabudowa placów i ulic, pomiary i plany miasta oraz ulic, budowa studni i wodociągów, kanalizacja miejska, oświetlenie miasta, eksploatacja lasów miejskich, utrzymanie parków, powstawanie spółek akcyjnych, zakładanie i utrzymanie szkół, teatry, kina,chóry i towarzystwa śpiewacze, sprawy wyznaniowe, akta personalne urzędników magistratu oraz ich pensji i emerytur; Oddział Oświaty – organizacja szkół i władz szkolnych, stan szkół elementarnych państwowych i prywatnych, średnich męskich państwowych żeńskich, szkół żydowskich, szkoły zawodowe, nauczyciele i ich uposażenia, fundusze szkolne, stypendia; Oddział Zdrowia – przepisy, zarządzenia, organizacja szpitali i innych placówek opieki zdrowotnej, zakładanie aptek, walka z chorobami zakaźnymi, stan sanitarny miasta, statystyka zachorowalności, personel służby zdrowia; Oddział Administracji i Gospodarki Miejskiej – uroczystości państwowe, wybory do Dumy, zarządzenia prezydenta w sprawie herbu, wydawnictwa urzędowe, organizacja magistratu, podatki miejskie, statystyka gospodarcza, ubezpieczenia od ognia, nadzór nad cechami rzemieślniczymi, statystyka przemysłowa, zaopatrzenie fabryk, oszacowanie majątku fabrykantów, wystawy przemysłowe, zbiórki pieniężne, zezwolenia na prowadzenie kantorów, nadzór nad instytucjami wyznaniowymi; Oddział Policyjny – organizacja władz policyjnych, przepisy dotyczące spraw bezpieczeństwa i porządku publicznego, zwalczanie przestępczości, włóczęgostwa i fałszerstw, kontrola ksiąg ludności, przesiedlenia w obrębie miasta, kontrola cudzoziemców, sprawy paszportowe, nadzór budowlany, kontrola placówek handlu, restauracji i szynków, sprawy porządkowo-sanitarne miasta, zwalczanie przestępstw pospolitych, utrzymanie aresztów i osób aresztowanych, poszukiwanie zbiegów i osób skazanych wyrokami sądowymi; Oddział Wojskowo-Kwaterunkowy – akta spraw dotyczących zakwaterowania i zaopatrzenia wojska; Oddział Wojskowo-Policyjny – sprawy ogólne i organizacyjne, statystyka mieszkańców, kontrola ruchu ludności, przesiedlenia, pobór rekruta, spisy poborowych, odroczenia od służby wojskowej, księgi ludności stałej i niestałej; Kasa Miejska. Zarząd Miejski z lat 1915-1939: Rada Miejska – stenograficzne protokoły posiedzeń, księgi uchwał Rady, akta powołania komisji radzieckich, protokoły zebrań komisji, zatwierdzanie statutów wydziałów, sprawy osobowe pracowników Zarządu; Wydział Prezydialny – protokoły posiedzeń Magistratu, przepisy prawne, regulaminy dotyczące organizacji Zarządu Miejskiego i wydziałów, sprawozdania z działalności wydziałów, kontakty z urzędami administracji państwowej, udział miasta w uroczystościach, obchodach, zjazdach i kongresach, protokoły, sprawozdania oraz rejestracja drobnego przemysłu i rzemiosła, sprawozdania wydziałów dla prasy, odpowiedzi i wyjaśnienia w związku z ukazującymi się artykułami, wycinki z gazet, zakresy czynności pracowników, statutu etatów i stanowisk służbowych, klasyfikacja pracowników, ruch służbowy, przepisy dyscyplinarne, pomoc lekarska, emerytury i ubezpieczenia, wybory do Rady Miejskiej, wybory do Sejmu i Senatu; Wydział Finansowy – organizacja Wydziału, przepisy biurowe, instrukcje kasowo-rachunkowe, budżety, sprawozdania finansowe, bilanse zamknięcia w instytucjach miejskich, rewizje, lustracje finansowe w wydziałach, pożyczki miejskie, listy gwarancyjne, prośby o zwolnienie od udziału w subskrypcjach, regulacja pożyczek przez banki; Wydział Podatkowy – organizacja wydziału, statuty podatków i opłat na rzecz miasta oraz państwowych, sprawozdania oddziałów, przejęcie części kompetencji wydziału przez władze skarbowe, wymiar podatków miejskich i państwowych, wykaz posesji wraz ze szkicami sytuacyjnymi i tytułami własności do celów podatkowych; Wydział Oświaty i Kultury (początkowo Wydział Szkolny), Oddział Oświaty – sprawy ogólne, skład, regulaminy, protokoły posiedzeń Wydziału, Rada Szkolna, komisje, sprawozdania, budżety Wydziału, wydatki szkół, kontakty z władzami szkolnymi, akta osobowe nauczycieli szkół miejskich, szkoły polskie, żydowskie, niemieckie powszechne, średnie miejskie, szkolne pracownie specjalistyczne, ambulatoria i pomoc lekarska dla uczniów, Opieka i Wychowanie – kolonie, wycieczki, orkiestry szkolne, Oddział Obowiązku Szkolnego – statut, sprawozdania Komisji Powszechnego Nauczania, przymus szkolny, frekwencja, kontrola szkół, szkoły miejskie powszechne i wieczorowe, kursy dla dorosłych, protokoły posiedzeń Komisji Kulturalno-Oświatowej, Oddział Kultury – komisje: Oświaty i Kultury, Biblioteczna, Miejska Biblioteka Publiczna, biblioteki terenowe, wypożyczanie, zasób, ruch książek i czytelników, protokoły posiedzeń Komisji Teatralnej, afisze, programy, frekwencja, Miejski Kinematograf Oświatowy – afisze, programy, koncerty, poranki muzyczne, muzea; Komitet Obywatelski Niesienia Pomocy Biednym – organizacja, protokoły i sprawozdania z działalności, funkcjonowanie Komitetu Tanich Kuchen, protokoły posiedzeń Delegacji i Komisji Wydziału; Wydział Opieki Społecznej – sprawozdania z działalności Komitetu Tanich Kuchen, Komitet Rozdziału Chleba i Mąki – organizacja, podział miasta na okręgi, ich likwidacja, budżet, zadłużenie, likwidacja Komitetu, dostawy mąki, wypiek i sprzedaż chleba, kontrola i ekspertyza jakości produkcji, Instytucje dobroczynne – składy zarządów, regulaminy, sprawozdania z działalności, prośby o dotacje, zawiadomienia o przyznanych dotacjach, pomoc dla więźniów, pomoc lekarska dla ubogich, pomoc prawna i pomoc dla bezrobotnych; Wydział Zdrowia Publicznego – rozporządzenia, przepisy wydziałowe i władz nadzorczych, protokoły posiedzeń i sprawozdania z działalności, budżety i sprawy osobowe, Oddział Szpitalnictwa – protokoły posiedzeń komisji lekarskiej, szpitale – statuty, sprawozdania, subsydia, ruch chorych, leczenie i żywienie, sanatoria, ambulatoria, zbiornia miejska i przytułki, Sekcja Walki z Gruźlicą – propaganda, organizacja dni gruźlicy, Oddział Sanitarny – uchwały, sprawozdania, zjazdy lekarzy, raporty z dokonanych inspekcji sanitarnych miasta, higiena, epidemie, komoro dezynfekcyjna, Oddział Weterynaryjny – rozporządzenia, sprawozdania statystyczne z zakresu chorób zwierzęcych i uboju; Wydział Techniczny, Oddział Ogólny – regulaminy i schematy organizacyjne, przepisy kancelaryjne, komisje Wydziału, przepisy budowlane, cenniki, nabywanie nieruchomości, wywłaszczenia, dzierżawy, odszkodowania, Oddziała Budowlany – plan zabudowy Łodzi i terenów podłódzkich, budowa kolonii mieszkaniowych, budowa placówek oświatowych, leczniczych, instytucji gospodarczych (rzeźni, stajni, garaży), gmachy miejskie – budowa, przebudowa, utrzymanie, budowa domów urzędniczych i robotniczych oraz baraków dla bezrobotnych; Oddział Drogowy – plany Łodzi i powiatów: łódzkiego, brzezińskiego, łęczyckiego, plan zabudowy okręgu łódzkiego, program robót, roboty publiczne i inwestycje, budowa i utrzymanie dróg, przebudowa ulic, konserwacja, pomiary ruchu drogowego, regulacja rzek, plany prac wodno-kanalizacyjnych, Oddział Regulacji – protokoły Komisji Planu i Regulacji, plany ogólne zabudowy Łodzi, plany szczegółowe dzielnic i obiektów, ulice – spisy, przemianowanie, oświetlenie, rozbudowa sieci tramwajowej, Oddział Pomiarów – granice miasta, plany zabudowy i regulacji, regulacja dzielnic, ulic, placów, dróg, szos, rzek, plany i szkice parków, boisk ogrodów, szpitali, kościołów, zakładów miejskich, podział nieruchomości, Inspekcja Budowlana – protokoły rozporządzenia, okólniki, sprawozdania, statystyka, Warsztaty Miejskie – cegielnie, budynki stanowiące własność Zarządu Miejskiego; Wydział Plantacji – delegacje Wydziału, organizacja, protokoły, sprawozdania z działalności, zadrzewienia miasta, ulic, parków, skwerów miejskich, zagospodarowanie obiektów sportowych, wystawy ogrodnicze i pokazy opieka nad grobami poległych w czasie I wojny światowej; Wydział Gospodarczy – przepisy dotyczące aprowizacji, cenniki na artykuły pierwszej potrzeby, kredyt aprowizacyjny dla miasta, wykazy tanich kuchen i przydzielonych im produktów, wykazy kooperatyw, statuty organizacyjne Wydziału i podległych przedsiębiorstw, lustracje wydziału, oczyszczanie miasta, nieruchomości miejskie – najem i dzierżawa; Wydział Statystyczny – organizacja Wydziału, kancelaria, zjazdy, wydawnictwa własne, meteorologia – notowania dzienne, demografia – spisy powszechne, ruch ludności, statystyka wydziałów Zarządu, statystyka nieszczęśliwych wypadków, samobójstw, alkoholizmu, więziennictwa, statystyka gospodarcza – płace, zatrudnienie, eksport tkanin, statystyka cen – artykułów powszechnego użytku, hurtowych artykułów spożywczych, hurtowych w innych miastach Polski, ceny detaliczne i targowe odzieży oraz obuwia, budżety rodzin, sprawozdania dla GUS o cenach i kosztach utrzymania, obszar miasta i inkorporacje, kwestionariusze rodzin spisu ludności z 1918 r.; Wydział Ewidencji Ludności – regulamin biura, przepisy meldunkowe, sprawozdania Biura Adresowego i Biura Ksiąg Ludności Stałej, statystyka ruchu cudzoziemców, ruch ludności polskiej w Łodzi; Urząd Stanu Cywilnego – organizacja, sprawozdania, komisja do spraw ustalania wieku, sekty chrześcijańskie i zmiana wyznania, bezwyznaniowi; Urząd Rozjemczy ds. Najmu – protokoły posiedzeń, sprawy sporne pomiędzy lokatorami i właścicielami domów; Urząd Mieszkaniowy – sprawozdania z działalności, sprawy personalne; Urząd Zasiłkowy – instrukcje dotyczące wypłaty zasiłków, opinie, biuletyny, budżet, statystyka wpływów i wypłat zasiłków; Wydział Przedsiębiorstw i Aprowizacji – protokoły delegacji Wydziału, statuty i przepisy organizacyjne, organizacja nowych przedsiębiorstw, projekty budowy kolei Łódź-Rokiciny-Tomaszów, unowocześnienie rzeźni miejskiej, gazownia, elektrownia, oświetlenie ulic, budowa stacji autobusowych i benzynowych, Łódzkie Towarzystwo Elektryczne – statut, sprawozdania, taryfy, tramwaje miejskie i podmiejskie, koncesje statut sprawozdania, budżety, oczyszczanie miasta, targowiska, Oddział Aprowizacji – organizacja, statystyka ludności miasta i gmin podłódzkich, organizacja aprowizacji dla ludności Łodzi w 1939 r.; Wydział Przemysłowy – przejęcie funkcji władzy przemysłowej I instancji od Komisarza Rządu na m. Łódź, organizacja i sprawozdania z działalności, cechy – ankiety rzemieślnicze, rejestr cechów, legalizacja statutów, protokoły zebrań wyborczych, rejestry i skorowidze zakładów przemysłowych i handlowych; Wydział Prawny – spory o wynagrodzenie za pracę, upadłości przedsiębiorstw oraz czynsze i związane z tym eksmisje; Wydział Kontroli – powołanie Wydziału, udział w komisjach miejskich, usprawnienia gospodarki miejskiej, protokoły kontroli ogólnej, lustracja wydziałów i instytucji miejskich, budżety Zarządu, wydziałów i instytucji, Komisja Rewizyjna Rady Przybocznej – powołanie, sprawozdania z działalności. Zarząd Miejski w Łodzi (Stadtverwaltung Litzmannstadt) 1939-1945. Zarząd Ogólny (Allgemeine Verwaltung). W jego skład wchodziły następujące wydziały: Główny i Organizacyjny (Haupt und Organisationsamt) – okólniki nadburmistrza dotyczące spraw wewnętrznych Zarządu, sprawozdania wydziałów i przedsiębiorstw, budżety, sprawozdania komisarza miasta, prywatne prośby Niemców do nadburmistrza, protokoły posiedzeń decernentów, korespondencja burmistrza z prezesem rejencji, burmistrzami innych miast i władzami partyjnymi. Wydział Personalny (Personalamt) –organizacja Wydziału, przepisy dotyczące uposażeń zatrudnionych pracowników, wykazy zatrudnionych według narodowości i wydziałów, wykazy pracowników wcielonych do wojska, do „Volkssturmu” i do obrony przeciwlotniczej. Wydział Prawny (Rechtsamt) – akta procesowe o czynsze, dzierżawy, ujednolicenie umów, podania, informacje o odszkodowaniach dla volksdeutschów za szkody wojenne i „terror polski”. Wydział Statystyczny (Statistiches Amt) – organizacja Wydziału, publikacje danych statystycznych, statystyka ludności, ruch naturalny ludności w dzielnicach, wyniki spisu ludności w 1940 r.; statystyka cen artykułów żywnościowych, odzieżowych, gospodarstwa domowego, budżety rodzinne; statystyka gospodarcza – wykazy fabryk, zestawienia zakładów rzemieślniczych, przedsiębiorstwa miejskie, rzeźnia, kanalizacja i wodociągi, tramwaje, oczyszczanie miasta; placówki oświaty i kultury – szkoły, biblioteki, teatry, muzea, hale sportowe; szpitale – ruch chorych, personel lekarski; opieka społeczna nad dziećmi i młodzieżą; rolnictwo – wykazy zasiewów, zwierząt gospodarskich, spis rolny z 1942 r.; meteorologia – dzienne zestawienia temperatur, wilgotności, wiatru; Zarząd Getta (Gettoverwaltung) – utworzenie getta, statystyka ruchu ludności, zaopatrzenie w żywność, leki i opał oraz rozdzia

sygnatura:

39/221/0

archiwum:

Archiwum Państwowe w Łodzi

Akta miasta Łodzi

Liczba skanów: 1898010

Nie możesz znaleźć szukanego materiału? Spróbuj wyszukać za pomocą wyszukiwarki zaawansowanej Może warto przejrzeć konkretne archiwa:
Możesz też przeglądać kolekcje Jeśli cały czas nie możesz znaleźć interesującego cię materiału zobacz Jak szukać