Fonds number Name of the fonds Date from Date to
Showing 81 to 100 of 2,240 entries.
Fonds number Name of the fonds Border dates Number of
files
Number of scans Unroll
all
69/82/0 Wydział Powiatowy w Toruniu [1837] 1872-1920 901 0 Unroll
I. Organizacja powiatu, sprawy samorządowe, finanse 1. Granice (1-6) 2. Ustrój (7-11) 3. Zmiany terytorialne wójtostw (12-92) 4. Sprawy administracyjne, budżety (93-104) 5. Pożyczki, podatki, sprawy finansowe (105-141) 6. Wybory, sprawy samorządowe (142-170) 7. Sprawy personalne (171-192) 8. Lokal i jego wyposażenie (193-201) 9. Kasa Państwowa (202-220) II. Rolnictwo, sprawy komunalne i osiedleńcze 1. Rolnictwo, sprawy weterynaryjne (221-227) 2. Melioracje, urządzenia wodne (228-271) 3. Sprawy komunalne (272-411) 4. Podziały dóbr (412-424) 5. Sprawy osiedleńcze (425-521) III. Oświata, kościoły, opieka społeczna, przemysł 1. Szkoły, biblioteki, muzea (522-528) 2. Kościoły (528-533) 3. Cmentarze (534-573) 4. Sprawy medyczne (574-591) 5. Opieka społeczna (592-604) 6. Sprawy stanu cywilnego (605-626) 7. Organizacje społeczne i gospodarcze (627-632) 8 Budownictwo, przemysł, handel, rzemiosło (633-662) IV. Komunikacja 1. Drogi i szosy (663-842) 2. Mosty (843-852) 3. Kolejnictwo, tramwaje (853-886) Number of files901
69/83/0 Starostwo Powiatowe w Toruniu [1848] 1920-1939 1751 0 Unroll
Stan oraz stopień zachowania akt zespołu pozwalają na odtworzenie organizacji oraz działalności Aktotwórcy w niemalże całym okresie jego funkcjonowania w latach 1920-1939. Z akt Starostwa Powiatowego w Toruniu wyłania się obraz miasta Torunia i powiatu toruńskiego w okresie dwudziestolecia międzywojennego, ukazując zarówno życie i problemy społeczne, odtwarzając panujące stosunki i zagadnienia polityczne, gospodarcze i kulturalne. Najwartościowsze akta Referatu Bezpieczeństwa Publicznego stanowią drugą pod względem ilości jednostek serię omawianego zespołu. Zawiera on niezwykle interesujące materiały obrazujące działalność partii politycznych oraz różnego rodzaju organizacji, stowarzyszeń i związków zawodowych na terenie powiatu toruńskiego. Odzwierciedlają one znaczny stopień ingerencji państwa w zorganizowane kręgi jego obywateli. Niezwykłą wartość informacyjną niosą materiały związane z przestępczością polityczną i osobami politycznie podejrzanymi oraz oskarżanymi o szpiegostwo oraz działalnością nielegalnych partii politycznych i prowadzoną działalnością antypaństwową. Ogromną wartość mają także akta związane ze statystyką polityczną i statystyką narodowościową ludności powiatu, w tym duża grupa akt dotyczących spraw mniejszości niemieckiej, a także materiały dotyczące wyborów do rad miejskich i gminnych oraz liczna grupa akt dotyczących optantów i cudzoziemców z terenu powiatu. Odrębną grupę akt stanowią sprawozdania o stanie bezpieczeństwa publicznego (dotyczące m.in. ruchu politycznego, społecznego i mniejszości narodowych, z ruchu wywrotowego, zawodowego) z terenu powiatu wysyłane co miesiąc przez Starostę powiatu toruńskiego do Wojewody Pomorskiego, kwartalne sprawozdania z życia polskich związków i stowarzyszeń oraz jednostkowe sprawozdania sytuacyjne z rejonu posterunków Policji Państwowej i Powiatowego Komisariatu Policji Państwowej do Starosty. Wyjątkową wartość stanowi grupa akt dotycząca zgromadzeń publicznych, wieców, publicznych uroczystości oraz strajków i demonstracji mających miejsce na terenie powiatu w latach 1920-1939. Ze względu na zakres kompetencji omawianego referatu występują w nim także materiały związane z ewidencją i nadzorem nad prasą oraz zajęciami czasopism i wydawnictw książkowych, a także sprawy Policji Państwowej (w tym dyslokacja posterunków, sprawy lokalowe i personalne) oraz służby bezpieczeństwa i straży pożarnej na terenie powiatu. W najmniejszym stopniu reprezentowane są tu akta związane ze środkami łączności i komunikacji, rajdów motocyklowych i wyścigów kolarskich i materiały dotyczące ochrony granic i przejść granicznych. Referat Bezpieczeństwa Publicznego utworzony został w 1931r., w związku z czym w aktach tej serii znajdują się materiały działających wcześniej komórek Starostwa od których Referat przejął kompetencje, tj. Dział I Polityczny 1926-1927, Dział II Polityczny 1928 r. i Referat II Polityczny (1929-1930). Oprócz akt wymienionych komórek, znaleźć można tu również akta Działu III Administracyjnego (1928 r.) i Referatu III Administracyjnego (1929-30 r.). Największą serię omawianego zespołu archiwalnego stanowią akta utworzonego w roku 1934 Referatu Rolnictwa i Reform Rolnych, w którym przeważają akta OUZ w Poznaniu i Grudziądzu przejęte i kontynuowane przez Starostwo do 1939 roku. Składają się na nie w większości materiały związane z procesem przewłaszczeń nieruchomości i przebiegiem parcelacji rządowej i prywatnej na terenie podległym Starostwu Powiatowemu i Komisarzowi Ziemskiemu w Toruniu. Ponadto w aktach tego referatu zachowały się akta dotyczące wyłączeń z obrotu parcelacyjnego oraz przymusowego wykupu na cele reformy rolnej, sprawy osad rentowych, kolonizacyjnych i anulacyjnych na terenie powiatu, sprawy drobnej dzierżawy i pomocy kredytowej dla nabywców działek. Szczątkowo zachowały się sprawy dotyczące wytwórczości zwierzęcej i hodowli zwierząt, wytwórczości roślinnej oraz wynikające z przepisów o zwalczaniu chorób roślin, a także materiały dotyczące współdziałania organizacji rolniczych. W zachowanych aktach Referatu Ogólnego znaleźć można nie tylko materiały odzwierciedlające sprawy reprezentacyjne Starosty oraz wynikających z jego stosunków do władz niezespolonych, ale również akta dotyczące odznaczeń i prowadzonych akcji społecznych, opinie o kandydatach na stanowiska urzędowe oraz niezwykle cenne akta dotyczące wyborów do Sejmu i Senatu wraz ze spisami wyborców. Z uwagi na układ nadany aktom Starostwa podczas opracowania, wśród dokumentacji wytworzonej przez powyższe dwa referaty znajdują się również jednostki wytworzone wcześniej przez nieistniejące już działy Starostwa tj.: Dział V Prezydialno-Gospodarczy /1927 r./, Dział I Prezydialno-Gospodarczy /1928 r./, Referat I Prezydialno-Gospodarczy /l. 1929-1930/ i Referat I Ogólny /1931 r./. Licznie zachowane akta Referatu Administracyjno-Prawnego odzwierciedlają jego rozbudowane kompetencje. Znajduje się tutaj niezwykle cenna i duża grupa akt dotyczących poświadczenia, uznania, nadawania i pozbawiania lub zrzekania się obywatelstwa polskiego. W dokumentacji tegoż referatu znajdują się również materiały dotyczące statystyki ludnościowej i wyznaniowej powiatu toruńskiego (spisy ludności, wykazy miejscowości) oraz spraw wyznaniowych. Nielicznie zachowały się akta dotyczące spraw szkolnych, dotyczących kultury i sztuki oraz związanych z wywłaszczeniami do celów infrastrukturalnych. Pojedynczo zachowały się akta dotyczące spraw meldunkowych (pobytu na terenie powiatu) i paszportowych oraz ewidencji kin oraz filmów w nich wyświetlanych, a także spraw pojazdów mechanicznych. W aktach tegoż Referatu znajdują się materiały, które zostały wytworzone przez następujące komórki Starostwa: Dział I (1920-1926), Dział I Polityczny (1927 r.), Dział III Administracyjny (1928 r.), Referat II Polityczny (1929 r.), Referat III Administracyjny (1929-30 r.), III Referat Administracyjno-Prawny (1931 r.). W aktach Referatu Organizacyjnego (w którym znajdują się również akta wytworzone wcześniej w Dziale I Starostwa /1920-1926/, Dziale V Prezydialno-Gospodarczym /1927 r./, Dziale I Prezydialno-Gospodarczym /1928 r./ i Referacie I Prezydialno-Gospodarczym /1929-30 r./) przeważają materiały ilustrujące organizację wewnętrzną urzędu i zasady urzędowania, akta dotyczące spraw osobowych urzędników Starostwa, ich uposażenia i szkolenia, a także organizacji biurowo-kancelaryjnej wraz z archiwum Starostwa i jego biblioteką. Znajdują się tutaj również akta związane z pełnionym przez Starostwo nadzorem nad urzędowaniem podległych urzędów, organów państwowych i samorządowych (w tym np. lustracje gospodarki miasta Chełmży czy spisy sołtysów i radnych gromadzkich), jednostki dotyczące zjazdów starościńskich oraz akta związane z podziałem administracyjnym powiatu na gminy i gromady. Sprawy budżetowe reprezentuje tylko jedna zachowana jednostka z lat 1926-1927. Dużą serię akt Referatu Administracyjno-Gospodarczego reprezentują głównie akta dotyczące spraw przemysłowych i handlu. Zawierają one projekty budowy i urządzenia zakładów przemysłowych, materiały dotyczące nadawania koncesji i zgód na prowadzenie działalności, zwalczania nielegalnie prowadzonej działalności, a także ewidencję przemysłową, w tym rejestry zakładów, statystykę stanu zatrudnienia oraz sprawozdawczość o zakładach przemysłowych. Znajdują się tutaj również akta dotyczące cechów (m.in. protokoły z zebrań i statuty cechowe), targów i jarmarków na terenie powiatu oraz liczne materiały statystyczne związane z produkcją rolną z terenu powiatu toruńskiego. Odrębną grupę stanowią akta dotyczące cen i czuwania nad zaopatrzeniem ludności w artykuły pierwszej potrzeby, jednostki związane z łowiectwem (m.in. spółki i obwody łowieckie) oraz rybołówstwem. Fragmentarycznie zachowały się natomiast materiały dotyczące kotłów parowych i okręgów kominiarskich oraz elektryfikacji powiatu. W związku ze zmianami kompetencji między poszczególnymi działami Starostwa, w aktach tegoż referatu – z uwagi na przyjęty układ akt – znajdują się akta Działu V Prezydialno-Gospodarczego (1927 r.), Działu V Przemysłowego (1928) oraz Referatu V Przemysłowego (1929 -1930 r.). Akta Referatu Wodnego zawierają materiały związane z uprawnieniami wodnymi i rybackimi, spółkami wodnymi i melioracyjnymi, żeglugą śródlądową, młynami wodnymi i związkami wałowymi. Znajdują się tu akta wytworzone przez wcześniej działające komórki Starostwa, tj. akta Działu II (1920-1926 r.), Dział II Administracyjny (1927), Działu VII Melioracyjno-Wodnego (1928 r.) oraz Referatu VII Melioracyjno-Wodnego (1929-1930 r.). Z działalności Referatu Wojskowo-Mobilizacyjnego zachowały się materiały stanowiące ogromne źródło wiedzy do badań genealogicznych w postaci list poborowych urodzonych w latach 1880-1913 na terenie powiatu, zawierających prócz podstawowych danych, również informacje dotyczące narodowości poborowych. Prócz tego znajdują się tutaj akta dotyczące spraw mobilizacyjnych, dezercji i uchylania się od poboru, dotyczące działalności stowarzyszeń i związków przysposobienia wojskowego i wychowania fizycznego oraz obrony przeciwlotniczo-gazowej. W aktach tegoż referatu znajdują się jednostki wytworzone przez Dział III Mobilizacyjno-Wojskowy (1927), Dział IV Mobilizacyjno-Wojskowy (1928 r.), Referat IV Wojskowy (1929-30), Referat VII Wojskowo-Mobilizacyjny (1931-34 r.) oraz Referat IX Sanitarny (w 1929 prowadził sprawy wychowania fizycznego i przysposobienia wojskowego, które później przejął referat wojskowy). W niewielkiej grupie akt Referatu Opieki Społecznej zachowały się m.in. materiały dotyczące państwowej opieki społecznej, tj. zakładów i ośrodków opiekuńczo-wychowawczych, organizacji i stowarzyszeń sprawujących opiekę społeczną, sprawy inwalidów, kas chorych i kas pośmiertnych. Ponadto znaleźć tu można akta dotyczące pomocy bezrobotnym, emigrantom i reemigrantom, zwalczania żebractwa, włóczęgostwa, nierządu i sutenerstwa oraz (szczątkowo) policji obyczajowej. Sprawy prowadzone przez Referat Opieki Społecznej wcześniej przynależały do Działu IV Ubezpieczeń Społecznych (1927 r.), Działu VII Ubezpieczeń Społecznych (1928 r.), Referatu VIII Ubezpieczeń Społecznych (1929-1930 r.) oraz Referatu IX Opieki Społecznej (1931 r.), w związku z czym akta wytworzone przez wymienione komórki znajdują się w tej serii akt zespołu. Ponadto, znajdują się tu również szczątkowo zachowane akta Referatu Inwalidów Wojennych. W podobnej wielkościowo serii akt Referatu Zdrowia znajdują się wartościowe informacyjnie materiały dotyczące personelu lekarskiego i położnych, zakładów leczniczych, uzdrowisk i letnisk. Ponadto zachowały się akta związane m.in. z aptekami i drogeriami, walką z chorobami zakaźnymi i społecznymi oraz materiały statystyczne z zakresu spraw sanitarnych. Fragmentarycznie zachowały się materiały dotyczące lustracji sanitarno-porządkowych i higieny szkolnej, stanu sanitarnego osiedli oraz nadzorem sanitarnym nad zakładami przemysłowymi. Wśród dokumentacji wytworzonej przez powyższy referat znajdują się również akta wytworzone przez wcześniejsze działy Starostwa tj. Dział V (1921 r.), Dział III (1922-1925 r.), Dział III Administracyjnego (1928 r.), Dział IX Sanitarnego (1928 r.), Referat IX Sanitarny (1929-30 r.) i Referatu X Sanitarny (1931 r.). Referat Weterynaryjny reprezentuje jedynie 9 jednostek archiwalnych (z lat 1920-1934) dotyczących powiatowych lekarzy weterynarii, zwalczania wścieklizny i innych chorób zwierząt, dotyczących stanu liczebnego i hodowli zwierząt domowych, dozoru weterynaryjnego na targach i jarmarkach zwierzęcych oraz nad rzeźniami i miejscami uboju. Z Referatu Ochrony Lasów zachowały się tylko szczątki produkcji aktowej dotyczące gospodarki leśnej, materiały dotyczące lasów prywatnych i ochronnych, dóbr państwowych i domen oraz zalesiania nieużytków. Znajdują się tu akta wytworzone przez wcześniej działające: Dział II Administracyjny (1927 r.), Dział VI Ochrony lasów prywatnych i rolnictwa (1928-1929 r.), Referat VI Ochrony lasów prywatnych i rolnictwa (1930 r.) i Referat XII Ochrony Lasów (1931 r.). Ostatnią, najmniejszą serię akt omawianego zespołu stanowią akta Referatu Budowlanego, na który składają się jednostki archiwalne dotyczące remontu plebanii w Pluskowęsach i rozbudowy kościoła w Grabiu, plany techniczne budynku technika wodnego w Borównie, materiały dotyczące gruntów państwowych w Chełmnie oraz jednostka dotycząca policji budowlanej. Dokumentację wytworzoną przez Starostwo Powiatowe w Toruniu z lat [1848] 1920-1939 znaleźć można również w aktach zespołu nr 91: Starostwo Grodzkie w Toruniu i zespole nr 84: Wydział Powiatowy w Toruniu z lat [1874] 1920-1939 (z uwagi na wspólna Kancelarię tychże Urzędów) oraz zespole nr 805: Starostwo Powiatowe w Brodnicy z lat 1920-1939 (akta Referatu Budowlanego). Stan zachowania omawianego zespołu oblicza się w przybliżeniu na ok. 70 %. Niemal całkowicie nie zachowała się dokumentacja wytworzona przez Referat Karny (Administracyjno-Karny) z lat 1929-1939 oraz akta Referatu Inwalidów Wojennych z l. 1931-1939. Nie udało się ustalić co stało się z powyższą dokumentacją lub gdzie może być przechowywana. Analiza spisu akt przekazanych do archiwum Starostwa w latach 1920-1936 wskazuje na istnienie braków dokumentacji wytworzonej przez niemalże wszystkie komórki Starostwa . W dużej mierze zachowały się oryginalne obwoluty założone przez Starostwo. Z kolei większość akt Referatu Rolnictwa i Reform Rolnych stanowią oryginalne poszyty OUZ w Poznaniu i Grudziądzu. W zespole przeważają rękopisy i maszynopisy, rzadziej wypełnione ręcznie formularze oraz druki. Zasięg terytorialny akt zespołu stanowi zasadniczo miasto Toruń oraz powiat toruński w jego ówczesnych granicach. Poza teren powiatu wykracza 39 jednostek archiwalnych dotyczących parcelacji i przewłaszczeń poszczególnych nieruchomości z części powiatu chełmińskiego, która w czerwcu 1934 została włączona do powiatu toruńskiego oraz z pozostałej części powiatu chełmińskiego, który Referat Rolnictwa i Reform Rolnych w Starostwie Powiatowym w Toruniu objął swoim zasięgiem na podstawie reorganizacji referatów z zakresu administracji rolnictwa z 10 lutego 1938 r Number of files1752
69/84/0 Wydział Powiatowy w Toruniu [1874] 1920-1939 126 0 Unroll
I. Referat Ogólno-Administracyjny 1. Sprawy ogólne Wydziału Powiatowego (1-27) 2. Wybory do Rady Powiatowej (28-33) 3. Posiedzenia Rady Powiatowej (34-36) 4. Wybory do Sejmików Powiatowych (37-48) 5. Sprawy personalne Sejmików Powiatowych (49-52) 6. Materiały z posiedzeń Sejmików Powiatowych (53-60) 7. Sprawy administracyjne Wydziału Powiatowego (61-70) 8. Członkostwo powiatu (71-96) 9. Statystyka (97-103) 10. Zadłużenie powiatu (104-133) 11. Przewłaszczenia i kupno własności (134-152) 12. Sprawy rolne i weterynaryjne (153-169) 13. Przemysł, rzemiosło, handel (170-198) 14. Kultura, oświata i uroczystości (199-218) 15. Sprawy szkolne (219-237) 16. Sprawy obywatelstwa i emigracji (238-242) 17. Straże pożarne (243-258) 18. Policja Państwowa (259) 19. Państwowy Urząd Budowlany (260) 20. Powiatowa Kasa Komunalna i Powiatowa Kasa Oszczędnościowa (261-263) 21. Ubezpieczenia Społeczne (264-267) II. Inspektorat Samorządowy 1. Sprawy ogólne (268-277) 2. Podział administracyjno-terytorialny gmin (278-293) 3. Nominacja wójtów, funkcjonariuszy wójt. (294-301) 4. Działalność wójtów (302-310) 5. Sprawy budżetowe (311-319) 6. Lustracje i zarządzenia polustracyjne (320-326) 7. Wybory i zatwierdzenie członków zarządów gmin wiejskich (327-390) 8. Urzędnicy gmin wiejskich (391-513) 9. Działalność gmin wiejskich (514-599) 10. Sprawy budżetowe (600-720) 11. Rozrachunki między gminami (721-740) 12. Lustracja gmin wiejskich i zarządz.polustr. (741-758) 13. Nominacje przełożonych dworskich (759-760) 14. Sprawy obszarów dworskich (761-828) 15. Statystyka USC (829-831) 16. Zwiazki międzykomunalne (832-843) 17. Działalność miast Chełmna i Podgórz (844-879) 18. Spisy mieszkańców (879a-879p) III. Referat Opieki Społecznej 1. Sprawy ogólne (880-884) 2. Sprawy opiekunów społecznych (885-888) 3. Pośrednictwo pracy (889-898) 4. Fundusz bezrobocia (899-911) 5. Szpitale powiatowe (912-925) 6. Umysłowo chorzy (926-927) 7. Sierocińce i zakłady opieki zamkniętej (928-932) 8. Zwalczanie chorób zakaźnych (933) 9. Położnictwo (934-935) 10. Pomoc i subwencje na cele społeczne i kulturalne oraz organizacji (936-946) 11. Komitety (947-948) IV. Referat Drogowy 1. Sprawy ogólne (949-951) 2. Budowa i konserwacja dróg (952-993) 3. Budowa mostów i przepustów kolejowych (994-1008) 4. Sprawy melioracyjne (1009-1011) 5. Zalesienie nieużytków (1012-1013) 6. Szkółki drzew i zadrzewianie dróg (1014-1023) 7. Związki Drogowe (1023-1033) V. Referat Budowlany 1. Sprawozdanie statystyczne (1034) 2. Elektryfikacja powiatu (1035-1039) 3. Związek Elektryfikacyjny Chełmno-Świecie-Toruń (1040-1046) 4. Plany budowlane (1047-1048) VI. Referat Podatkowy 1. Ogólne sprawy podatkowe (1049-1069) 2. Statuty podatkowe (1070-1078) 3. Podatki gminne (1079-1101) VII. Rachuba 1. Sprawy budżetowe (1102-1114) 2. Bilanse i sprawozdania rachunkowe Akta osobowe (1-64) Number of files1383
69/85/0 Starostwo Powiatowe w Toruniu 1939-1945 0 0 Unroll
1. Wykaz akt (1) 2. Sprawozdania sytuacyjne i szczegółowe (2-5) a. sprawozdania sytuacyjne przesyłane prezydentowi Rejencji Bydgoskiej przez landrata, b. sprawozdania szczegółowe nadsyłane landratowi przez posterunki żandarmerii i urzędy powiatowe, c. sprawozdania dotyczące zatrudnienia. 3. Polskie gospodarstwa przeznaczone dla Niemców z Besarabii (6) 4. Wnioski o przyznanie odznaczeń wojennych (7). Number of files7
69/86/0 Starostwo Powiatowe w Wąbrzeźnie [1828] 1887-1920 0 0 Unroll
1. Sprawy wyborcze i samorzadowe (1-4); 2. Sprawy urzędów niezespolonych (5-6); 3. Prasa, fundacje (7-9); 4. Żandarmeria, więzienia (10-19); 5. Sprawy wojskowe i graniczne (20-26); 6. Sprawy emigracyjne i meldunkowe (27-29); 7. Organizacje niemieckie (30-38); 8. Niemieckie zwiazki branżowe (39-68); 9. Polskie organizacje społeczne i gospodarcze (69-91); 10. Polskie organizacje kobiece (92-95); 11. Sprawy komunalne (96-174); 12. Sprawy weterynaryjne (175-176); 13. Ubezpieczenia społeczne (177-182); 14. Rzemiosło (183-204); 15. Gospody (205-206); 16. Kolejnictwo (207-209); 17. Szkoły (210-219); 18. Kościoły (220-222). Number of files226
69/87/0 Wydział Powiatowy w Wąbrzeźnie [1843] 1887-1920 [1926] 0 0 Unroll
I. Administracja samorządowa powiatu (1-48); 1. Sprawy ogólne samorządu powiatowego (1-6); 2. Sejmik powiatowy: wybory i uchwały (7-15); 3. Podatki, kasy oszczędności i finanse (16-33); 4. Majątek powiatowy (34-47); 5. Sprawy personalne (48); II. Administracja wójtostw (obwodów urzędowych) (49-75); III. Sprawy komunalne (76-201); IV. Urzędy stanu cywilnego i sądy rozjemcze (202-231); V. Opieka socjalna i przemysł (232-259); 1. Opieka społeczna (232-238); 2. Organizacja społeczna i gospodarcza (239-244); 3. Przemysł i handel (245-257); 4. Kolejnictwo (258-259). Number of files259
69/88/0 Starostwo Powiatowe w Wąbrzeźnie [1876-1919] 1920-1939 2 0 Unroll
I. Sprawy ogólne Starostwa (1-41) II. Sprawy rolne 1. Parcelacja i przewłaszczenia (42-49) 2. Zezwolenia na obciążenia nieruchomości ziemskich (50-56) 3. Ulgi w spłacie rent i pozyczek (57-60) 4. Wyłączenia (61-75) 5. Przymusowy wykup, przetarg i licytacja (76-80) 6. Parcelacja majatków (81-122) 7. Osady (123-336) 8. Osady anulacyjne i likwidacyjne (337-461) Number of files477
69/89/0 Wydział Powiatowy w Wąbrzeźnie 1920-1939 0 0 Unroll
Zachowane akta Wydziału Powiatowego w Wąbrzeznie obrazują działalność władz samorządowych na terenie Wąbrzezna i powiatu wąbrzeskiego w okresie 20-lecia międzywojennego. Sprawy organizacji Biura Wydziału Powiatowego i zakres kompetencji poszczególnych referatów przedstawia jedynie Instrukcja z 1928r. Skład osobowy Wydziału i Sejmiku Powiatowego obrazują fragmentaryczne wykazy członków. Budżety Powiatowego Związku Samorządowego zawierają różnorodne dane mówiące o majątku i przedsiębiorstwach komunalnych, o spłacie długów, o drogach i placach publicznych, o oświacie, kulturze i sztuce, zdrowiu publicznym, opiece społecznej, o popieraniu rolnictwa, przemysłu i handlu. Ponadto zachowały się budżety administracyjne przedsiębiorstw komunalnych, roczne sprawozdania rachunkowe miast wchodzących w skład pow. wąbrzeskiego /Wąbrzezno, Golub, Kowalewo/ oraz statuty przedsiębiorstw i instytucji podlegających temu Urzędowi: - m.in.. szkół, gazowni, wodociągów, rzezni, kolei powiatowej itp. Oddzielną grupę materiałową stanowią akta traktujące o administracji gmin i obszarów dworskich podległych Wydziałowi Powiatowemu. W materiałach tych znajdzie badacz szczegółowe dane dotyczące wyborów do rad gminnych, ponadto spraw administracyjno-spornych przeciwko sołtysom i protokoły zdawczo-odbiorcze urzędów sołeckich. Ciekawy niewątpliwie materiał stanowią zachowane protokoły z lustracji i kontroli poszczególnych sołectw i gmin. Nieliczne fragmenty akt dotyczą ponadto takich problemów jak: zdrowie publiczne, szkolnictwo, ochrona zabytków itd. Cały zespół został podzielony na następujace referaty: I. Referat Prezydialno-Gospodarczy (1-17) II. Referat Administracji Gmin (18-275) 1. Miasto Golub (18-34b) 2. Miasto Kowalewo (35-69) 3. Miasto Wąbrzeźno (70-112) 4. Gminy wiejskie (113-258) 5. Obszary dworskie (259-275) Akta osobowe (1-28). Number of files277
69/90/0 Starostwo Powiatowe w Wąbrzeźnie 1939-1944 0 0 Unroll
1. Zarząd ogólny (1-7) a. sprawy administracyjne (1-3) b. sprawy personalne (4-7) 2. Nadzór policyjny i wojskowy (8-21) a. cudzoziemcy (8) b. kart ewidencyjne mężczyzn podlegających obowiązkowi służby wojskowej (9-21) 3. Finanse (22-23) 4. Opieka społeczna (24-26) 5. Nauka i kultura (27-28) 6. Gospodarka i praca (29-31) 7. Budownictwo (32-33) Number of files33
69/91/0 Starostwo Grodzkie w Toruniu 1930-1939 188 0 Unroll
1. Sprawy wewnętrzne Starostwa (1-2) 2. Wybory, święta państwowe, wizyty (3-15) 3. Zjazdy, narady (16-20) 4. Opinie personalne o pracownikach państwowych (21-25) 5. Sprawy partii i organizacji politycznych (26-31) 6. Sprawozdanie sytuacyjne (32-43) 7. Stowarzyszenia, organizacje - nadzór starosty (44-65) 8. Sprawy wyznaniowe, związki zawodowe (66-78) 9. Działalność Policji Państwowej, niepokoje społ. (79-96) 10. Mniejszości narodowei ich oranizacje (97-139) 11. Sprawy obcokrajowców (pobyt, wizowanie) (140-159) 12. Nadzór nad prasą, cenzura prasowa (160-171) 13. Przedstawienia, widowiska, kinomatografia (172-182) 14. Sprawy porządkowe, opieka społeczna, bezrobocie (183-188) Number of files201
69/92/0 Akta miasta Chełmna 1480-1944 0 0 Unroll
I. OKRES STAROPOLSKI 1480-1772 (1807) 1.Księgi ławnicze, kopiariusze (1-8) 2. Księgi rachunkowe ( 9-91) II. OKRES PRUSKI 1773-1920 Spawy ogólne i administracyjne 1. Sprawy samorządowe, wybory członków magistratu (92-97) 2. Księgi obywateli (98-110) 3. Nadania obywatelstwa i prawa swojszczyzny (111-317) 4. Akta peronalne pracowników urzędu,sprawy archiwum miejskiego (318-322) Spawy policyjne 5. Sprawy policyjne (323-331) 6.Pożarnictwo (332 -334) 7. Towarzystwa strzeleckie i gimnastyczne (335- 336) 8. Ewidencja ludności, sprawy wojskowe (337-345) 9. Sprawy zdrowia (346-352) 10. Budownictwo, wodociągi (353-375) 11. Komunikacja ( 376-380) 12. Rzemiosło, przemysł, handel (381-412) Sprawy kościelne i szkolne 13. Sprawy kościelne ( 413-414) 14. Sprawy szkół i Akademii Chełmińskiej (415-419) 15. Sprawozdania rachunkowe i dowody kasowe Akademii Chełmińskiej (420-463) 16. Budżety Szkoły Miejskiej ( 464-470) 17. Sprawozdania rachunkowe Kasy Szkolnej (471-527) 18. Kontrola Kasy Szkolnej (528-535) 19. Akta osobowe nauczycieli (536-597) Sprawy finansowe 20. Budżety miejskie (598-650) 21. Zarząd majątkiem miejskim (651-664) 22. Sprawozdania rachunkowe (665-810) 23. Podatki (811-826) 24. Sprawy elokacji (827-890) 25.Regulacja stosunków własnościowych (891-953) 26. Skargi i procesy (954-970) 27. Kupno, sprzedaż i zamiana gruntów miejskich (971-1032) 28. Dzierżawa gruntów miejskich (1033-1063) 29. Rejestry czynszów gruntowych (1064-1073) 30. Dzierżawy wód, promu, wagi ( 1074-1078) 31. Zaciąganie i spłata pożyczek miejskich (1079-1087) 32. Długi wojenne miasta, rozliczanie Kasy Długów Wojennych (1088-1130) 33. Kasa Miejska (1131-1151) 34. Rachunki Kasy Obywatelskiej (1152 -1168) 35. Rachunki Kasy Ubogich ( 1169 -1211) 36. Rachunki Kasy Administracji i Gruntów Miejskich (1212-1214) 37. Sprawy rachunkowe i rewizje finansowe Kasy Łąk i Pastwisk (1215-1254) 38. Sprawy gospodarki leśnej (1255-1270) 39. Kasa Serwisowa (1271-1273) III. OKRES MIĘDZYWOJENNY 1920-1939 Sprawy ogólne i administracyjne 1. Wybory do Sejmu, Senatu i Sejmików (1274 -1293) 2. Rada Miejska, sprawy samorządowe (1294-1323) 3. Deputacje i komisje (1324-1340) 4. Protokoły z posiedzeń Magistratu (1341-1347) 5. Administracja Magistratu, sprawy archiwum (1348-1375) 6. Wybory członków Magistratu (1376-1391) 7. Akta osobowe i osobiste burmistrzówi członków Magistratu (1392-1416) 8. Uposażenie i obowiązki urzędników (1417-1435) Sprawy policyjne 9. Sądownictwo (1436-1442) 10. Policja, sprawy bezpieczeństwa publicznego (1443-1493) 11. Nadzór policyjny nad osobami (1494 -1528) 12. Spawy obcokrajowców (1520 -1536) 13. Prasa, teatry, kina (1537-1546) 14. Reklama (1547-1551) 15. Hotele, uprawianie hazardu (1552-1558) 16. Organizacje społeczne (1559-1611) 17. Subwencjonowanie organizacji społecznych i kulturalnych (1612-1628) 18. Uroczystości obchody,akcje propagandowe (1629-1656) 19. Sprawy obywatelstwa, odznaczenia (1657-1664) 20. Sprawy meldunkowe, ewidencja ludności (1665-1672) 21. Sprawy wojskowe (1673-1705) 22. Pożarnictwo (1706-1725) Zdrowie i opieka społeczna 23. Ubezpieczenia (1726-1752) 24. Zdrowie, Higiena (1753 -1790) 25. Opieka społeczna - sprawy ogólne (1791-1811) 26. Opieka społeczna - sprawy szczegółowe (1812-1954) 27. Bezrobotni (1855-1887) 28. Komitety Niesienia Pomocy Bezrobotnym (1888-1901) Przemysł, handel i komunikacja 29. Statystyka gospodarcza (1902-1911) 30. Przemysł (1912 -1948) 31.Zakłady miejskie (1949-1967) 32. Cechy (1968-1995) 33. Handel (1996-2022) 34. Kontrola handlu, ceny (2023-2025) 35. Koncesje na wyszynk (2026-2122) 36. Budownictwo (2123-2135) 37. Sprawy mieszkaniowe (2136-2146) 38.Zezwolenia budolane (2147-2192) 39.Miary (2193-2197) 40. Komunikacja, wały ochronne (2198-2236) Rolnictwo i leśnictwo 41. Rolnictwo, sprawy weterynaryjne (2237-2260) 42. Leśnictwo i Rybołóstwo (2261-2279) Sprawy kościelne i szkolne 43. Sprawy kościelne (2280-2284) 44. Sprawy szkolne, szkoły powszechne (2285-2299) 45. Gimnazjum,szkolnictwo zawodowe (2300-2313) 46. Akta personalne nauczycieli i pracowników szkół ( 2314-2359 ) Sprawy finasowe 47. Budżety miejskie, załączniki (2360-2401) 48. Sprawozdania rachunkowe, sprawy kasowe (2402-2426) 49. Pożyczki (2427-2455) 50. Pożyczki hipoteczne (2456-2517) 51. Kupno, sprzedaż i zamiana gruntów miejskich (2518-2612) 52. Dzierżawa parcel miejskich (2613-2679) 53. Dierżawa domów i lokali ( 2680-2695) 54. Inne dzierżawy miejskie ( 2696-2704) 55. Legaty (2705-2719) 56. Miejski Urząd Podatkowy (2720-2800) 57. Komunalna Kasa Oszczędności (2801-2805) 58. Plany (2806) 59. STARE inwentarze archiwalne (2807-2808) Zarząd Miejski w Chełmnie w 1939-1944. 0 Allgemeine Verwaltung 00 Verfassung (1-24) 01 Innere Organisation der Verwaltung (25-28) 02 Sachverwaltung (29) 03 Personalverwaltun (30-46) 040 Standesamt (47-51) 043 Wehrmacht und Erfassungswesen (52-55) 06 Rechnungs und Kassenprüfungswesen (56-59) 065 Haushaltetat (60-66) 1 Polizeiverwaltung 11 Allgemeine Polizeiverwaltung (67-72) 121 Strasse- und Wegepolizei (73-80) 124 Vereins- und Versammlungspolizei (81-86) 13 Gewerbepolizei (87-89) 132 Gast- und Schankstätten (90) 135 Preisüberwachung (91) 137 Marktpolizei (92-93) 14 Sonderpolizei (94) 144 Feuerpolizei (95-96) 145 Gesundheitspolizei (97-98) 152 Ermittelungen in Strafsachen (99-101) 16 Luftschutz (102-105) 2 Schulwesen (106-108) 3 Kultur- und Gemeintschaftspflege (109-110) 4 Försorgewesen und Jugendhilfe 40 Allgemeine Försorgeverwaltung (111-112) 5 Gesundheitswesen, Volkes- und Jugendertüchtigung 50 Allgemeine Gesundheitsverwaltung (113) 512 Hebammenwesen (114) 553 Reichsarbeitsdienst (115) 6 Bau-, Wohnungs- und Siedlungsewsen 600 Dienstbetrieb der Bauverwaltung, Allgemeine Geschäftsführungsungelegenheiten (116-122) 602 Vergebungswesen und Materialprüfung (123) 604 Lohntarife (124-126) 610 Städtebau und Planung (127) 611 Bebauungspläne und Fluchtlinienpläne (128-151) 620 Wohnungswesen. Allgemeines (152-162) 625 Mietwesen (163-224) 630 Siedlungswesen. Allgemeines (225-228) 632 Kleinsiedlung (229) 639 Umsiedlüngslager. Reichsbahnsiedlung (230-233) 652 Neubauten (234) 653 Gebäudeunterhaltung (235-239) 662 Strassen, Wege und Plätze (240-249) 671 Strassenreinigungen (250-251) 672 Müllabfuhr, Müllverwertung (252) 674 Fuhrpark (253) 676 Friedhofwesen, Krematorien (254-260) 7 Wirtschaftsförderung und Wirtschaftsfördernde Einrichtungen 70 Wirtschaftsförderung (261-264) 700 Allgemeine Wirtschaftsförderung (265) 701 Förderung der Land- und Forstwirtschaft (266-274) 705 Verkehrsförderung (275-277) 710 Schlachthof (278-285) 73 Kriegswirtschaft (286) 8 Wirtschaftliche Betätigung ( Unternehmen und Beteiligungen ) 810 Gas und Wasserwerk (287-297) 811 Eletrizitätsversorgung (298) 841 Einrichtungen für DRP (299-300) 861 Stadtforstamt (301) 862 Fischerei (302) 864 Ziegelei (303) 880 Allgemeine Verwaltung (304) 881 Handel und Gewerbe (305-312) 9 Finanz und Steuerverwaltung 90 Finanzwirtschaft. Allgemeines (313-314) 912 Grundvermögen (315-330) 915 Anleihen und Darlehn (331-332) 918 Vermögensverhältnisse (33-334) 920 Aufstellung der Haushaltsatzung (335-338) 921 Durchführung des Haushaltsplan (339-340) 94 Steuerverwaltung (341-345) 943 Gewerbesteuer (346-352) 961 Buchhaltung (353-386) Kat. B50 Karty ewidencyjno-meldunkowe A-Z (1-79) Number of files3260
69/94/0 Akta miasta Chełmży 1524-1945 [1948] 3872 0 Unroll
I. Okres staropolski, 1524-1773 II. Okres pruski, 1776-1920 III. Okres międzywojenny, 1920-1929 IV. Okres okupacji, 1939-1945 (1948) V. Akta budowlane, 1888-1944 (1946) VI. Dokumentacja techniczna, 1942 I. Okres staropolski 1524-1773 1. Dokument - sygn. 1 2. Księgi ławnicze - sygn. 2-19 II. Okres pruski 1776-1920 Magistrat - sygn. 20-1141 I. Administracja ogólna - sygn. 20-177 1. Udział w życiu politycznym państwa i powiatu - sygn. 20-44, patrz także sygn. 2005 a) Wybory do władz krajowych i prowincjonalnych b) Stosunki z władzami państwowymi i samorządowymi c) Jubileusze, uroczystości, ochody, odznaczenia 2. Organizacja władz miejskich - sygn. 45-103, patrz także sygn. 2063 2074-2075, 2091, 2092, 2102 a) Księgi protokołów b) Ordynacje i ustawy miejskie c) Rada Miejska i Magistrat d) Komisje i deputacje miejskie e) Organizacja urzędu f) Registratura i archiwum 3. Sprawy personalne - sygn. 104-131, patrz także sygn. 2118, 2182, 2208 a) Członkowie kolegium magistrackiego b) Urzędnicy magistraccy i pracownicy miejscy c) Stosunki służbowe, uposażenie, dokształcanie d) Sprawy dyscyplinarne 4. Lokal i zaopatrzenie w materiały biurowe - sygn. 132-145 5. Statystyka - sygn. 146-165 a) Sprawy ogólne b) Spisy ludności c) Statystyka dotycząca spraw własnościowych d) Spisy zakładów rzemieślniczych i przemysłowych e) Statystyka rolna 6. Urząd Stanu Cywilnego - sygn. 166-177 a) Przepisy i zarządzenia b) Sprawy kancelaryjne, tok urzędowania c) Współdziałanie Urzędu w sprawach statystycznych, podatkowych, wojskowych, spadkowych II. Sprawy rachunkowo-kasowe - sygn. 178-420 1. Ogólne sprawy kasowe - sygn. 178-186 2. Organizacja kasy miejskiej - sygn. 187-189 3. Budżety - sygn. 190-198 4. Rachunkowość okresowa, rewizje kas - sygn. 199-217 5. Podatki, opłaty i daniny - sygn. 218-394 6. Zadłużenia miasta - sygn. 395-414 7. Miejska Kasa Oszczędności - sygn. 415-420 III. Administracja majątkiem miejskim - sygn. 421-550 1. Regulacja stosunków własnościowych - sygn. 421-436 2. Protesty i skargi w sprawach majątkowych - sygn. 437-439 3. Kupno, sprzedaż, wymiana gruntów i nieruchomości - sygn. 440-468 4. Dzierżawa gruntów i nieruchomości - sygn. 469-489 5. Administracja dóbr, wód, lasów - sygn. 490-510 6. Ubezpieczenie budynków od pożaru - sygn. 511-550 IV. Budownictwo miejskie - sygn. 551-678 1. Sprawy ogólno-administracyjne - sygn. 551-556 2. Plany zabudowy i rozbudowy miasta - sygn. 557-558 3. Budowa i utrzymania obiektów użyteczności publicznej oraz zakładów usługowych - sygn. 559-614 a) Ratusz b) Szkoły c) Sąd d) Zakłady lecznicze, opiekuńcze e) Łazienki f) Obiekty straży pożarnej g) Kolej żelazna h) Domy urzędnicze 4. Budowa i utrzymanie placów, ulic - sygn. 615-676 5. Budownictwo wodne - sygn. 677-678 V. Handel. Przemysł. Rzemiosło - sygn. 679-756 1. Handel - sygn. 679-682 2. Jarmarki - sygn. 683-694 3. Cechy - sygn. 695-721 4. Przemysł - sygn. 722-762 5. Miary i wagi - sygn. 763-766 VI. Opieka Zdrowotna i socjalna - sygn. 767-863 1. Zdrowie, higiena - sygn. 767-776 a) Sprawy ogólne b) Personel medyczny c) Placówki służby zdrowia d) Choroby 2. Opieka społeczna - sygn. 777-817 a) Sprawy ogólne b) Zakłady opiekuńcze c) Opieka nad ubogimi d) Opieka nad sierotami i ubogimi dziećmi 3. Ubezpieczenia. Kasy chorych i zapomogowe - sygn. 818-863 a) Sprawy organizacyjne b) Kasa Chorych c) Kasa Wdów i Sierot d) Ubezpieczenia inwalidzkie i starcze VII. Kultura. Oświata. Religia. - sygn. 864-1027 1. Sprawy kultury i nauki - sygn. 864-867 2. Szkolnictwo - sygn. 868-1019 a) Sprawy organizacyjne b) Sprawozdania, wizytacje, konferencje c) Nauczanie d) Sprawy finansowo-rachunkowe e) Sprawy personalne f) Poszczególne szkoły 3. Sprawy kościelne - sygn. 1020-1027 VIII. Sprawy wojskowe - sygn. 1028-1076 1. Sprawy ogólno-organizacyjne - sygn. 1028-1030 2. Rekrutacja do wojska - sygn. 1031-1036 3. Straty i odszkodowania wojenne - sygn. 1037-1056 4. Sprawy kwatermistrzowskie - sygn. 1057-1076 IX. Przedsiębiorstwa i zakłady miejskie - sygn. 1077-1141 1. Rzeźnia Miejska - sygn. 1077-1104 2. Elektrownia - sygn. 1105 3. Gazownia - sygn. 1106-1117 4. Wodociągi i Kanalizacja - sygn. 1118-1141 Urząd Policji - sygn. 1142-1978 1. Sprawy ogólno-administracyjne - sygn. 1142-1167 a) Zarządzenia b) Organizacja urzędu c) Archiwum i registratura 2) Statystyka - sygn. 1168 3) Sprawy meldunkowe. Ruch ludności - sygn. 1169-1217 a) Zarządzenia i sprawy ogólne b) Meldunki. Spisy ludności c) Sprawy obcokrajowców d) Wychodztwo e) Osadnictwo f) Osoby, rzeczy zagubione 4. Sprawy wojskowe - sygn. 1218-1231 5. Związki i towarzystwa - sygn. 1232-1323 a) Sprawy ogólne b) Akcje propagandowe, agitacyjne, zgromadzenia c) Polskie towarzystwa i związki d) Niemieckie towarzystwa i zwiazki 6. Prasa, teatry, kina,imprezy kulturalne - sygn. 1324-1339 a) Zarządzenia i przepisy b) Cenzura d) Kina e) Imprezy teatralne i muzyczne 7. Sprawy religijne i szkolne - sygn. 1340-1362 a) Ogólne sprawy kościelne b) Gmina żydowska c) Żmudy i inne wykroczenia szkolne 8. Sprawy bezpieczeństwa. Przestępstwa - sygn. 1363-1462 a) Sprawy ogólne bezpieczeństwa publicznego b) Policja polityczna c) Nielegalne demonstracje, zebrania, strajki d) Władza prokuratorska e) Więzienie f) Sprawy aresztantów g) Osoby pod nadzorem policyjnym 9. Sprawy obyczajowe - sygn. 1463-1481 a) Osoby prowadzące się niemoralnie b) Wychowanie zapobiegawcze dzieci c) Hazard 10. Szkolnictwo. Lasy. Sprawy wodne - sygn. 1481-1506 a) Policja polna b) Policja leśna c) Policja wodna d) Policja rybacka 11. Poczta i telegraf - sygn. 1507-1533 12. Nadzór medyczny i sanitarny - sygn. 1534-1686 a) Sprawy ogólne zdrowia b) Personel, zakłady lecznicze c) Choroby d) Zgony e) Nadzór sanitarny i weterynaryjny f) Sprawy ubogich g) Ubezpieczenia 13. Sprawy budowlane - sygn. 1687-1700 a) Zarządzenia i przepisy b) Prace budowlane c) Koncesje budowlane 14. Straż pożarna i pożary - sygn. 1701-1742 a) Sprawy ogólne b) Przymusowa i Ochotnicza Straż Pożarna c) Pożary d) Środki wybuchowe i zapalające 15. Rzemiosło. Przemysł. Handel. Miary i wagi - sygn. 1743-1978 a) Rzemiosło b) Przemysł c) Handel d) Miary i wagi III. Okres Międzywojenny 1920-1939 Zarząd Miejski - sygn. 1979-3305 I. Referat ogólno-Administracyjny i Urząd Stanu Cywilnego - sygn. 1979-2305 1. Przepisy i zarządzenia ogólne - sygn. 1979-1991 2. Udział w życiu politycznym kraju i powiatu - sygn. 1992-2033 3. Wybory do Rady Miejskiej i zarządu miejskiego - sygn. 2034-2046 a) Wybory do Sejmu i Senatu b) Sprawy reprezentacyjne 4. Posiedzenia Rady Miejskiej i Zarządu Miejskiego - sygn. 2047-2067 5. Deputacje i komisje miejskie - sygn. 2068-2078 6. Organizacja urzędu - sygn. 2079-2091 7. Lustracje i sprawozdania z działalności urzędu - sygn. 2092-2104 8. Archiwum i registratura - sygn. 2105-2113 9. Sprawy personalne - sygn. 2114-2211 10. Lokal, potrzeby biurowe, zaopatrzenie - sygn. 2212-2226 11. Szkolnictwo, kultura, religia - sygn. 2227-2302 12. Urząd Stanu Cywilnego - sygn. 2303-2305 II. Referat Rachunkowo-Kasowy - sygn. 2306-2595 1. Przepisy i zarządzenia ogólne - sygn. 2306-2309 2. Ogólne sprawy kasowe - sygn. 2310-2314 3. Budżet - sygn. 2315-2338 a) Przepisy i zarządzenia budżetowe b) Preliminarze budżetowe c) Budżety miasta i przedsiębiorstw miejskich d) Sprawozdania z wykonania budżetów 4. Pożyczki długo i krótkotermninowe - sygn. 2339-2375 5. Rewizje i zamknięcia rachunkowe - sygn. 2376-2384 6. Rachuba - sygn. 2385-2437 a) Przepisy i zarządzenia rachunkowe, statystyka rachunkowa b) Stan majątkowy miasta c) Obligacje miejskie d) Kasy oszczędności e) Banki f) Przedsiębiorstwa i zakłady miejskie - rachunkowość 7. Podatki i spłaty miejskie - sygn. 2438-2590 8. Statystyka finansowa - sygn. 2591-2595 III. Referat Administracja majątku miejskiego i opiekun zawodowy - sygn. 2596-2658 1. Administracja nieruchomości miejskich - sygn. 2596-2601 2. Hipoteki, renty wieczyste - sygn. 2602-2608 3. Kupna i dzierżawy - sygn. 2609-2623 4. Drogi, place, ogrody i parki - sygn. 2624-2628 5. Jeziora i grunty - sygn. 2629-2638, 3753 6. Sprawy procesowe - sygn. 2639-2640 7. Ubezpieczenia budynków od pożarów - sygn. 2641-2646 8. Sprawy mieszkaniowe i czynszowe - sygn. 2647-2658 IV. Referat Techniczno-Budowlany i policja budowlana - sygn. 2659-2690 1. Plany rozbudowy miasta - sygn. 2659-2663 2. Budownictwo miejskie - sygn. 2664-2681 3. Budowa i naprawa ulic - sygn. 2682-2688 4. Policja budowlana - sygn. 2689-2690 V. Referat: Sprawy Miejskiego Urzędu bezpieczeństwa i Porządu Publicznego oraz sprawy poruczone - sygn. 2691-3023 1. Przepisy i zarządzenia - sygn. 2691-2704 2. Sprawy obywatelstwa i meldunkowe - sygn. 2705-2743 3. Stowarzyszenia, związki i zgromadzenia - sygn. 2744-2798 4. Prasa - sygn. 2799-2802 5. Kina, teatry imprezy muzyczne - sygn. 2803-2817 6. Sprawy karno-porządkowe - sygn. 2818-2840 7. Policja państwowa - sygn. 2841-2844 8. Sprawy wojskowe - sygn. 2845-2858 9. Ruch uliczny, ewidencja pojazdów - sygn. 2859-2860 10. Sprawy bezpieczeństwa przeciwpożarowego - sygn. 2861-2876 11. Policja polna, leśna i rybacka - sygn. 2877-2878 12. Rzemiosło. Przemysł. Handel. - sygn. 2879-2956 13. Kontrola sanitarna - sygn. 2957-2990 14. Statystyka - sygn. 2991-3012 15. Urząd Rozjemczy do spraw najmu - sygn. 3013-3023 VI. Referat Opieki Społecznej - sygn. 3024-3235 1. Sprawy organizacyjne - sygn. 3024-3028 2. Opieka nad ubogimi. Zapomogi - sygn. 3029-3074 3. Zakłady lecznicze i opiekuńcze - sygn. 3075-3087 4. Sprawy ubezpieczeniowe i rentowe - sygn. 3088-3095 5. Bezrobocie - sygn. 3096-3235 a) Zarządzenia i przepisy b) Fundusz Pracy c) Kotrole domowe u bezrobotnych d) Wnioski bezrobotnych o pomoc materialną e) Pomoc dla bezrobotnych VII. Zakłady Miejskie - sygn. 3236-3305 1. Rzeźnia Miejska - sygn. 3236-3244 2. Elektrownia - sygn. 3245-3281 3. Gazownia Miejska - sygn. 3282-3300 4. Wodociągi i Kanalizacja - sygn. 3301-3305 IV. Okres okupacji 1939-1945 (1948) - sygn. 3306-3357 1. Sprawy administracyjne - sygn. 3306-3311 2. Opieka społeczna - sygn. 3312-3339 a) Sprawy organizacyjne b) Pomoc socjalna c) Ubezpieczenia i renty 3. Budownictwo miejskie - sygn. 3340-3351 4. Majątek i finanse miasta - sygn. 3352-3357 a) Budżety b) Zamknięcia rachunkowe V. Akta budowlane 1888-1944 (1946) - sygn. 3358-3752 1. Ulica Buczek 2. Ulica Chełmińska 3. Ulica Chełmińskie Przedmieście 4. Ulica Dąbrowskiego 5. Ulica Dojazd 5b. Ulica Droga na Witkowo 6. Ulica Dwudziestego Pierwszego Stycznia 7. Ulica Głowackiego 8. Ulica Hallera 9. Ulica Jana 10. Ulica Kazimierza 11. Ulica Kolejowa 12. Ulica Kościelna 13. Ulica Kościuszki 14. Ulica Mickiewicza 15. Ulica Paderewskiego 16. Ulica Poniatowskiego 17. Ulica Rybaki 18. Ulica Rynerk Bednarski 19. Ulica Rynek Garncarski 20. Ulica Sądowa 21. Ulica Sienkiewicza 22. Ulica Skargi 23. Ulica Strzelecka 24. Ulica Szewska 25. Ulica Świętej Juty 26. Ulica Toruńska 27. Ulica Trakt 28. Ulica Trzeciego Maja 29. Ulica Toruńska 30. Ulica Wodna - sygn. 3753 dopływ III VI. Dokumentacja techniczna 1823-1942 - sygn. 3754-3770 (1-129 rys.) Number of files3873
69/95/0 Cech kowali i kołodziejów z terenu i okolic miasta Chełmży 1888-1941 5 0 Unroll
I. Statuty, sprawy organizacyjne i wewnętrzne (1928) II. Protokoły zebrań (1893-1934) III. Ewidencja członków cechu i uczniów (1888-1936) IV. Warsztaty i zakłady rzemieślnicze (1940-1941) Number of files5
69/96/0 Akta miasta Golubia 1593-1945 462 0 Unroll
I. Okres staropolski, 1593-1772 1. Księga ławnicza (1); 2. Księga sądu grodzkiego (2); II. Okres pruski, 1816-1920 1. Magistrat. Sprawy ogólno-państwowe, 1848-1930 (3-6); a/ wybory do ciał ustawodawczych (3-4); b/ sprawy ustrojowe (5); c/ obchody świąt ogólnopaństwowych (6); 2. Udział w życiu prowincji i powiatu, 1875-1930 (7-15); a/ prowincjonalne związki i towarzystwa (7-10); b/ wybory do sejmików powiatowych (11-12); c/ administracja powiatem (13-15); 3. Organizacja urzędu, 1832-1931 (16-56); a/ Rada Miejska- protokoły, wybory, posiedzenia (16-21); b/ ordynacje i prawa miejskie (22-24); c/ komisje i deputacje (25-27); d/ wybory członków Magistratu (28-31); e/ tok urzędowania (32-37); f/ registratura i archiwum (38-40); g/ urzędnicy i pracownicy miejscy; stosunki służbowe, uposażenie, dokształcanie (41-48); h/ akta personalne (49-56); 4. Administracja majątkiem miejskim, 1833-1930 (57-82); a/ regulacja stosunków własnościowych (57-58); b/ utrzymanie nieruchomości i budynków miejskich (59-64); c/ kupno-sprzedaż nieruchomości i budynków miejskich (65-66); d/ dzierżawa gruntów i budynków (67-74); e/ ubezpieczenia przeciwpożarowe (75-82); 5. Sprawy rachunkowo-kasowe, 1878-1931 (83-122) a/ stan finansów miejskich (83); b/ podatki, opłaty, daniny (84-113); c/ zadłużenie miasta (114); d/ organizacja Kasy Miejskiej (115-116); e/ rachunkowość okresowa, rewizje kas (117-118); f/ Miejska Kasa Oszczędności (119-121); g/ Banki (122); 6. Gminy wyznaniowe, 1821-1925 (123-134) a/ Kościół katolicki (123-126); b/ Gmina ewangielicka (127); c/ wyznanie mojżeszowe (128-133); d/ cmentarze (134); 7. Szkolnictwo, 1831-1931 (135-174) a/ organizacja szkolnictwa miejskiego (135-140); b/ nauczanie (141-145); c/ ferie i imprezy szkolne (146-148); d/ utrzymanie i wyposażenie szkół (149-152); e/ personel, uposażenie, deputaty (153-158); f/ poszczególne szkoły (159-167); g/ akta personalne nauczycieli (168-174); 8. Opieka zdrowotna i socjalna, 1817-1925 (175-251) a/ zdrowie i higiena (175-182); b/ opieka nad chorymi i ubogimi (183-199); c/ zakłady opiekuńcze (200-203); d/ kolekty i akcje dobroczynne (204-205); e/ wykazy podopiecznych (206-251); 9. Budownictwo miejskie, 1838-1931 (252-283); a/ budowa i remonty budynków (252-254); b/ konserwacja obiektów zabytkowych (255-256); c/ wodociągi i studnie (257-259); d/ komunikacja miejska: mosty, drogi, kolej (260-276); e/ oświetlenie ulic i budynków (277-279); f/ budownictwo wodne (280-283); 10. Handel. Przemysł. Rzemiosło, 1823-1930 (284-309) a/ jarmarki (284-289); b/ cechy, rzemiosło i handel (290-303); c/ zaopatrzenie w żywność i paszę (304-309); 11. Statystyka ludnościowa, finansowa, gospodarcza, 1882-1929 (310-312); 12. Sądownictwo, 1863-1908 (313-322) a/ sędziowie i instytucje wymiaru sprawiedliwości (313-316); b/ procesy i spory Gminy Miejskiej (317-322); 13. Sprawy wojskowe, 1846-1930 (323-342) a/ sprawy obronności (323); b/ pobór do wojska (324-331); c/ I wojna światowa (332-338); d/ pomoc udzielana poszkodowanym w wyniku działań wojennych (339-342); 14. Przedsiębiorstwa miejskie, 1903-1922 (343-353) a/ Rzeźnia (343-344); b/ Elektrownia (345-353); Urząd Policji 1. Sprawy ogólno-administracyjne, 1872-1930 (354-355) 2. Sprawy meldunkowe. Ruch ludności, 1823-1926 (356-379) a/ cudzoziemcy (356-360); b/ emigracja (361-362); c/ sprawy graniczne z Rosją (363-374); d/ paszporty i przepustki graniczne (375-377); e/ zakazy wjazdu (378-379); 3. Prasa, związki i imprezy kulturalne, 1836-1931 (380-391) a/ cenzura (380-381); b/ związki i towarzystwa (382-389); c/ kina (390); d/ imprezy kulturalne (391); 4. Bezpieczeństwo publiczne. Przestępstwa, 1835-1931 (392-409) a/ nielegalne demonstracje i zebrania (392-394); b/ doniesienia, wywiady i rewizje policyjne (395-400); c/ listy gończe (401-402); d/ sprawy aresztantów (403-406); e/ osoby pod nadzorem policyjnym (407-409); 5. Sprawy obyczajowe, 1889-1930 (410-413) a/ osoby prowadzące się niemoralnie (410); b/ loterie (411-412); c/ zwalczanie żebractwa (413); 6. Sprawy budowlane i zasiedlenia, 1888-1926 (414-424) a/ prace budowlane (414-415); b/utrzymanie dróg i ulic (416-419); c/ komunikacja drogowa (420); d/ osadnictwo (421-424); 7. Nadzór medyczny i sanitarny, 1833-1925 (425-434) a/ kontrole sanitarne (425-426); b/ choroby zwierząt i roślin (427-434); 8. Handel i rzemiosło. Miary i wagi, 1839-1926 (435-447); 9. Straż pożarna, 1830-1924 (448-451); 10. Lasy, sprawy wodne, 1908-1927 (452-453); Urząd Stanu Cywilnego 1. Zarządzenia i przepisy, 1874-1909 (454-455); 2. Organizacja pracy, 1895-1926 (456-460); 3. Sprawy personalne, 1891-1892 (461); 4. Współdziałanie w zakresie spraw wojskowych, 1885-1903 (462-463); III. Okres międzywojenny, 1920-1939 Zarząd Miejski 1. Referat Ogólny, 1915-1939 (464-480) a/ protokoły Rady Miejskiej i Magistratu (464-466); b/ okólniki i zarządzenia (467-468); c/ organizacja urzędu (469-472); d/ lustracje i sprawozdania (473); e/ archiwum i registratura (474); f/ sprawy personalne (475-478); g/ Urząd Stanu Cywilnego (479-480); 2. Referat Rachunkowo-Kasowy, 1896-1940 (481-497) a/ budżety i preliminarze budżetowe (481-485); b/ rewizje i zamknięcia rachunkowe (486-488); c/ pożyczki (489-491); d/ banki i kasy oszczędności (492-493); e/ podatki i opłaty miejskie (494-497); 3. Referat Gospodarczo-Techniczny, 1909-1938 (498-513) a/ administracja majątkiem miejskim (498-501); b/ sprawy sporne (502-503); c/ zakupy (504); d/ zakłady i przedsiębiorstwa (505-506); e/ sprawy szkolne i kultura (507-513); 4. Referat Administracyjny ( spraw poruczonych), 1908-1939 (514-541) a/ ewidencja j kontrola ruch ludności, spisy wyborców; cudzoziemcy (514-521); b/ bezpieczeństwo i porządek publiczny (522-529); c/ organizacje społeczne, polityczne i kulturalne (530-531); d/ sprawy wojskowe (532-533); e/ gminy wyznaniowe (534); f/ aprowizacja (535); g/ sprawy przemysłowe (536); h/ budownictwo (537-539); i/ sprawy sanitarne i weterynaryjne (540); j/ łowiectwo (541); 5. Referat Opieki Społecznej, 1920-1938 (542-553); a/ przepisy i zarządzenia (542); b/ opieka socjalna (543-550); c/ bezrobocie (551-553); IV Okres okupacji hitlerowskiej, 1939-1945 Zarząd Miejski (Stadtverwaltung) 1. Sprawy narodowościowo-polityczne, 1939-1941 (554-555); 2. Rekwirowanie mienia Polakom i Żydom, 1939-1942 (556); 3. Wywiady policyjne; poświadczenia, 1940-1941 (557); 4. Budżety, finanse, podatki, 1940-1943 (558-561); 5. Prowadzenie ksiąg stanu cywilnego, 1939-1945 (562-566); 6. Budownictwo, hydrografia, niwelacja terenu, 1939-1945 (567-569); Number of files569
69/97/0 Cech krawców z z terenu miasta Golubia 1780-1938 5 0 Unroll
Sprawy organizacyjne (1930-1938) Protokoły z zebrań (1893-1936) Sprawy rachunkowo-budżetowe (1853-1860) Nauka zawodu (1780-1938) Number of files5
69/98/0 Akta miasta Kowalewa 1584-1943 58 0 Unroll
I. Okres staropolski - 1584-1772 1. Księgi radzieckie, sygn.1-3 2. Księgi ławnicze, sygn. 4-19 II. Okres pruski - 1772-1920 1. Administracja ogólna, sygn. 20-21 2. Statystyka, sygn. 22-23 3. Administracja majątkiem miejskim, sygn. 24-32 a) hipoteki, sygn. 24-26 b) wyciągi z ksiąg katastralnych, sygn. 27-29 c) podział gruntów, sygn. 30-31 d) dzierżawy, sygn. 32 4. Sprawy finansowe, sygn. 33 5. Budownictwo miejskie, sygn. 34 6. Rzemiosło, sygn. 35 7. Oświata, sygn. 36-37 8. Sprawy wyznaniowe, sygn. 38-42 a) parafia katolicka, sygn. 38-39 b) cmentarze katolicki i ewangelicki, sygn. 40 c) gmina żydowska, sygn. 41-42 9. Zakłady miejskie- rzeźnia, sygn. 43-44 III. Okres dwudziestolecia międzywojennego 1. Administracja ogólna, sygn. 45-48 a) Rada Miejska, sygn. 45 b) protokoły z posiedzeń Magistratu, sygn. 46 c) sprawy kancelaryjne, sygn. 47 d) akta personalne burmistrza, sygn. 48 2. Finanse, sygn. 49-51 a) budżety, sygn. 49-50 b) zadłużenie miasta, sygn. 51 3. Gospodarka gruntami miejskimi, sygn. 52-54 4. Sprawy policyjno-porządkowe, sygn. 55-56 IV. Okres okupacji hitlerowskiej 1. Budżet, sygn. 57 2. Rejestr zameldowań i wymeldowań, sygn. 58 Number of files58
69/99/0 Akta miasta Podgórza 1555-1938 2373 0 Unroll
I. Dokumenty (1555-1934 ), sygn. 1-19: dokumenty i dyplomy pergaminowe, i papierowe: przywileje królewskie regulujące sprawy ustrojowe, gospodarcze - handel, targi i jarmarki, żegluga, budowa młynów, rzemiosło, czynsze; honorowe obywatelstwo; połączenie gmin Piaski i Podgórz. II. Magistrat m. Podgórza 1. Administracja ogólna (1543 /1815-1920/), sygn. 34-101: zarządzenia władz zwierzchnich; lustracje z 1765 i 1783 /odpisy/; ordynacje i statuty, prawo miejskie; plan miasta; dane topograficzno-statystyczne, sprawy administracyjne, kontrola administracji, rada robotnicza, straż obywatelska; sprawy kancelaryjne, spisy akt; obwieszczenia dot. różnych spraw, budynki miejskie i rządowe. 2. Magistrat. Rada Miejska. Deputacje. Urzędnicy (1813-1920), sygn. 102-148: wybór członków organów kolegialnych - magistratu, rady miejskiej, deputacji; uchwały organów kolegialnych, protokoły posiedzeń; obsada urzędników merytorycznych i kancelaryjnych. 3. Stosunki z władzami państwowymi i samorządowymi (1825-1919), sygn. 149-166: wybory do Reichstagu; Towarzystwo Wyborcze /Deutsche Wahlverein/; Zjazdy Miast Pruskich, Wydział Powiatowy; jubileusze, obchody i święta państwowe. 4. Statystyka (1819-1921), sygn. 167-176: ogólna dot. miasta, lunościowa, spisy bydła, przedsiębiorstw, zatrudnienia, sprowadzanego i sprzedanego piwa, stan wód, żegluga śródlądowa. 5. Finanse (1813-1920), sygn. 177-395: dochody i rozchody miasta /rachunki roczne, budżety/. 6. Podatki (1811-1920), sygn. 396-519: miejskie i państwowe, ordynacje podatkowe; spisy podatników. 7. Szkolnictwo: zarządzenia; administracja ogólna; budynki - adaptacja, budowa; statystyka; przedmioty nauczania, opłaty szkolne, szkoły wyznaniowe: katolickie i ewangelickie; szkoły prywatne, podstawowe, dokształcające; finanse - budżety, rachunkowość roczna; personel - kwalifikacje, uposażenie, mieszkania służbowe. Deputacja Szkolna, Rada Szkolna. 8. Sprawy kościelne (1817-1912), sygn. 639-665: zarządzania dot. kościołów, klasztorów, duchowieństwa, budowa kościołów i szkół; finanse kościołów i parafii. Bractwa, Rada Kościelna, Cmentarze. 9. Opieka Społeczna (1807-1920), sygn. 666-763: zarządzenia; domy ubogich, zasiłki, lecznictwo; ubezpieczenia. Opieka nad sierotami, wdowami i upośledzonymi. Rada Sieroca. Sprawy spadkowe. 10. Medicinalia (1807-1917), sygn. 764-770: lecznictwo ogólne; szpitale, apteki, akuszerki; szczepienia ochronne. 11. Miejskie zakłady użyteczności publicznej (1898-1919), sygn. 771-809: wodociągi, kanalizacja, gazownia - budowa i rozbudowa, dokumentacja techniczna; rachunki i sprawozdania roczne; komisja do spraw Gazowni i Wodociągów - protokolarz. 12. Studnie, drogi, mosty, poczta, kolej (1814-1919), sygn. 810-836: budowa i utrzymanie - szkice techniczne; regulacja ulic; rowy odwadniające; sadzenie drzew, prak miejski; wykup terenów przez kolej. 13. Dzierżawy (1819-1919), sygn. 837-847: wydzierżawianie gruntów miejskich - przetargi, kontrakty. 14. Lasy polowania, łąki (1816-1914), sygn. 848-863: granice lasów miejskich, pożary, kradzieże leśne; dzierżawa uprawnień łowieckich. 15. Grunty miejskie i prywatne (1795-1938), sygn. 864-954: granice posiadłości, podział wspólnot, spisy właścicieli, kupno-sprzedaż; hipoteka; akta gruntowe. 16. Procesy (1819-1919), sygn. 955-981: procesy z urzędnikami, osobami prywatnymi, skarbem państwa, Dyrekcją Kolei. 17. Militaria (1816-1919), sygn. 982-1040: zarządzenia władz wojskowych; spisy poborowych, reklamacje; obiekty wojskowe - forty; szkody wojenne; ćwiczenia wojskowe; zaopatrzenie wojska, kwatery; pierwsza wojna światowa - fotografie żołnierzy, zbiórka złomu; zaopatrzenie inwalidzkie, zasiłki dla rodzin; podatek wojenny. III. Urząd Policyjny 1. Zarządzenia. Sprawy ogólne. (1824-1910), sygn. 1041-1073: zarządzenia dotyczące organizacji, spraw politycznych, społecznych /działalność Marksa/; więzienie policyjne; służba policyjna - regulaminy, uniformy, uzbrojenie; akta personalne; kontrola przedsiębiorstw handlowych; sprawy wojskowe; wykrocznia policyjne. 2. Meldunki, spisy ludności (1833-1920), sygn. 1074-1106: meldunki; rejestry mieszkańców, zmiany nazwisk. 3. Kontorla obcokrajowców (1829-1920), sygn. 1107-1146: meldunki; spisy obcokrajowców; emigracja; sprawy paszportowe; uciekinierzy z Królestwa Polskiego - akta osobowe; cyganie. 4. Żydzi (1817-1882), sygn. 1147-1150: zezwolenia na osiedlenie się; sprawy ogólne. 5. Policja polityczna, kryminalna (1818-1919), sygn. 1151-1194: listy gończe; nadzór policyjny - akta szczegółowe osób; cenzura; sprawy kryminalne - dochodzenia; kary policyjne. 6. Związki i stowarzyszenia (1845-1930), sygn. 1195-1226: związki i stowarzyszenia polskie, niemieckie, żydowskie - społeczne, zawodowe, sportowe, wyznaniowe - statuty, sprawy organizacyjne. 7. Policja porządkowa, bezpieczeństwa i obyczajowa (1813-1920), sygn. 1227-1259: zarządzenia ogólne; wagabundzi; świadectwa moralności, prostytucja; lokale z damską obsługą - kontrola. 8. Policja sanitarno - epidemiologiczna (1828-1920), sygn. 1260-1284: organizacja policji, zarządzenia; stan sanitarny sklepów i przedsiębiorstw; choroby zakazne, epidemie, szczepienia ochronne. 9. Policja budowlana (1818-1919), sygn. 1285-1302: zarządzenia; koncesje budowlane - dokumentacja techniczna. 10. Straż pożarna i pożary (1815-1919), sygn. 1303-1332: zarządzenia; organizacja - personel, wyposażenie, budynki, straty spowodowane przez pożar; ubezpiecznia ogniowe. 11. Policja wodna, drogowa i polowa (1796-1919), sygn. 1333-1349: powodzie - straty, odszkodowania; budowa i utrzymanie dróg, opłaty drogowe; procesy z władzami wojskowymi i kolejowymi; ordynacja policji polowej. 12. Czeladź, służba (1824-1918), sygn. 1350-1362: spory między czeladzią i pracodawcami; pośrednictwo pracy, książki pracy; taryfy zarobków. 13. Przemysł. Handel. Jarmarki. Miary i wagi (1816-1928, sygn. 1363-1425: Spisy zakładów przemysłowych, rzemieślniczych i handlowych; przemysł i handel okrężny; cechy - stosunki wewnętrzne, kształcenie rzemieślników; zatrudnienie młodocianych; koncesje na sprzedaż artykułów monopolowych; kontrola zakładów przemysłowych i handlowych; targi i jarmarki; miary i wagi - rewizje. IV. Urząd Stanu Cywilnego (1874-1938), sygn. 1426-1431: Rozporządzenia; Sprawy założenia rejestrów. V. Zarząd Miejski. Referat I. Ogólny (1920-1938), sygn. 1432-1753 1. Zarządzenia, okólniki; obwód miejski; włączenie gminy Piaski; włączenie moasta Podgórza do Torunia. 2. Organizacja władz i urzędu - statuty, wybór władz, ewidencja członków; działalność Rady Miejskiej; urzędnicy - regulaminy i zakres czynności, sprawy osobowe; kancelaria; protokoły organów kolegialnych. 3. Wybory do Sejmu i Senatu - protokóly komisji, spisy wyborców; wybory do Izby Rzemieślniczej i Rady Powiatowej. 4. Uroczystości, obchody, sprawy kulturalno-oświatowe uroczystości narodowe, imprezy i obchody społeczne - lokalne i ogólnokrajowe; targi i wystawy; odznaczenia; opieka nad zabytkami. 5. Sprawy sanitarno-epidemiologiczne - spisy lekarzy, dentystów i akuszerek; choroby zakazne u ludzi, ptactwa i zwierząt; drogerie, apteki; kontrola stanu sanitarnego sklepów i zakładów produkujących żywność, rak ziemniaczany. 6. Opieka Społeczna - organizacja, personel; rejestry ubogich; zasiłki, wsparcia; opieka nad upośledzonymi; opieka lekarska; opieka nad sierotami. 7. Bezrobocie - spisy bezrobotnych, sprawozdania z rynku pracy, akcja pomocy /sprawozdania miesięczne/; Komitety Pomocy Bezrobotnym, Pomocy Zimowej Bezrobotnym; Lokalny Komitet Funduszu Pracy, Komitet Prarafialny Pomocy Bezrobotnym. Komitet Niesienia Pomocy Dzieciom i Młodzieży; Fundusze, kredyty, subwencje inwestycyjne; Kuchnia Ludowa. 8. Szkolnictwo - zarządzenia, organizacja, obowiązek szkolny; szkoły powszechne i dokształcające - nauczyciele, opieka lekarska, kolonie, dożywianie; budowa szkół; Rady Szkolne. 9. Statystyka - dotycząca stanu gospodarczego miasta, finansów, inwestycji komunalnych; spisy zakładów przemysłowych, właścicieli nieruchomości; statystyka rolna - płody, bydło, trzoda chlewna. Referat II. Rachunkowo-kasowy (1920-1938), sygn. 1754-1950 1. Finanse miasta - budżety, rachunki roczne; rewizje kas; budżety szkół; zadłużenia miasta; pożyczki inwestycyjne; dzierżawa gruntów i budynków miejskich. Komunalna Kasa Oszczędności - likwidacja majątku. 2. Podatki - statuty podatkowe; Komisja Podatkowa - protokólarz; spisy podatników, wymiary i ściąganie podatków. Referat III. Majątki i przedsiębiorstwa ( 1920-1038), sygn. 1951-2017 1. Drogi, place i parki - budowa i utrzymanie. 2. Miejskie zakłady użyteczności publicznej - Gazownia Miejska i Wodociągi, Elektrownia - praca, wyposażenie, rachunkowość, budowa obiektów. 3. Targowiska miejskie - konserwacja i eksploatacja; targi i jarmarki; ceny. 4. Grunty miejskie i prywatne - ewidencja, katastry, kupno - sprzedaż. Referat IV. Sprawy poruczone 1. Przemysł. Handel. Rzemiosło. Ceny i miary - spisy zakładów; koncesje na sprzedaż artykułów monopolowych; handel domokrążny; stacje benzynowe; zapasy zboża; ceny - zwalczanie drożyzny; kontrola miar. 2. Kolej, komunikacja autobusowa - budowa mostu kolejowego i drogowego; bocznicy kolejowej. 3. Policja polowa, rybacka i wodna - uprawnienia łowieckie i rybackie; sprawy rolne, hodowla inwentarza; Związek Drogowy, Związek Wałowy Niziny Nieszawskiej. 4. Pożary, klęski; nieszczęśliwe wypadki - wypadki w przemyśle, powodzie, pożary. 5. Militaria - spisy poborowych, rezerwiści; inwalidzi wojenni; ewidencja koni i taboru samochodowego. 6. Budownictwo - nadzór budowlany, koncesje; dokumentacja, kredyty na budowę. 7. Meldunki, spisy ludności - księgi meldunkowe, rejestry mieszkańców; zmiany nazwisk; dowody osobiste, paszporty. 8. Sprawy obywatelstwa, obcokrajowców, opcji i emigracji; obywatele Wolnego Miasta Gdańska - dowody osobiste; optanci na rzecz Niemiec; kontrola obcokrajowców; emigracja stała i sezonowa; reemigracja. 9. Urząd Stanu Cywilnego - zarządzenia; ewidencja urodzeń i zgonów. Referat V. Miejski Urząd Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego (1920-1939), sygn. 2223-2282 1. Sprawy policyjne - zarządzenia; utrzymanie aparatu policyjnego. 2. Sprawy administracyjno-karne, rejestry karne. 3. Procesy: Magistrat c/a Ubezpieczalnia Krajowa w Poznaniu; Magistrat c/a dzierżawcy i lokatorzy; mianowanie rozjemców. 4. Kinomatografia. Prasa. Stowarzyszenia i Związki, stowarzyszenia i związki polityczne, zawodowe, społeczne, paramilitarne, sportowe. VI. Międzykomunalny Związek Współcelowy Podgórz-Piaski (1902-1934), sygn. 2283-2339: Organizacja Związku - koszty utrzymania; księgi ptotokółów; budżety, rachunki roczne. Number of files2370
69/100/0 Cechy miasta Podgórza 1550-1892 0 0 Unroll
1. Akta cechów (brak danych jakie to cechy): 1568-1859 r.: świadectwo prawego pochodzenia - zaświadczenie dla członka cechu "X", sprawy wykreślenia z "Czarnej tablicy". 2. Cech garncarzy: 1843r.: likwidacja cechu: przekazanie proporca i przywilejów 3. Cech kaletników, rymarzy i paśników: list polecający cechu elbląskiego. 4. Cech kołodziejów: 1566 r.: świadectwo prawego pochodzenia wydane przez miasto Nowe. 5. Cech szewców: 1720-1892 r.: statuty cechowe (potwierdzenia królewskie), wybór i zatwierdzenie władz cechu, przyjęcia do cechu, spory między członkami cechu, księga protokołów. Number of files20
69/100/1 Akta cechów 0 0 Unroll
0 Number of files3
69/100/2 Cech garncarzy 0 0 Unroll
0 Number of files1
Showing 81 to 100 of 2,240 entries.